Hva er det med skjerf?

Ja hva er det med skjerf? De er jo helt umulige å strikke! Etter fadesen med Frangipani-sjalet, trengte jeg litt trøst. Belønningen ble å finne fram noe av det fineste garnet jeg har, Gaia Lace fra The Sanguine Gryphon, og starte på et skerf i nydelig bladmønster.
 

Garnet er helt nydelig og består av 60% kashmir og 40% silke, ren luksus med andre ord. Det hjalp likevel ikke stort, for etter noen runder med skerfstrikking ble jeg overmannet av den store kjedsomheten. Det ble vel litt verre av at det var mønster på begge sider og det var lite logikk i mønsteret, så jeg måtte følge med på det hele tiden.

Det var bare å rekke opp hele sulamitten (nåja, det var ikke så veldig mye da...) å legge garnet på is til et mer inspirerende prosjekt. Jeg har jo strikket veldig mange sjal i det siste, så behovet er ikke overhengende akkurat. Tanken var derfor at et skjerf brukes litt anderledes og hadde vært mere nyttig.

Ny skjerfplan ble prøvd. Tykkere garn og tykke pinner skulle gjøre susen og få skjerfet til å vokse såpass raskt at jeg ikke mistet piffen.


Også her ble det brukt fint garn: Shelter fra Brooklyn tweed og mønsteret er Guernsey wrap. Det gikk ikke bedre denne gangen, noen runder ble strikket og kjedsomheten satte inn. Jeg har rett og slett ikke lyst til å fortsette. Det må være en god dose lyst og inspirasjon i strikkeprosjektene jeg har ellers går det tydeligvis ikke, uansett hvor lyst jeg har på skjerf.

Ett forsøk til skal jeg gi Shelter-garnet, siden det er innkjøpt til å bli skjerf. Jeg skal prøve på Wayfarer, som er smalere og kortere og da får jeg nok garn til lue og votter også. Jeg håper det skal være litt motiverende, men altfor optimistisk er jeg ikke...

I frustrasjon har jeg lagt opp til et par sokker! Siden jeg i grunnen ikke har noe akutt behov for hverken sjal eller jakker så prøver jeg å strikke noe fornuftig.


Jeg strikker i Fantasy fra Sandnes og som det tydelig vises fra bildene er nøstene ganske forskjellige til tross for lik farge og innfargning på magebeltet. Det blir to ganske ulike sokker, og det irriterer meg litt, men jeg skal jo bare tråkke på dem uansett.

Det var mine strikkefrustrasjoner for denne uken. Ellers så er høsten kommet plutselig og dette er første høsten hvor jeg ikke jobber, men bare er hjemme på grunn av helsa. Det er ganske tungt og jeg har litt problemer med å få fasong på dagene for tiden. Det går seg nok til og over jul skal jeg prøve meg på bittelitt jobbing igjen heldigvis. Satser også å få dreis på strikkeprosjektene igjen etter hvert også, jeg har noen planer i bakhodet.

Ønsker alle som er innom en god helg! :)

Kommentarer

Ruth sa…
Jeg kan ikke strikke skjerf jeg heller. Det er jo helt merkelig egentlig,men det er virkelig så kjedelig at det tar knekken på en. MEN - hvis du strikket sjal og øker 2 masker på hver side (altså 4 til sammen) og ingen midt på så blir det nesten skjerf alikevel og de er ikke kjedelige å strikke.

Ta en titt på Oslo walk på Ravelry, det er jo også nesten skjerf.
Sommertid sa…
Skjønner godt dine frustrasjoner jeg. Det blir dessverre slik noen ganger. Men vi gir da ikke opp så lett, snart finner man noe som går bedre. Og høsten har mye å by på...
Go helg !
Pillan sa…
Det er kjedelig når det bare ikke går. Har en sjal/skjerf som jeg skal hive meg over, må bli ferdig.
Jeg strikker på vanlige ribbestrikkede sokker i fantasygarnet akkurat nå, og det blir litt forskjell. Men jeg syns ikke at man tenk så mye på det, er ikke ferdig helt enda. Jeg elsker de overgangene i fargene på garnet, farge: 4100. Gleder meg til å se hvordan resultatet ditt blir.
"Flaggermusjakken" ble nydelig!
Pernilla
Kort og Søm sa…
Så mye fint garn du har! :O)
Kanksje du får inspirasjon til skjerf strikking senere, skjerf det har jeg strikket mange av...men pga litt dårlig skulder er ikke de store strikkeprosjektene noe for meg.
Får håpe du får fine dager, selv om du ikke jobber denne høsten.

God helg :O)
Syns du er makeløst tapper jeg, som drar i gang det ene prosjektet etter det andre og rekker opp att!! Det er besluttsomhet og viljestyrke det. Flaggermusjakken (?) ble umåtelig lekker, jeg får ikke sagt det nok.
Og skjerfplanen ser veldig bra ut.

Det er et utfordring som få forstår, det å få fasong på dager og uker, men sender alle gode ønsker om at du finner ut av det.
Man gjør jo det, selv om jobbnettverk og andre blir svært annerledes. Det blir så mye tid, men samtidig så lite av den..
Støttetanker er herved sendt.

En bamseklem fra meg til deg.
trinemamma sa…
Helt enig at strikkeprosjekt må være spennende og ikke kjedelige. Godt du rekker opp og ikke kjeder deg ihjel. Håper du finner et artig prosjekt snart, så jeg sender over litt kreative/spennende vibber :-)
reSIRIkulert sa…
Du eer da tross alt smart nok til å rekkje opp det du ikkje tenkjer å fullføra! :)
Og sokkar; det kan vel aldri bli feil?!
Quiltefia sa…
Hei!! Det må fenge hvis det skal bli ferdig!! Jeg synes også at det er litt kjedelig å strikke sjerf. Hva med en lue eller hals?? Ha en fin helg!! AnneK:-)
Innestemmen sa…
Det er jo ikke til å stikke under en stol: Det er rett og slett vilt kjedelig å strikke skjerf. Sokker blir bra, da =)
Klem Siv
Berit sa…
huff.. det er nok humøret ditt som smitter over på strikkinga.. ikke noe særlig å gå rundt å ha det træls ! det kan jeg alt om..

men jeg har satt krav til meg selv.. jeg skal ha rutiner.. og positive innslag i hverdagen.. uten det går jeg til grunne..

hopp over skjerf og sjal.. du trenger tydeligvis en pause.. gjør noe annet !! noe du kan glede deg over.. jeg vet det ikke er lett men prøv !

god helg og masse varme klemma fra mæ : )
Når lysten uteblir og strikkinga blir kjedelig er det bare helt riktig og nødvendig å rekke opp eller legge det bort. Det kjedeligste som finnes er vel når man strikker av trass/plikt? Strikking skal være lystbetont og spennende og ha akkurat passe med utfordringer alt etter hvordan kropp og hode fungerer. Akkurat nå er kanskje ikke den rette tiden for deg å strikke skjerf?
Håper du finner en rytme i hverdagen som passer deg. Det er så vist ingen enkel sak.
Garnene var nydelige begge to og blir sikkert til noe fint en vakker dag.

God helg!
Hmm, jeg har egentlig ikke tenkt på at det er skjerf i seg selv som er problemet, men når jeg teller etter, har jeg vel et par-tre halvferdige her... Har liksom unnskyldt dem med mønster og andre ting, men det kan hende problemet rett og slett er at de er skjerf.

Håper sokkene går bedre, der skjer det mer, i hvert fall. Og garnet hadde veldig fin farge - jeg har et nøste selv som jeg ikke har fått startet på enda.

Lykke til med høsten! Den får nok fasong etter hvert :) Du får hvile godt og være godt forberedt på jobbstart etter nyttår!
Beate sa…
Dette høres veldig kjent ut! Jeg strikker gjerne sjal, men skjerf.. hm nei.. men en lang hals, som jo nesten er skjerf, ja, det kan jeg vist strikke, ja ihvertfall om det ikke er for tynt garn. Håper det blir skjerf på deg til slutt :)
Sylvia sa…
Er ikke det dumt at garnet ikke passer til oppskriften, pinner, mønsteret osv.....
Kan du ikke strikke et enkelt skjerf med en stor flette på. Det er litt tøfft, og bruk tykke pinner, så går det loitt raskere også. Og vips, så har du et skjerf!
jeg har kjøpt inn garn til en skjerf/hals i fantasimønster med litt perler i, hadde jeg tenkt meg......det kommer etterhvert...
Lykke til med skjerfet!
Anlen sa…
Uff, så mange frustrasjonar som samlar seg på ein gong, da;)
Skjerf er kjedeleg, slik er det berre... Lykke til med neste prosjekt! Du lagar jo så mykje lekkert, eg er ikkje bekymra!
Helle sa…
nei det er noe med mønstre som ikke er logiske. jeg må ha noe som jeg kan se på TV ved siden av, ellers blir det altfor kjedelig.

Lekre farger du har i garnet ditt da, så noe lekkert må det jo bli ut av det?
BodilE sa…
Skjerf er kjedelige greier å strikke, du får legge det til side og heller strikke noe morsomt og inspirerende, kanskje lysten til å strikke skjerf kommer tilbake etter hvert?
Shelter ser ut til å være et nydelig garn, synd det er så vanskelig å få tak i her i Norge!
Høsten kan være tung for noen og enhver, men den har jo sine positive sider, som for eksempel at man kan tenne lys om kvelden og sitte i sofakroken og strikke med god samvittighet :)
Grete sa…
Selv om du ikke har fått dreisen på skjerf,sjal denne uka,har du da fullført ei lekker " flaggermusjakke!" lykke til med å få struktur på hjemmedager, pass på å gjøre noe hyggelig hver dag!
Lisbeth Bula sa…
Mon du gikk litt lei sånn generelt..? Her strikkes ikke en maske om dagen. Og det har vart en stund. Men det kommer alltid tilbake. Sokker .. Ikke dumt! Aldri dumt. (skjønt mine to par på pinner tiltrekker meg heller ikke.. Litt kalde føtter utover høsten gjør kanskje susen.)
Ha en god uke med langsomt fastere grep om høstdagene hjemme.
Berit sa…
akkurat slik som du beskriver, er det her.. men jeg har vel litt problemer med å akseptere situasjonen : ) vil gjerne at vi skal ha et forhold med respekt og tillit.. men det kommer ikke av seg selv : ))

ha en fin dag ! klem til deg for gode ord og tanker : )