Sommerstrikk, beplantning og en liten skatt

Det har ikke blitt noe særlig sommerstrikk her i huset, det har gått i ull uansett årstid. Jeg overrasket derfor meg selv med å kjøpe lingarn på Drops sitt sommersalg. Ikke nok med det, jeg har begynt å strikke med det også. Jeg ble fristet da jeg så en fin linvest på bloggen til Bodil.


Veldig rustikt og uvant, både å strikke med lin og pinne nr 5. Dette er faktisk en Dropsoppskrift, noe jeg har prøvd å unngå siden jeg har hørt at oppskriftene skal være unødvendig rotete forklart. Foreløpig går det greit, men jeg er fortsatt spent på om jeg faktisk får ferdigstilt mitt første sommerprosjekt.

Det er et eller annet feil på kameraet i dag med dårlige bilder som resultat.

I hagen er beplantningen i gang, og det er ser ut til å bli veldig bra. Øverste del av hagen er bratt, så der satser vi på krypende og bunndekkende beplantning i felter. Nedre del av hagen, som forøvrig også er temmelig bratt, skal det være flere forskjellige stauder. Der er jeg temmelig spent, for jeg tror det blir en salig blanding av det meste, pga litt misforståelser og et hode (mitt) som er dårlig på planlegging.

Det var noen som lurte på om hagen var nyanlagt, men det er den ikke. Det er en gammel hage, men dårlig grunnarbeid og vedlikehold gjorde det nødvendig med en oppgradering. Oppkjørselen var som en berg- og dalbane og trappen til huset hadde seget, så to av trinnen var blitt nesten umulig å bestige. I tillegg manglet vi sitteplasser i skråningen og lagringsplass var også mangelvare.


Som ikke-utøvende arkeolog, er jeg over gjennomsnittet begeistret for små skatter som dukker opp fra undergrunnen. Denne fine lille flasken ble funnet i jorda under beplantningen i går, hel og fin og ca 10 cm høy. Et litt nyere enn funn jeg er vant til, så derfor lurer jeg på om noen vet hva denne kan ha vært brukt til? Medisin kanskje, eller blekk?

Mannen har makrofotografert noen av blomstene som skal plantes i hagen, og ville gjerne ha vist de fram. So here we goes:

Blodstorkenebb eller var det Rosestorkenebb?
Rosekattost eller var det Moskuskattost?
Bergknapp som skulle vært Oktoberbergknapp med rosa/ lilla blomster på høsten

Hva var nå dette igjen? Praktsolbrud viste det seg da jeg så på etiketten.
I mellomtiden, mens vi venter på at hagen skal bli ferdig går vi små turer og plukker markblomster, som er på sitt aller vakreste nå.


Denne fine buketten visnet nesten nesten over natten, men inne hos Anne på Landet er det tips om hvordan du kan få buketten til å vare lenger.

Kommentarer

Hei og god sommer!
Spennende med lingarn, jeg har heller ikke strikket noe av det, men har to nøster liggende som jeg kanskje tenkte kunne bli til noe...? vet ikke hva.

Så flotte sjal du har strikket!
Hagen deres blir fantastisk flott..., likte hvordan steintrappen slynger seg oppover!

ha en fin dag!
BodilE sa…
Så morsomt at du ble inspirert! Jeg brukte vesten min i går, og er veldig fornøyd. Den blir bare mykere og mykere jo mer man bruker den. Men er enig i at lingarn er ikke det enkleste å strikke med, det er ganske trått og glatt på samme tid.
Har strikket mange av oppskriftene til Drops, og noen ganger har de litt bakvendt måte å gjøre ting på, men har man litt erfaring er det som regel ikke noe problem å tilpasse etter eget hode.
Spennende med lingarn og sommerprosjekter! Jeg har overkommet min bomullsangst, tror jeg, og dessuten begynt på en jakke i bomull/lin. Blir kanskje litt lin på Drops-salg hvis jeg kommer meg til byen, har ikke tenkt å sjanse på dropsfarger og nettbutikk igjen.

Morsom flaske! Jeg stemmer for medisin eller parfyme - tror blekkflasker stort sett er videre i åpningen?

Morsomt å få planter i hagen! De storkenebbene og kattostene husker jeg heller aldri forskjell på... Og sedumen er jo fin selv om den ikke er riktig? Det er jo ikke sedumens feil, stakkar.
Hei! Den vesten så jeg også, og noterte meg bak øret (men jeg skal jo strikke ferdig alle ufo-ene mine først, så det blir nok ikke i år). Hadde tilfeldigvis akkurat nok lingarn fra Drops-salget i fjor...

Hagen deres blir flott! God ide å starte fra scratch, det kunne jeg også ha tenkt meg å gjort, men det spørs om jeg får med meg resten av familien på det.

Jeg har en maken flaske selv, men min er blå. Medisin eller parfyme, tipper jeg.

Ha en fortsatt fin dag!
Tovepia sa…
Har funnet meg en modell hos Drops med Bomull-lin, så må avgårde å kjøpe;) Jeg synes mønstrene der er greie;)
Blir spennende å se hagen din ferdig; følger alltid med Grønn Glede på NRK1, inspirerende program.
Nyt dagen videre, klem fra meg;)
Liv-Toril sa…
Har vært en tur innom og fått sommerfølelsen. En god sommer videre til deg, og fortsett med den trivelige bloggingen.
Spennende garn og prosjekt. Lin er et nydelig materiale.
Det heter jo: lin bli til gull og ull blir muld...
(sikkert kjent for deg som er arkeolog)

Jeg hadde et kjempenøste med nydelig lingarn som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til, og gav det bort. Nå har jeg funnet såå mye jeg kunne lagd! (det ble kjøpt i Finland og var av intet mindre enn økologisk lin..)

Spennende funn du har gjort i hagen.Vi har funnet noe her også, både små flasker som den du har, og mindre, noen jernringer med og uten en "spiker" og andre små ting av jern. Spennende!

Jeg håper du har fine gode sommerdager! Klem
Vesten kommer til å bli kjempefin:D Skal stå imot fristelsen til å begynne på en til meg selv ;)
Ser ut til at hagen din blir kjempefin, har helt flat hage og misunner dem som har litt variasjon i terrenget :D

Ha en strålende uke :D
berit sa…
nydelig den vesten.. nå ble jeg fristet til å kjøpe lingarn..

mye flott du har plantet !! moskuskattost er en fin plante som lett formerer seg..

har selv oktoberbergknapp i dk.. elsker å ha den i vaser inne.. den står utrolig lenge.. noe sommerbuketter aldri gjør hos meg.. jeg kaster de ut etter to dager likevel : )
Jatte sa…
Hei hei,

Så fint garn - blir spennende å se resultatet av sommerstrikket ditt;)

Nydelige blomster! Er så fint med slike bedd som går i litt forskjellige høyder, blir nok flott når dere blir ferdig!

Ha en fin Torsdag -
Klem jatte♥
Så spennande med lingarn!! Nydelege blomstrar!
Helle sa…
Spennende med lingarn. har hørt at det bare skal bli bedre og mykere ved bruk. Har ikke testet det selv ennå, men benyttet meg av drops-sommersalget - det har jeg :)
Quiltefia sa…
Hei!! Morsomt med små skatter i hagen!! Jeg har sjal på hjernen!! Vil strikke mange!! Så nå skal jeg se på dem du har laget, og la meg inspirere!! Jeg bruker jo egentlig ikke så mange sjal, men de er så morsomme å lage!! Jeg skulle også ha strikket med en sommer topp, men mønsteret har forsvunnet, til tross for permen....... Nå er det deilig å ha ferie-tid til håndarbeid!! God helg!! AnneK:-)
skb sa…
Det blir spanande å sjå korleis hagen din blir når den blir ferdig. Så langt ser det lovande ut :)
Sylvia sa…
Der blir det flott, med alle de fine sommerblomstene!
Det er nok en apotekerflaske du har funnet, for jeg har hatt endel av dem (da jeg hadde dilla på å samle på flasker) Min bestemor hadde jobbet på apoteket i sin tid, og hun fant dem frem, så jeg kunne få dem. De har nok blitt borte i årenes løp(masse flytting og opprydning) det eneste jag har tilbake er en flaske med LUT på.
Vesten er lekker, med fin fasong. Fikk lyst til å lage den selv, men jeg har mer enn nok prosjekter å henge fingrene i for tiden. Bla to pledd.........
Nina sa…
Du verden, for en fantastisk nydelig stentrapp! Hjemme hos oss er vi veldig begeistret for natrurstein, dette må jeg vise til mannen!

Hilsen Nina