Opp på hesten igjen

Ferien nærmer seg slutten, vi har vært hjemme nesten en uke. Planen var å blogge med en gang jeg kom hjem, men hver dag har jeg utsatt det. Det har rett og slett vært litt tungt å komme i gang igjen etter de tragiske hendelsene 22. juli, jeg har ikke visst hva jeg skulle skrive siden jeg mangler ord for det som har skjedd.


Nå prøver jeg altså å komme meg opp på "blogghesten" igjen likevel og siden det meste er sagt mye bedre enn det jeg kan gjøre, går jeg over på den vanlige hverdagslige bloggingen.


Over til strikking med andre ord. Det har blitt litt strikking i ferien, først og fremst på den grønne Vitamin D-jakka, som jeg startet så vidt på før ferien. Linda i Huset i midten skrev om sin rare, grønne jakke i går og her kommer rar, grønn jakke nr 2.

Til venstre før vask (og med dårlig bekledning), til høyre etter.
 Fasongen er litt spesiell på denne jakka, den er kortere foran enn bak og ganske vid. Meningen er at den skal falle i pene folder foran. Før vask var den bare rar og kort, og den var veldig nær opprekking.

Etter vask eller bløtlegging ble den en god del lenger og jeg bestemte at den skulle få leve videre. Etter at jeg har plukket opp masker langs siden og nakken og strikket ribbekant er den blitt kortere igjen og jeg tviler atter. Jeg liker nok egentlig best streite jakker som bare går rett ned, men det er så mange som har skrytt uhemmet av denne på Ravelry så får vel gi den en sjanse.

Uansett opprekking eller ikke så har jeg hvertfall lært meg å strikke short rows på en nesten anstendig måte. Fikk øvd meg litt ekstra, siden jeg oppdaget at jeg hadde økt i på feil sted da short rowsene var fullført og måtte rekke opp å gjøre det hele en gang til.

Det er ikke den eneste strikkefadesen i sommer. Jeg startet friskt på et Frangipani-sjal, designet av Kitman Figueroa.


Garnet var fra Herbivore-sjalet som ingen av gutta i familien tør å bruke og som jeg ikke liker fasongen på. Garnet ble strikket rett fra Herbivoren uten å gå veien om opprekking. Ganske fiffig i grunnen. Jeg hadde kommet langt, og var ferdig med mønsterdelen før jeg oppdaget idiotfeilen. Til tross for alle sjalenen jeg har strikket hadde jeg klart å sette maskemarkørene skjevt i sjalet. Midten var slett ikke på midten, snakk om amtatørfeil! Så nå har jeg verken Herbivore eller Frangipani, bare et garnnøste. Tredje forsøk går forhåpentligvis bedre.

Ha en fortsatt fin helg! :)

Kommentarer

Kort og Søm sa…
Men det grønne garnet var veldig, veldig fint da... :O)
Helt nydelig det bryggebilde du viser...minner meg om barndommens ferier på Hvaler.

Forsatt god helg,
klem Fredrikke

(om også er mer eller midre tilbake til vanlig blogging,selv om det ikke var så greit å starte opp igjen)
Ruth sa…
Godt vi er flere - jeg slet med blogging jeg også. Det fantes plutselig ingen ord.

Så gøy at du også kommer. Du får se etter en stor dame med for trange klær. (Guriland så grinete jeg blir usj. ) Eller røde sko. Jeg tar på meg røde sko. :)

Jakken ble lekker syns jeg. Jeg liker plagg som er "anderledes"
Ja, det ble plutselig litt vanskelig å blogge om trivielle ting etter 22.7. Men liver tusler jo videre, og det er litt terapi i det også, syns jeg.
Synd du ikke ble fornøyd med de to grønne sommerprosjektene, men sånn er det jo med strikking - noe blir strålende og noe blir ikke fullt så bra.
Ha en fin søndag!
BodilE sa…
Du var nok ikke alene om å slite med bloggingen etter det som skjedde. Ble liksom helt meningsløst å skrive om trivielle småting om seg og sitt etter noe sånt. Men livet må gå videre, og strikking gir jo mye glede.
For et vakkert bilde du har lagt ut!Man kan nesten kjenne varmen fra sola :)
Håper det blir tredje gangen gildt med det grønne garnet, for det er en nydelig farge!
Ha en fortsatt god søndag.
Pillan sa…
Sjokken blev stor for oss da vi fikk høre hva som skjedd hjemme i Norge. Vi var på ferie i Sverige da og det blev noen stille og og rare dager der man prøvde å førstå allt. Vi er nå tilbake hjemme i Norge og livet går videre, men man tenker fortsatt mye over den 22 Juli. Igår fikk jeg lagt inn mitt første innlegg etter ferieturen, nå kommer man sakte tilbake til daglige rutiner igjen.
Ni har fått det så fint rundt huset, det har vært artig å følge med på dette. Drømmer om å få en orden på ting her og men det får bli et annet år.
Jeg hade ikke klart å strikke noe som den jakken. Den blir kjempefin men jeg hadde nok mistet motet underveis trur jeg. Jeg må ha ting som ser ut som de skal med en gang, om du forstår.
Det grønne garnet er kjempefint og prosjektet det blir brukt til bir helt sikkert bra til slutt, heia, heia!
Ha en fortsatt fin helg!
Pernilla
Innestemmen sa…
Godt vi er flere, ja - med den hesten, mener jeg.. Klem

Etter så mange short rows, (Imponert!) har du jammen fortjent å bli venner med dem.
- Og så nydelig sted dere har å reise på ferie til.. solvarme svaberg og salt sjø ;)

Klem Siv
Helle sa…
Ouch, slikt er så surt. Garnet var veldig lekkert da. Vi får håpe det får leve videre i et annet prosjekt.
Hmm, kanskje det ikke er meningen at man skal strikke grønne jakker? Eller kanskje de bare utfordrer oss litt, til å ta steget ut av komfortsonen (som blir mindre og mindre med åra, har jeg merket...)? Håper det får en lykkelig løsning, i hvert fall.

Innmari synd med sjalet, jeg gledet meg sånn til å se det da jeg så du hadde begynt på det. Begynner å få litt Kitman-abstinenser, kjenner jeg.

Godt å ha deg tilbake igjen!
LivM sa…
Med et så nydelig garn så er du nok snart igang med et nytt sjal. Lykke til!
Quiltefia sa…
Hei!! Hyggelig å ha deg tilbake i bloggverdenen!! Jeg skjønner godt hva du mener...... Uvirkelig og ufattelig det hele. Jeg kom hjem fra ferie igår og har ikke vært nede i Oslo ennå. Jeg må ned å se med mine egne øyne. Du skal ha for iherdige forsøk!! Så dumt at du bomma med maskemarkørenen!! Jeg har endelig forstått vitsen!! med markørene altså! Imorgen er det slutt på ferien. Ingen ting å gjøre med det!! Ha det fint! AnneK:-)
Sylvia sa…
Velkommen tilbake fra ferie. jeg er også tilbake, men har for det meste vært her hjemme. Jeg ble også helt satt ut av hendelsene her hjemme. Og vi har vært her og pusset opp istedet.
Jeg er på vei til jobb, første dagen i dag, og gleder meg ikke. Hvor ble ferien av, ligsom?
Blir nok bedre utover dagen......