Ferdigstrikkete striper

Veldig hyggelig at så mange vil være med på blogglotteriet mitt, og det er fortsatt ikke for sent!

Stripejakka Høstfryd er ferdigstrikket! Jeg er sikker på at ermestrikking går mye fortere med striper enn når det er ensfarget. Erme nr 2 pleier å være veldig tung å strikke her i huset, men denne gangen gikk det overraskende greit.


Det ble en liten krage i nakken på denne, nesten helt av seg selv. Det betyr at jeg frivillig har strikket short rows! Jeg takker nok en gang Vitamin D-jakka for at jeg har kommet over angsten for å strikke disse forkortede radene.


At kragestrikkingen gikk helt av seg selv, er selvfølgelig en liten overdrivelse. Jeg skjelte litt til gratismønsteret på jakka Paulie for å få det til.


Selv om strikkingen er ferdig så er det fortsatt litt som gjenstår. Den største og kjedeligste jobben er trådfesting på begge ermene. Det er mange, så jeg er glad jeg allerede har festet trådene på bolen. Deretter er det vasking og blokking/tørking og anskaffelse av knapper.

Apropos knapper, så var jeg så heldig å få skyss så jeg fikk dratt på sluttsalget til Du Store Alpakka på Grünerløkka. Veldig ergerlig at de legger ned butikken sin i Oslo synes jeg, den var et viktig tilskudd til mangfoldet av strikkebutikker i Oslo.

Planen var å få kjøpt noen fine treknapper til stripejakka. Det fant jeg ikke, men jeg klarte å få rasket med meg litt garn og annet stash tross dårlig form. Selvfølgelig brukte jeg mye mer penger enn jeg noensinne vil bruke på knapper til en jakke.


Det ble noen nøster Fin også måtte jeg jo prøve det nye garnet Hverdags. Jeg kjøpte knapper også, men disse er av bein/horn og for tunge til lettvektjakka jeg har strikket. Det spørs om jeg ikke må gå for noen lette plastknapper når det kommer til stykket.

Flere detaljer om stripejakka kommer når den er helt ferdig, med knapper og det hele.

Ha en fin dag! :)


Kommentarer

Gro A. sa…
Nydelig jakke du har strikket .
Grete sa…
Det ble ei skikkelig fargerik jakke! Deilig når høst-og vintervær setter inn.
karna sa…
Så lekker jakka blir, god å ha nå utover. Tusen takk for koselig hilsen på min sokkestrikking, du inspirer masse. Kluet ved kjedelig 2. "prosjekt" som ved sokker el ermer er å ha nok utstyr slik at en kan strikke på begge samtidig. Og VIPS! ferdig (nesten). Gi et vink om du en gang skulle oppover til DSAland, det er ikke langt unna meg ,-) Klem
Den jakka blir råfin!! Feste tråder ja....finnes det noe mer kjedelig....?
Den jakka ser deilig ut! Paulie står på lista mi, men den blir nok ikke like fargerik - jeg har foreløpig ikke nok rester i samme tykkelse til et sånt prosjekt... Kjempesynd med DSA, jeg skulle også gjerne hatt tid til å snoke i knappene deres en stund til.
Berit sa…
jakka ble knallfin !! med hvorfor sånn angst for korte rader ??

skulle gjerne vært på det salget.. synes de har mye flott garn.. nedleggelser skyldes kanskje dårlig omsetning ?..

kos dæ med syjobben ; ) jeg tar sånt underveies.. ellers blir det liggende..
Kort og Søm sa…
Kjempe fin jakke du har strikket!

Ha en fin uke,
klem :O)
Line sa…
Det var jammen en nydelig jakke!
Tovepia sa…
Den ser ut til å være nydelig, og striper hjelper på, helt sikkert!!
Ha en fin dag, klem fra meg;)
Quiltefia sa…
Hei!! Så fin jakke!! Jeg er enig i at det er dumt at Du store alpakka legger ned i Oslo, det er tydeligvis ikke lett å drive sånne spesial butikker. De ligger litt klønete til også. Men garnet er jo å få tak i rundt omkring. Jeg er veldig glad i Fairytail. Det Hverdagsgarnet har jeg ikke sett eller kjent på. Ha det fint!! Annekari:-)
Bodil sa…
Den var kjempefin :) Smart strikk til restegarn.
Ha ei fin veke :)
Nydeleg jakke i flotte fargar!
BodilE sa…
Kjempefin jakke! Og kjekt med så mange fine farger, det passer til det meste! Likte kragen også, sånne short rows har utrolig mange bruksområder, og det dukker stadig opp nye måter å bruke dem på!
Ha en god helg :)
Lekker jakke - jeg elsker striper!
Jeg fikk ikke med meg at Du Store Alpakka skulle legge ned, før de plutselig ikke var der mer. Gikk de konk? Var innom der et par uker før de stengte, men de sa ikke noe da om at det snart var slutt.
Ha en fin søndag!