I en tynn tråd...

Først: takk for tips til kommentarproblemene jeg har hatt. Løsningen ble å laste ned nettleseren Google Chrom. Jeg har forsøkt å forandre innstillingene i den nye versjonen av Firefox uten hell, så inntil videre blir dette løsningen.

Drops lace som jeg kjøpte et hespe av på salget, er nå på pinnene. Det er nok det nærmeste jeg kommer å strikke med sytråd, for dette garnet er tynt!


Jeg har startet på et Rock Island - et sjal der borden nederst strikkes først, som en remse. Senere skal maskene plukkes opp langs langsiden på borden. Garnet er så tynt at mønsteret i borden nesten forsvinner. Det skal være en slags "sikk-sakk"-bord i midten, men den er ikke særlig tydelig. 

Likevel er jeg litt fascinert av å strikke med Drops lace fordi jeg er spent på hvordan et sjal blir med så tynt garn. Fjærlett må det hvertfall bli, men blir det fint? Og blir det veldig lite, siden garnet er så tynt? 

Tiden vil vise, det er nemlig åtte rader med mønster, som skal repeteres 71 ganger. Det tar litt tid, samtidig som det gjelder å bli ferdig før jeg blir lei av gjentagelsene. Foreløpig er det strikket 36 repetisjoner, noe som tilsier at jeg er så vidt over halvveis.

Honeybee-jakka går det også framover med. Den er ikke blitt neglisjert, men nærmest blitt litt tvangsstrikket på for å få framgang.


Det er ikke så mye igjen nå. Erme nummer to skal fullføres også er det knappestolper og halslinning som mangler. Den ser foreløpig litt stusslig ut der den henger i sin uferdige tilstand med løse tråder. 

Jeg satser på at den ferdigstilte utgaven vil framstå litt mer fordelaktig og jeg har gitt meg selv tid ut uka til å bli ferdig. Da skal også de 71 repetisjonene på sjalet være ferdige. Så får vi se om jeg klarer mine egne "strenge" tidsfrister.

Ellers går det framover i hagen, selv om det er en stund til vi kan bruke den enda.


Det ser ut som det er gravd ut til svømmebasseng nederst på bildet, men det skal nok bare bli en ganske vanlig utebod. Med mindre anleggsgartneren har forandret planer uten å fortelle oss om det.

Formen er på vei oppover, men fortsatt ikke der den var før festlighetene forrige helg. Ting tar tid, men det gjelder bare å ha et tonn med litt tålmodighet så går det seg til igjen.

Ønsker alle en god uke! :)


Kommentarer

Sylvia sa…
Heisann
Så du er også igang med Lace-garnet. Stikker du innom meg en tur, kan du se hva jeg har strikket med mitt......kanskje ikke overraskende at det er et nytt sjal....-kremt! Men jeg strikket det sammen med Kid silk, altså 4 omg sammen, og 4 omg Lace alene.
Jeg hadde en blondekant rundt til slutt, som var fryktelig kjedelig. Ønsker deg lykke til videre med ditt......man blir jo ferdig til slutt!!!
berit.. sa…
det så alvorlig tynt ut ! minner om heklegarn : ) kan tenke meg det blir lekkert.. blir spennende å se om mønstret kommer til sin rett : ))

her er tidsfrister bannlyst.. det blir ferdig når det blir ferdig : ))

ha en trivelig kveld : )
Tovepia sa…
Dette så lekkert ut, men sannelig var det tynt! Blir jo som en blonde, dette.
Flot jakke på gang gleder meg til å se;)
ha en fin kveld, klem;)
Quiltefia sa…
Hei!! Morsomt å se at du har begynt på Lace garnet!! Det funket veldig fint dobbelt!! Og det blel utrolig mykt og deilig!! Jeg har heldigvis mer av det slik at jeg kan prøve å strikke med det enkelt....... Den lilla jakka blir også superfin!! Jeg synes du skal anlegge svømmebasseng istedenfor bod......:-) Så gøy å få "ny" hage!! Bra du er piggere!! AnneK:-)
Iselin sa…
Den hagen din ser så spennende ut! Skulle ønske det var eg som hadde gartner i hagen i skrivende stund..
Gleder meg til å se resultatet!
Det garnet ser kjempe tynt ut, men det blir sikkert et nydelig skjerf til slutt! Jakken ser lekker ut!
berit.. sa…
det er nok der jeg er.. hver dag .. må ta meg sammen for å det hele tatt orke !

god klæm : )
Helle sa…
Dette hørtes VELDIG tynt ut. Tror neppe jeg skal forsøke meg på Lace. Takk for det tipset. Tror sjalet kommer til å bli veldig lekkert når det blir ferdig, - tynt garn har en tendens til å gi lekre arbeider.
Jeg tror det blir kjempeflott, alt sammen :)

Har strikket et rock island i like tynt garn, det er ikke blokket enda (julegave - haster liksom ikke så veldig), men det ser da stort nok ut. Og jeg vil tro at silke-/alpakkablandingen blokker godt, så det blir sikkert kjempelekkert!

Hagen ser utrolig lovende ut! Her spar jeg for livet før gresspollenet begynner, for da blir det nok jamnt over slutt...

Fortsatt god bedring - det er godt vi klarer å strikke, i hvert fall!
Ulla-Bella sa…
Blir sikkert nydelig:) Jakken er jo også snart ferdig ser jeg. Spennende med forandringer i hagen.
Mette sa…
Jøss, den hagen gler eg meg til å sjå ferdig. Er elles imponert over den lace-stikkinga. Det ser nesten ut som gamle kniplingsblonder.
Bodil sa…
Det blir nok både eit flott sjal, og ei fin jakke :)
Hm, var det en hage der før, eller er alt nytt??
Lace-garnet ser spennende ut. Har aldri sett det i RL, men så på Drops sin side at det er 800 m/100 g, og det er jo omtrent som lace-garn flest - men der SER mye tynnere ut.
Jakka ser flott ut! Er imponert over strikkehastigheten din, og du er så målrettet. Hvis jeg blir lei av et strikketøy (og det skjer dessverre altfor ofte), blir det bare liggende der - gjerne i måneder og år. Må visst skjerpe meg litt og gjøre ferdig UFO-lageret...
Ha en fin uke! Håper formen tar seg opp etter hvert.
Ruth sa…
Usj - der forsvant visst hele kommentaren min. Dette er noe dritt altså. Vel, jeg prøver igjen.

Garnet jeg strikket med er littegrann tykkere (731m) og jeg gikk også ned en pinnestørrelse - det ble mer enn stort nok. Men som sagt, kjedelig var det.

Ha en riktig god natt.
Oj, det garnet så tynt ut, men er sikker på det blir lekkert. Tror ikke jeg har tålmodighet til å prøve meg på det. Og den jakka er så fin.
karna sa…
Du er så flink med tynt garn, blir spennende å se resten. Og så fin jakka blir. Ha noen fine junidager, klem