Feriebilder

Å ha feriebilder som overskrift er vel kanskje den sikreste måten å skremme bort potensielle lesere på? Hvem har vel ikke blitt utsatt for venners og slektningers uredigerte og mangfoldige billedsamling fra diverse ferier. Spesielt etter at digitalkameraene ble vanlige har bildeantallet nådd uante høyder hos de fleste.

Første uka var det ferie ved Mjøsa. Vakker byggåker i kveldssol.

Selv er jeg oppvokst med lysbilder og filmfremkalling. En 24 bilders film varte hele sommerferien og vel så det. Det var rene høytidsstunden da familien samlet seg i mørket foran lerretet  for å se bildene fra ferien. Det ble gjerne mange overraskelser og så man teit ut på et bilde ble det likevel ubønnhørlig bevart for ettertiden.

Når man er på ferie på landet hører det med et bilde av søte kalver

Nå er det heldigvis mulig å ta flere bilder og å slette de som ser altfor ille ut. Ulempen er at det har lett for å bli mange bilder, altfor mange. Selv om jeg prøver å være selektiv og flink til å slette, har jeg snart 9000 bilder på hardisken!

Geiterams i kveldssol
Det hjelper jo ikke stort at både mannen og jeg er glade i å fotografere. Mannen er den tålmodige, han skifter objektiver, bruker stativ og drar på fotosafari. Jeg er den lettvinte som tar bilder rett utenfor husveggen og satser på at det blir bra. I det siste har vel ca 90% av bildene mine i tillegg hatt et strikkerelatert motiv.

Bildet er tatt på en av mannens fotosafarier. Her syklet han ut på Hvaler i før klokka seks en morgen! Nydelig morgenlys blir morgenfuglene til del.
I de siste årene har vi begynt å lage årsalbumer, altså ett album for hvert år med de viktigste begivenhetene. Da får vi hvertfall noen av bildene ut fra pc-en, men det er virkelig vanskelig å velge hvilke bilder som skal få være de spesielt utvalgte.

Fortsatt tidlig morgensafari på Hvaler

Antallet bilder fra ferien i år er 180 og da er det allerede slettet en del. Jeg synes det er mange bilder, men har likevel vanskelig for å kvitte meg med flere for de er jo fine og interessante hver på sin måte.

Solnedgang over Kråkerøy
 Er det bare meg eller er det flere som har problemer med at de drukner i billedmengden? Gode tips mottas med takk! :)

P.S. Samtllige bilder er tatt av mannen. Bilder tatt av meg med strikkerelaterte ting på kommer snart! ;-)

Kommentarer

Greetings from Finland. This, through a blog is a great get to know other countries and their people, nature and culture. Come take a look Teuvo images and blog to tell all your friends that your country flag will stand up to my collection of flag higher. Sincerely, Teuvo Vehkalahti Finland.
Pillan sa…
Jeg blir ikke skremt av denne overskriften, nei. Derimot kjenner jeg igjen problemet. Bare 180 (+) bilder fra ferien?! Jeg har nok 400 som jeg må ta meg av. Problemet mitt er at det ikke blir gjort. Av alle disse bildene er det mange strikkerelaterte bilder og da jeg på langt er utlært på fotografering blir vært prosjekt ofte tatt kanskje 10 bilder av i forskjellige vinkler. Når man siden ikke er flink å slette så er det mye bilder som ikke er noe å ha. Burde gjøre som du, en bok for vært år. Fremkaller du bilder eller sender du inn så du får en bok tilbake. Jeg har ikke prøvd å lage bok men har tenkt det lenge. Jeg tørr ikke tenk på hvor mange år av bilder jeg har som jeg må ordne opp i. Jeg har ihvertfall blitt flink til å ta kopier både på USB og ekstern harddisk, er livredd for å miste bilder.
Så du skal bare vite at du ikke er alene.
Kjempefine bilder mannen din har tatt, er alle bilder like fine er det ikke enkelt å sortere bort når det skal ryddes.
Kos deg videre med bilder og strikking!
Pernilla
Berit sa…
feriebilder hører med.. de er deilige minner fra en tid hvor kjas og mas ble pakket vekk for en stund..

nei 180 er ikke mange : )) jeg tok over 400 på vår tur.. mange er slettet og totalt udugelig men jeg var ikke opptatt at å ta "postkort" kun slik som deg her.. øyeblikk som jeg ville huske : ))

ha en deilig dag !
BodilE sa…
Hvert og ett av de bildene du har vist oss er jo små kunstverk i seg selv, skjønner godt at det er vanskelig å velge hvis dette er standarden på dem! Har dessverre ikke noe tips å komme med, synes det er vanskelig sjøl, og lar foreløpig alt bare ligge på harddisken, sortert etter år og begivenhet. Og der får det nok bare ligge så lenge :)
Sylke sa…
Fine feriebilder du viser her, og ikke kjedelige :) Tar selv lite bilder av folk, men mest av landskap når jeg er "borte"...

Ha en god uke!
Vakre bilder du har tatt på ferien! Det er en glede å se på så flotte bilder. Og det store antallet digitale bilder er vel noe de fleste av oss sliter med. Både jeg og min kjære tar ofte bilder av det samme for vi ser jo ikke alltid ting på samme måte og samme detaljer. Har opplevd at neoen ganger tenker jeg at det har jo han tatt bilde av, og så lar jeg vær. Men når jeg ser bildet har jo ikke han tatt bilde av det som jeg syntes var så fint! Så har funnet ut at det er best å knipse ivei, så far vi heller slette etterpå :)
Berit sa…
skjønne bilder, flott natur. Ha en flott dag
Sylvia sa…
Ååååååå, så deilige bilder! jeg elsker å se på bilder, jeg. Selv hos andre. Best er det jo når de som tar bildene KAN det, som dere/din mann.
Jeg var superflink til å sette bildene i albun på "gamle måten" tidligere. Nå ligger de på harddisken. Men jeg har laget noen ferie-album av de, og skrevet ut de beste på fotopapir, og rammet de inn.
Gleder meg til å se de strikkerelaterte bildene du nevner, også....;)
Ruth sa…
Jeg liker også å se på bilder, både egne og andres. Og disse var jo utsøkte da. :)

((((PetterSmart-naboen min hadde tatt bilde av "den største fuglebæsjen han hadde sett" - akkurat det ble i meste laget syns jeg. :) )))))))

Bildet av Hvaler i morgensol falt jeg fullstendig for. Vakkert.
Helle sa…
Her i huset er det husbonden som er fotointeressert. jeg har aldri hatt tålmodighet til dette med lys og skygge og alt det andre det må tas hensyn til. Det største problemet jeg så med inntreden til den digitale verden var at vi plutselig ikke fremkalte feriebildene. Det er nå en gang koselig sitte å mimre i fotoalbumene, så den jobben har jeg tatt på meg og sorterer ut godbitene fra de 180 bildene som sendes til fremkalling. - Koser meg fremdeles med fotoalbum!
Google reader hikker litt, så jeg fikk ikke beskjed om dette innlegget før i dag... Nydelige bilder, ser ut som du har hatt ordentlig sommer! Jeg har ingen god løsning på bildeproblemet, prøver febrilsk å holde orden selv, men lykkes dårlig. Jeg mener, hvor mange bilder trenger man egentlig av de samme fem kattene?!?
Elisabeth sa…
Heisann, så fantastisk vakre bilder!!

Droppet innom bloggen din via Sylvia. Hit vil jeg droppe flere ganger.
Har ingen tips å gi jeg, men snapper opp tipset om årsalbum. Takk, takk.