Suksess og fiasko

Det ble visst en ufrivillig bloggpause her en ukes tid. Ledningen eller batteriladeren til pc-en sa plutselig takk for seg uten forvarsel. Selv om det fungerer greit å surfe med iPaden, så er den litt kronglete å blogge med. Nå er ny ledning anskaffet og pc-lykken i heimen gjenopprettet.

I tillegg har det strengt tatt ikke vært så fryktelig mye å blogge om. Jeg har strikket på et eksperiment, som viste seg å ikke komme helt heldig ut. Det er rart med det, men det er mye morsommere å blogge om ting som blir fine, enn det som blir fiasko.

Utgangspunktet var en nær forestående konfirmasjon, der jeg trengte en lett bolero/jakke til å ha over den ermeløse kjolen jeg skal ha på meg. Jeg antar hvertfall at det kan bli bruk for noe sånt, hvis det blir litt hustrig. 

Planen var å strikke denne:

Lalique. Bilde lånt fra Ravelry
Siden jeg hadde mønster, kan man jo lure på hvor eksperimentelt dette egentlig var, men jeg hadde noen utfordringer:

* Jeg valgte en annen type garn, noe som førte til at strikkefastheten overhodet ikke stemte, men jeg tenkte det gikk bra likevel. Det var feil.

* Garnvalget var naturhvitt, noe som kunne få jakken til å se ut som en sengehygge til bestemor. Det stemte.

* Isydde ermer på en lace-jakke forekom meg veldig eksperimentelt og et sjansespill å få pent. Det stemte også.


At jeg i tillegg har strikket feil på det veldig enkle bølgemønsteret, tror jeg bare jeg forbigår i stillhet (nesten...).

Resultatet ble altså en altfor trang og kort jakke, med ett erme lite pent sydd i . Det andre har jeg ikke tenkt til å prøve meg på en gang. Hvis det hadde blitt vellykket, tenkte jeg at jeg kunne farge jakken i en mer brukandes farge etter konfirmasjonen. Nå havner den nok innerst et skap til jeg orker å ta fatt på opprekking.

Nærbilde av begredelighetene
Eksperimentet gikk altså i vasken og det er vel sånt som skjer. Ikke har jeg fått noe bedre forhold til isydde ermer heller, så da fortsetter jeg å gå for raglan-varianten framover.

Og suksessen? Den var ikke på strikkefronten og egentlig ingen suksess heller, men vi traff hvertfall ganske godt på blomstringen av ymse trær i Botanisk hage på Tøyen på søndag. Mange vakre trær viste seg i sin fulle blomsterprakt.


Det er blitt en årlig tradisjon med en vårlig tur til Botanisk hage. Målet for året er å få tatt en sommerlig og høstlig tur dit også. Det er utrolig flott der og mye fint å se på for den som liker planter.

Og konfirmasjonen: Tenker jeg roter litt i haugen av sjal og finner et som passer sånn noenlunde for anledningen.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Kort og Søm sa…
Uff da...så dumt at strikkeprosjektet ditt ikke ble som helt som du ønsket.
Men jeg tenker du har mange nydelige sjal som passer til kjolen din! :O)

Flotte bilder du har tatt,
klem Fredrikke
Iselin sa…
Det var synd med jakken din! Men eg syns at når du våger å blogge om litt mindre vellykkede prosjekter så blir bloggen mye mer ekte. Hvem som ikke har flere ting som ikke ble helt som man hadde ønsket da?
Ha en flott ettermiddag! Du strikker som en dronning!
Ruth sa…
Usj. Det er skikkelig surt når sånt skjer og tro meg - du er ikke den eneste det skjer med. Jakken SER jo helt nydelig ut, men isydde ermer er rett og slett noe tull. Jeg vet - jeg holder på med det samme akkoer urat nå og gudene vet hvordan det blir seende ut

Men bildene ble perfekte, derom hersker ingen tvil.

Ha en super uke.
Argh, så kjedelig! Men det er jo godt å se at andre også bommer innimellom...

Men vårtur i botanisk høres fantastisk ut - har et ørlite håp om å få med meg vårtreffet 29. mai, med plantesalg og hagegale og i det hele tatt.
berit.. sa…
synd med jakken !! og det er vel typisk når man ikke gjør det helt etter oppskrifta.. pleier å tenke at det er vel derfor man bruker den : )) men irriterende er det når man har sett noe for seg og det blir alt annet enn det man tenkte..

praktsyn med slik blomstring.. vi har dessverre ikke kommet lenger en knopper her nord : )

ha en koselig kveld : )
Helle sa…
Utolig kjipt når man skjønner at det arbeidet man har holdt på med ikke kommer til å fungere. Tror vi alle har noen slike fiaskoer liggende i båe kurv og skap.

Holder akkurat på å strikke på noe i en helt annen kvalitet enn det som er anbefalt i en oppskrift. Aner meg allerede at resulatet kan bli "interessant".

Tur til Botanisk hage hørtes hyggelig ut da :)
karna sa…
Det er rart hvor uovervinnelig en kjenner seg når har strikkket/sydd mye og har den ideen og skal bare endre litt her og der. Synd med jakke, fin tur til Tøyenparen (gamle tomter,-) og håper været blir bra og at du finner et sjal. Klem
Ingrid sa…
Flott mønster, synd det gikk skeis med jakken din. Nydelige blomsterbilder =)
Ulla-Bella sa…
Jeg ville vel ha droppet ermene - bruk den som vest:)
Sylvia sa…
Uffda, så synd med den boleroen. Du må nesten ta deg en tur på Garnsalg (30% på garn fra garnstudio) som trøst. Det har jeg gjort, uten å ha gjort noe feil. Kanskje fordi jeg fortjente det???
Det gjør iallefall DU! Klem
Herlig innlegg!
Skjønner jo godt at du prøvde deg på jakka og synd at den ikke ble som tenkt!!
Håper dagen ble varm nok uten jakke!! Fine bilder fra en fin tur, det så veldig spennende ut. Jeg har vært der for ca hundre år siden,og har en vag hukommelse på vakker opplevelse..
Ønsker deg fine maidager! klem
Så synd den ikke ble som den skulle! Men jeg synes den ble skikkelig fin jeg da, ingen andre som kan bruke den?
trinemamma sa…
Jakken ser jo så fin ut. Sikker på at du ikke bare er litt for selvkritisk.. Men vet jo selv hvordan det er når resultatet ikke stemmer overens med forventningene:-(