Ullgenser i sommervarmen

I fjor på disse tider skrev jeg et blogginnlegg der jeg lurte på når sommerstrikkingen begynte. Det ble ikke strikket en eneste sommertopp i bomull eller lin i løpet av sommeren, og det ser ikke ut til at det vil skje i år heller.

Sommeren er kort og garnlageret består nesten 100 % av ull. Frossen av meg er jeg også, så det er ikke noe problem å bruke ull i den varme årstiden. Selvfølgelig ikke på de varmeste dagene, men tidlig på dagen i går var det ikke noe problem.


En tur i skyggefulle Svartdalen var derfor en fin-fin anledning til å få luftet og fotografert den nye hybrid-genseren Buttervine. Borden i halsåpningen og nede på genseren, er fra Buttercup. Resten av mønsteret er etter Grapevine. Begge mønstrene er laget av Heidi Kirrmaier.

Sjalet er Calais shawl i Wollmeise Amethyst dark og er et mye brukt sommersjal.
Garnet er det deilige Geilsk tynd uld, som er mykt og har fine melerte farger. Det ligner til forveksling på Holst supersoft, men er mye mykere å strikke med. Jeg antar det er fordi spinneoljen er vasket ut i Geilsk i motsetning til Holst, det blir hvertfall ganske likt etterpå.

Garnet er tynt og veldig drøyt. Til denne genseren har det kun gått med 150 gram på pinne 3,5. I og med at den ble litt trang og litt kort, kunne jeg nok med hell ha kostet på meg å bruke litt mer garn. Det kan nok hende jeg forlenger den litt til høsten, hvis jeg får ånden over meg. Mer på Ravelry.


Ellers går det framover med hagen. Noen elementer er på plass, men det er enda en stund til vi kan ta den i bruk.


Persille benytter anledingen til å bli enda mer skitten en vanlig. I tillegg til rullerunder i støv og grus, har hun tydeligvis et sted hvor hun fyller på kvister og løv i hale og bakpart. Jeg er ganske glad for at vi ikke investerte i den lyse sofaen vi vurderte i fjor. Skinnsofaen fra 1976 er det liksom ikke så farlig med.

Kommentarer

Ulla-Bella sa…
Genseren ble kjempefin. Godt med ull når sommeren er så kald som nå. Hageprosjektet ditt ser spennende ut. Dette blir nok bra!
siwi sa…
Ser ut for at vi er flere som strikker i ull selv og det er langt uti juni! Genseren var kjempefin, florlett og i en nydelig farge!
karna sa…
Så nydelig genser, kjekt med litt med varme i for norsk sommer er alle værtyper. Synes du har så fin katt, hådde håpet på langhåret i årets produsjon men den gang ei ,-)
Quiltefia sa…
Hei!! Fin genser og fint sjal!! Jeg leter etter et blandingsgarn som jeg kan strikke en sommertopp i!! Ikke 100% bomull- har du noen tips?? Passe tykt, til pinne 3-3,5?? Hagen din kommer til å bli kjempefin!! AnneK:-)
Judith sa…
Lekker! Nei, ingenting er som ull, selv om sommeren. Jeg har ennå ikke strikket et plagg i geilsk, men jeg holder på med jakke (blant mange andre ting). Tynt, men veldig godt å stikke med - tror faktisk jeg har valgt samme farge som deg.
torirot sa…
Nydelig farge på lekker genser! Mest ull hos meg også :-) Her i landet trenger vil ull på sommeren også, og dessuten er det jo bedre å strikke av (syns jeg, da..)
Ruth sa…
Du strikker gensere og jakker like kjapt som andre (dvs meg) strikker sokker. Jeg fatter ikke hvordan du får det til. Lekker ble denne her også. Det ser ikke ut som om det blir noensommer her heller i år (igjen), men jeg strikker nå på en bomullstopp alikevel. Men den blir liksom aldri ferdig --- ahhh.
Kort og Søm sa…
Kjempe fin genser du har strikket!
Ha en fin uke :O)
bell4trix sa…
Så mye fint du lager, lekker genser det der. Elsker de forskjellige jakkene du har laget også! Herlige farger du velger også! Blir glad av å sitte å titte her! Synes du er fantastisk flink! :D
trinemamma sa…
Så flott genseren ble og hvilken nydelig farge :-)
Jeg har et litt elsk/hat forhold til bomull for jeg synes ofte jeg strikker litt for hardt og får vondt i skuldrene, emn det gjør jeg ikke med ull.
Anonym sa…
Så flott at du fikk litt påfyll og overskudd av kurset.
Anita
berit.. sa…
Persille prøver bare å bli kvitt gammel pels.. det klør: ))

synes genseren er så nydelig.. både mønster og farge ! og hagen.. ser så flott ut med stakittgjerde.. har du planer om å lage steinbed ??

ha en fin dag i sør : )
Genseren er virkelig lekker, og den ser da ikke påfallende kort ut?

Har ikke prøvd verken Holst eller Geilsk enda, men har sett tips om å vaske nøstene (i en nylonstrømpe)før man strikker av dem, det skal få ut spinneoljen.

Persille matcher i hvert fall grusen godt :) Her er de også på evig leting etter rusk og rask, og siden det er fem av dem og de får sove i sengen vår... Sofatrekket er spraglete ull fra 60-tallet, der forsvinner heldigvis det meste.

Skulle gjerne hatt så fin grunnstruktur i hagen - blir morsomt å se den ferdig! Ha en fin uke videre!
karin sa…
Så fin genseren ble til deg:)
Her er det for tiden strikkestopp.. det er akkurat somm det stopper litt opp på sommeren.
Ha fine varme dager:))
LivM sa…
Genseren er super og sitter fint på deg. Ull er jo herlig hele året, varm og ikke klam!
Helle sa…
Med de sommerene vi har hatt de siste årene er det lite annet enn ull som duger. Strikker selv nesten bare med ull året rundt. - Og genseren, den ble kjempefin.

Spennende hageprosjekt dere har satt i gang. Spent på resultatet.
Sylke sa…
Genseren ser veldig fin ut, og den sitter godt på deg :)
Nydelig genser. Likte så godt den skjønne "blonde"kanten i halsen og nydelig farge selvsagt. Flott hageprosjekt du har på gang også!! Her er det maling opp og i mente som står for tur. Ikke det gøyeste akkurat, men må gjøres.