Ferietid

Da står ferien for døren og kursen settes mot hytta ved Mjøsa i første omgang. Værmeldingen? Den har meldt regn hele uka, så jeg har nok vært mer entusiastisk før ferier ved tidligere anledninger.


Før i tiden derimot, var det alltid sol om sommeren. Det er sånn jeg husker det hvertfall... Her illustrert med et bilde av min søster og meg fra det glade 60-tall. Vi er korrekt antrukket i følge datidens bademote med bomullsbadedrakt og badehette. Vi hadde alltid badehetter, jeg antar det var for å holde håret tørt, men jeg er sannelig ikke sikker. Den litt misfornøyde minste er meg, jeg var kanskje ikke helt fornøyd med vanntemperaturen?

Når værmeldingen ikke er på vår side, gjelder det å ruste seg godt for inneaktiviteter. Det innebærer selvfølgelig en del strikking, og det er selvfølgelig viktig å ikke gå tom for prosjekter i løpet av ferien.  Planene er som følger:


Jeg skal fortsette på jakka Vitamin-D i det fine Pashmina-garnet fra Madelinetosh, som jeg omsider har klart å finne et verdig prosjekt til. Her kommer det heftige short-rows runder etterhvert. Det er ikke min sterke side, men jeg er optimistisk og tror at jeg før eller siden må få det til å bli pent.


Skjærer det seg kan jeg alltid fortsette med Mandel-genseren i Drops alpakka Baby silk. Den ser ut til å bli litt saggete, så jeg er litt spent på resultatet.


Muligheten for sjalstrikk, må alltid være tilstede for en som nærmest er blitt litt avhengig. For at ikke skapene skal fylles opp fullstendig, er planen faktisk å rekke opp dette sjalet som ingen av gutta ville ha og jeg ikke liker. Det er fordelen med å bruke kvalitetsgarn, Wollmeise er verdt å rekke opp å strikke med en gang til. Mye moro for penga med andre ord. Planen er at det skal bli et Frangipani-sjal.

Hm, det ser ut til at jeg skal få nok å henge fingrene i på ferie.


Ikke alle skal på ferie, den yngre garde skal passe huset og male gjerdet. Det vil si, hvis det blir oppholdsvær selvfølgelig.


Vi satser på at det tamme ekornet på hytta ikke er skremt bort av regn og små feriegjester og holder oss med selskap denne uka. Nettilgangen er ikke-tilstedeværende og det er både litt deilig og litt frustrerende. Nå er det avreisetid og jeg bør vel kanskje pakke litt først. Pinner og garn har selvfølgelig førsteprioritet.

Ha en fin sommer så lenge! :)

Kommentarer

Quiltefia sa…
Hei!! Det er bra du har nik prosjekter med deg!! Jeg ble ferdig med Damask sjalet!! Superfint og supermorsomt å lage!! Laget det minste, har nå et i mellom str på pinnene!! Jeg håper været blir bedre enn meldingene sier!! Ikke så morsomt å vente på dårlig vær!! Men jeg koser meg uansett!! Kanskje det er litt bra å være borte fra nett en stund. Det kan virke som det er litt ferietid i bloggverdenen også!? God ferie!! AnneK:-)
Quiltefia sa…
Ps. du er å flink til å finne fine ting på Ravelry!! :-)
Innestemmen sa…
Kos dere! Vi krysser fingrene for at værmeldinga tar grundig feil =)
Forkortede rader er ikke min venn, heller - men ser veeldig bra ut dette, da ;)
Siv xx
BodilE sa…
Med så mange fine prosjekter på gang skulle du være rustet for alle vær-eventualiteter :)
Ha en riktig fin ferie og hils vesle nøtteliten, han var søt!
karna sa…
Håper deu får noen fine feriedager!
Var nesten rundt Mjøsa på lørdag og da var ikke så verst, men ingen styrer været. Kjekt å ha med arbeid.
Tovepia sa…
Ser ut som du skal kose deg uansett vær, flotte ting på pinnene igjen;)
Krysser fingre for deg og at værgudene er med dere;)
Klem fra meg;)
Lisbeth Bula sa…
God tur og god ferie, Vibeke! Jeg ser du prioriterer rett! :-D))
Godt med ferie selv om man har "fri" hver dag! Jeg drar til Sørlandet på torsdag, og har begynt strikketøyplanleggingen for lengst. Utvalget du har å ta med, ser jo riktig lovende ut!

Håper ekornet er der fortsatt! Mormor og morfar hadde et sånt på hytta da jeg var liten, det plukket nøtter morfar holdt mellom tennene...

Håper det blir litt bading på deg tross alt - kanskje helst uten badehette?
Mette sa…
Så flotte badepiker. Hugsar dei badehettene der ja. God ferie. Du har i alle fall prosjekta i orden.
Renathe sa…
Ha en finfin ferie! spennende prosjekter du har med deg på tur!:)
Helle sa…
Om finværet "svikter" har du i alle fall nok av prosjekter å gi deg i kast med. - Rart det der med hvordan somrene var før, kan nemlig også kun huske solrike sommere. :)
Hihi, søte badepiker! Jeg har en sånn badehette liggende et sted, det er år og dag siden den var i bruk.

Pinner og garn må pakkes med, det er ofte det jeg pakker først og med størst omhu.
Ulla-Bella sa…
Kos deg med de fine strikkeprosjektene du har klare:)
Grete sa…
Du er da godt rustet for regnværsdager! Flotte strikke-prosjekter du har med deg! Skuldrene mine vil dessverre ikke strikke..... I dag har det vært deilig sol hele dagen, så endelig kunne vi kose oss og ha reke-party ute.
skb sa…
Kult bilete frå "hine hårde dager" :)