Batik - sjalet som ble ferdig

Selv om jeg måtte rekke opp Frangipani-sjalet på grunn av en idiotfeil, fikk jeg faktisk ferdig et annet Kitman-sjal før sommerferien. Det kan jo komme av at i det mønsteret stod det nøyaktig i oppskriften hvor midtmaskemarkørene skulle være, i motsetning til på Frangipani der jeg måtte telle selv...


Dette er Batik, også designet av Kitman Figueroa. Jeg liker veldig godt en del av sjalene hun har designet og Batik er intet unntak. Mønsteret er vakkert og litt intrikat, uten at det er spesielt vanskelig. Litt konsentrasjon må man imdilertid regne med, men resultatet er vel verdt innsatsen etter min mening.

  
Sjalet har jeg strikket med Wollmeise 100 % i fargen My old blue jeans. Det skal være en gave til svigermor, som er veldig glad i blått. Fargen er nydelig synes jeg og må være veldig anvendelig. Jeg ønsker meg i grunnen et i samme farge, for jeg har faktisk ingen blå sjal selv om skuffen er full.


Sjalet strikkes nedenfra og opp, noe som innebærer opplegging av masse masker og veldig lange runder i starten. Jeg liker likevel ganske godt denne måten å strikke sjal på, selv om det er litt vel spennende å se om første omgang med mønsterrepetisjoner faktisk stemmer med maskeantallet. Dessuten er jo belønningen at rundene blir behagelig korte etterhvert.

En annen ting jeg liker er at alle radene med mønsterrepetisjon er med i oppskriften både skrevet og på kart. Alt er tegnet opp fra rad 1 til 150 og når du er ferdig med et kart er det ingen repetisjoner, man går videre til neste kart. Det liker jeg for da kan jeg se progresjonen i alle radene som er ferdig strikket, og streket over i mønsteret med gul tusj.


Sjalet er strikket i størrelse medium, og det er ikke veldig stort. Tror nok ikke jeg vil anbefale noen å strikke størrelse small med mindre man bare skal ha det som et tørkle i halsen.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med kombinasjonen garn, farge og mønster i dette sjalet.

De som ønsker enda mer info, kan sjekke prosjektsiden på Ravelry.

Ellers har jeg faktisk fått lagt opp til et nytt Frangipani-sjal, med midtmasken på riktig sted denne gangen. For å holde motivasjonen oppe har jeg skumle planer om å debutere med perler i strikketøyet.

Ha en fortsatt fin uke! :)




Kommentarer

Kort og Søm sa…
Åh..dette var veldig fint!
Heldige svigermor som får dette i gave :O)

Det var jo ikke så rart at bilde var litt kjent, siden det var tatt på Hvaler.. :O)

Ha en fin dag,
klem Fredrikke
BodilE sa…
Nydelig sjal! Jeg liker spesielt godt måten mønsteret flyter naturlig over i neste, uten at det er noen klare skiller. Heldige svigermor :)
karna sa…
Helt nydelig sjal du har strikket, og heldig den som får. Du inspirerer med sjalstrikkingen din til å begynne med et.
Hils mannen og si takk for fine sommerbilder.
Marit sa…
Dette var et nydelig sjal i en lekker farge.
Man blir så fristet til å strikke nye sjal når man ser så fine oppskrifter.
Ha en fin helg.
reSIRIkulert sa…
Dette er kunststrikk på sitt beste - Nyyydeleg!!! :)
Quiltefia sa…
Hei! Dette var veldig fint!! Fin farge også!! Lurer på om ikke jeg må prøve dette også.....Men det vil komme til å ta lang tid!! AnneKari:-)
Ulla-Bella sa…
Dette sjalet hadde virkelig et flott mønster:)
Ingrid sa…
Henger meg på flere her og sier: Nydelig!
Anna-Maylén sa…
Kjære vene for et nydelig sjal!! Skulle ønske jeg hadde hatt tålmodighet til å strikke et..
marit´s,,, sa…
Oyoy det var lekkert det, nydelig blåfarge ,Marit.
Innestemmen sa…
Lekkert, lekkert!
Klem Siv
Sylvia sa…
Man får aldri nok jal, selv om dette var til svigermor, da......men du er jo igang med et nytt et, så......
Syntes det var vakkert og helt spessiell!
Berit sa…
gode kineser ! det var nydelig !! og for et mønster.. sukk.. regner med svigermor setter stor pris på gaven !

ha en finfin kveld.
Wenche/chawo sa…
Rett og slett bare helt nydelig
Tovepia sa…
Det var direkte nydelig, både mønster og farge og garn!
Jeg skal ikke begynne med et slikt, for jeg tror dette har tæret på min tålmodighet;)
Nyt kvelden, her er det kveldssol, godt;)
Klem fra meg;)
Nydelig! Hjalp definitivt ikke på Kitman-abstinensene mine... Dette må nok strikkes i vinter, tror jeg. Og kanskje Frangipani? Og Gossamer? Hmm.

I hvert fall var det en god ide å strikke et blått sjal, for det har faktisk ikke jeg heller.

Spennende med perler! Jeg har noen jeg går og kikker på av og til, men har ikke funnet riktig prosjekt til dem enda.
strikkedilla sa…
Dette er en av de flotteste sjalene jeg har sett. Nydelig
Brit sa…
Jeg sier bare WOW for et praktfult arbeid. Heldige svigermor som for noe så vakkert i gave:)
Helle sa…
Et praktfullt stykke arbeid! Regner med at svigermor blir veldig glad for denne flotte gaven.
Mette sa…
Nydeleg sjal skal sjekka ut oppskrifta.
trinemamma sa…
Utrolig lekkert sjal. Ikke akkurat noe tv-strikk for her var det mye mønster :-)
WOW..., for et fantastisk flott sjal,,,. nydelig farge! Tipper svigermor blir storfornøyd!

Ønsker deg en flott uke!

klem