Dansk dille på rømmen

Det er jeg som har vært på rømmen, ikke den danske dillen. Bare så det er oppklart. Forrige mandag kuliminerte bråket i forbindelse med hageoppgraderingen her i en sånn grad, at jeg synes det begynte å gå på helsa løs. Saging av steinheller er ikke noe sjakktrekk når man har ME og er "bittelitt" var for lyder.


Resten av uka ble derfor tilbragt på hytta, men gjett hva naboene rett over bukta drev med? Nettopp: saging av steinheller der også! Snakk om uflaks, men tross alt litt bedre enn hjemme, der de holdt på helt inntil husveggen.

Hva gjør man når man tilbringer nesten en uke alene på en hytte uten nettilgang? For min del ble det selvfølgelig strikking, og denne gangen kastet jeg meg på den danske sjaldillen Camomille.


Dette sjalet er veldig enkelt å strikke med rillestrikk hele veien ned til borden. Det eneste man må huske på er økninger og skifte fra dobbelt til enkel tråd hver fjerde runde og omvendt. Perfekt strikk i solveggen med lydbok til.

Borden er langdryg for å si det mildt, men lett å memorere og det er den som gjør sjalet spesielt. Det skulle visst vært to dusker på også i endene, men jeg avventer litt for jeg tror ikke jeg er så duskete av meg egentlig.


Sjalet ble strikket på fem dager,det er utrolig hvor mye strikketid man får når man plutselig har ferie. At jeg hadde greid å glemme å ta med sjal og vinden til dels var kald var også motiverende for rask ferdigstillelse.

Garnet er dansk det også og fra lageret. Rasmilla luksusgarn med 25% silke og 75% ull. Det gikk med ca 150 gram.

Planen var å begynne å bruke det uvasket og ublokket på hytta, men sauelukten tvang fram en aldri så liten vask. Man tager hva man haver, så da ble det grønnsåpevask og kombinert tørking og blokking utendørs på tørkesnora.

Hytteblokking på enkelt vis
Det fungerte supert siden det var et ganske så robust sjal i rillestrikk. Resultatet ble et lett og mykt sjal med en duft av frisk sjø, hvertfall hvis man legger godviljen til. Prosjektsiden på Ravelry har flere opplysninger for den som måtte være interessert.

Nå er jeg hjemme igjen og satser på å holde fortet her denne uken, siden de er ferdige med steinhelleskjæringen.

Ønsker alle en god juniuke! :)

Kommentarer

BodilE sa…
Nydelig! Har sette dette sjalet flere steder, og synes det er utrolig fint i all sin enkelhet. Det er nok ikke lenge før dette skal på pinnene hos meg også :)
Helle sa…
Synes Camomille er helt nydelig. Har nå kjøpt både oppskrift og garn med en ambisjon om å få det på pinnene i løpet av sommeren. - Er det slik at sjal må vaskes før bruk? Holder det ikke å stryke/presse det ut (med mindre det lukter sau av garnet)?
Innestemmen sa…
Lekkert, lekkert =))

Mvh Siv
(Jah, hvis du liker sånt, har jeg en Give Away igang hos meg, velkommen =))
Tovepia sa…
Det ble lekkert, og jeg kan tenke meg kanten rundt er langdryg, men det er jo virkelig prikken over i'en.
Nyt dagene, klem;)
Quiltefia sa…
Hei!! Jeg hadde på følelsen av at du hadde vært borte!! Det ser ut som du har et deilig sted ved sjøen.....Fint sjal!! Jeg blir så inspirert, du finner så mange fine!! Nå er det 4 dager og noen få tiner til ferie...... AnneK:-)
spøt-oline sa…
Åååh! Det var et aldeles nydelig sjal du har strikket. Synes du lager så mye fint, Fibula.

Ha en flott uke :)
Epletreet sa…
Nydelig sjal, tro om ikke det blir feriestrikk hos meg:)
skb sa…
Ein flott variant av Camomille :)
Laila sa…
Nydelig sjal :-)
berit sa…
skide lækker !! jeg kunne tenke meg noe slik når jeg drar på interrail.. blir fort kjølig på kveldene..

utmattende med slikt bråk.. skjønner deg godt ! men det blir nok lækkert i hagen også etterhvert : )

ha en fin ettermiddag !
Fin sjal - helt i min smak! Har bestilt oppskriften, så får vi se hva som skjer...

Slitsomt med støy rundt husveggene - men så ser det til gjengjeld helt vidunderlig deilig ut på hytta! Godt du har et sted å flykte til.

Ha en finfin uke - nå må vi snart få litt soooool!!!
Bodil sa…
Å, så lekkert det var :)
Lekkert som er sommerdag med bare gode lyder!

Hjelpes for et styr med steinsaging... Fint at du kunne skygge banen, men synd at steinlegging går som er farsott over landet...

Håper du får et fint uteområde som du kan nyte når det blir ferdig!! :)
Det er jo gull verdt å ha en fin uteplass og hage!!
Klem!
LilleAsk sa…
Nydelig sjal du har strikket. Likte godt fargene du har brukt også. Det sjalet har havnet på ønskelisten min.
Sukkerspinn sa…
Så fint dette var - dette vil jeg lage! Hva tror du om å bruke Lace Garnet til Drops til denne oppskriften? Har ikke brukt det garnet enda - og har ikke for vane å strikke store sjal så trenger litt kyndig hjelp :)
Ai, steinsaging høres slitsomt ut! Er redd naboen har skumle planer senere i sommer, der er det belegningsstein på gang, tror jeg.

Sjalet ble kjempelekkert, og vel så fint uten dusker, synes jeg :) Tror kanskje den borden er i lengste laget for min tålmodighet...

Håper du får en fin og steinsagefri uke!
Lekkert i de fargene! Jeg trodde ikke dusker var helt meg, men det var jommen fint når de var sydd på, så jeg tester en liten stund.
Berit sa…
Kjempeflott sjal. Ha en fortsatt god dag
Ruth sa…
Lekkert sjal. Jeg er livredde sånne lange blonderemser - jeg pleier å få fnatt og fnutt lenge før de er ferdig strikket - og så blir de aldri ferdige heller. Så dobbel kudos til deg.

Steinhellesaging inntil vinduet hlres forferdelig ut - uansett. Skjønner godt at du rømte.
Ulla-Bella sa…
Lurt av deg og rømme unna bråket. Sjalet ble flott, og blokkingen på hyttemåten ser ut til og ha virket bra:)
AnnetteK sa…
Knallflott sjal.
Har sett dette flere ganger i det siste, og syns det blir bare flottere og flottere hver gang jeg ser det.
Takk for inspirasjonen du gir, ved å vise frem dette lekre sjalet.