Fjærlett

For første gang har jeg strikket et sjal i skikkelig tynt lace-garn. Det ble en florlett sak!
IMG_6217_edited-1
Mønsteret heter Laminaria og er inspirert av estlandske sjal. Mønsteret er gratis og størrelsen kan varieres etter ønske og garnmengde. Dette ble ganske stort med åtte repetisjoner av stjernemønsteret øverst og seks repetisjoner av blomstermønsteret. Det var litt utfordrende med uvante måter å strikke mønster på. To masker skal økes til ni i en jafs for eksempel. Ikke vanskelig, bare nytt.
IMG_6229_edited-1
Garnet jeg har brukt er nydelige Silken Mystic fra Impulse of Delight. 50% silke og 50% merinoull og hele 846 meter på 110 gram. Til tross for at det var såpass tynt, var dette garnet godt å strikke med likevel. Jeg regner med at det er merinoulla som gjør det såpass elastisk og “fluffy” til tross for antall løpemeter.
IMG_6243_edited-1
Da garnet ankom fra Canada, ble jeg litt overrasket. Jeg trodde jeg hadde bestilt en farge som var mørkegrå, nesten svart. Isteden var den ganske lys, med lilla spetter. Når jeg går inn på nettbutikken og ser på fargen i ettertid, så er den  jo nettopp grå med lilla spetter. Noen ganger tror jeg at jeg ser det jeg vil se, og det gjør jo ikke nettshopping av garn enklere!
Dette sjalet er overlevert til min mor i fødselsdagspresang. Må si jeg fikk veldig lyst på et florlett sjal i lace-garn selv også, og jeg har jo nesten ingen sjal fra før .*host*
Prosjektside på Ravelry
Ellers så skjer det masse i hagen for tiden. Det meste medfører en del støy, som saging og sliping, så jeg holder meg innendørs for det meste.  I går ankom det imidlertid en anseelig mengde hageplanter og nå virrer jeg rundt og prøver å få en slags oversikt.
IMG_6296_edited-1
Det er ikke helt enkelt, siden noe som ikke var å få tak i er byttet ut med andre planter. I noen tilfeller har jeg ikke vært nøyaktig nok med plantenavn, så det er ikke akkurat det jeg hadde tenkt. I tillegg er det blitt forandringer i hagen underveis, så alt passer ikke der det opprinnelig var tenkt. Attpåtil ser det ut til at det er veldig mye av noe og for lite av andre ting.
Det blir nok bra til slutt, men akkurat nå surrer det litt mye oppe i hodet og jeg fant ut at det var best å avreagere med et blogginnlegg så lenge.
Ha en fin dag! Smilefjes

Kommentarer

berit.. sa…
OMG dette var nydelig !! jeg er ikke et sjalmenneske men dette hadde jeg tatt på uten å nøle ! nettshopping er skummelt : )) jeg drev nettbutikk og bestilte alltid varer via nett og kataloger.. du kan tro jeg ble grundig lurt noen ganger.. spesielt på mål : ))


plantene.. ikke alt blir som man har planlagt noen ganger.. men prøv å stable ut det du hadde tenk.. det du får til overs bytter du på hagegal med det du mangler..

lykke til ! og kos deg med plantingen : ))
Innestemmen sa…
Dette var helt nydelig det også - heldige mamma!
Ha en fin dag,
klem Siv
BodilE sa…
Selv om fargen ikke var helt det du hadde synes jeg det ser veldig fint ut! En ganske nøytral farge som passer til det meste.
Nydelig sjal!
Gleder meg til å se bilder av hagen når den er ferdig, er litt av et prosjekt dere har satt i gang! :)
Kort og Søm sa…
Dette var helt vakkert!!
Klem :O)
Quiltefia sa…
Hei!! Nok et vakkert sjal!! Du er utrolig flink!! Spennende med hagen også!! Jeg håper at jeg får sett den med egne øyne en gang i fremtiden....... 1 1/2 dag til ferie!!:-) AnneKari
Helle sa…
Helt kjempelekkert! Og for en fantastisk gave å få. Din mor er heldig :)
Blammy sa…
Nydelig sjal.. At du klarer å få det så fint når det er så tynt.. Kunst..
Et svært vakkert sjal, nydelig farge og garnet ser helt fantastisk deilig ut. Takk for tips om oppskrift og garn!
Nina sa…
Nydelig sjal! Og fin farge.

Fortsatt god Sommer!!
to vrange sa…
Nydelig, rett og slett! :)
Ulla-Bella sa…
Du har virkelig fått frem florlettheten i bildene dine - nydelig sjal.
karin sa…
Vakkert sjal! Hage er ikke enkelt har jeg funnet ut, men jeg er sikker på at du får det til:)
Lisbeth Bula sa…
Her må jeg si det går unna på pinnene!!!! Nydelig! Kommer mye bra fra Canada! (f. eks. Mannen min, hihi) Skjønner forvirringen med hageplantene, jeg har en vel etablert hage og gikk likevel i surr da jeg var hos gartneren første gangen! En nyanlagt hage og bytte av planter... kan tenke meg. Gleder meg til å se noen bilder av nytt ute, hvis vi får lov!
siwi sa…
Nydeligt, så utrolig behagelig florlett ut ja!
Bodil sa…
Å, så lekkert sjal, og flott farge :) Heldige mamma som fekk det :)
Her tyter det ut tynne lekkerheter! Dette var også veldig fint, har det på lista over mulig sviger-julegave-sjal.

Håper plantekabalen går opp på et vis! Morsomt, men slitsomt, vil jeg tro... Jeg skal straks til Plantasjen etter drivhus og busker som kan skjule naboens kjøkkenvindu littegranne. Og jeg skal ikke spa subbusen selv, nei. Mulig jeg skal legge bittelitte granne kantstein, dog...

Håper du koste deg med hvitvinsflaska, og ha en god helg!
trinemamma sa…
Helt nydelig:-)
Og jeg gleder meg til å se bilder av hagen etterhvert..