Og der var det fredag igjen...

Snart en uke siden forrige oppdatering, ser ut som jeg er blitt en ukesblogger i den siste tiden.

Jeg har ikke rukket å bli ferdig med så mye nytt i løpet av en uke, bortsett fra en kjøkkenklut - i bomull denne gangen. 

Starte en del ting derimot har jeg klart. Jeg har startet på en jakke og rekket den opp igjen siden fargen var for mørk til årstiden. Videre startet på en genser i Wollmeise som viste seg å bli alt for stor og dermed er den også tilbake i nøsteform. Deretter startet jeg på en genser i Geilsk tynd uld, som faktisk viser seg å ha potensiale for ferdigstillelse.


Jeg elsker den turkisblå fargen på garnet og dette blir en hybrid mellom Grapevine (Ravelry-lenke) og Buttercup (Ravelry-lenke). Begge strikkes ovenfra og ned og begge mønstrene er designet av Heidi Kirrmaier. Det er egentlig bare borden som er fra Buttercup, resten er fra Grapevine siden jeg vil ha den ettersittende fasongen denne genseren får og ikke A-form som Buttercup har.

Grapevine strikket jeg i sommer og jeg har vært strålende fornøyd med denne, og det har vært et plagg som har blitt flittig brukt gjennom vinteren. Rhauma Thermal Wolle er nydelig å ha rett på huden, helt kløfritt og luner godt.


Sånn så den ut som nystrikket. I går fikk den en runde i vaskemaskinen og distré som jeg er for tiden, glemte jeg helt bort at jeg pleier å vaske hjemmestrikkede plagg i vaskepose.

Note to self: Vaskepose, vaskepose, vaskepose!

Det var en tabbe, for da jeg tok genseren ut var det dratt ut masse tråder rundt omkring. Ikke vasket jeg den sammen med noe med skarpe kanter heller. Så vidt jeg vet er ikke ullsokker og ulltrøyer utstyr med det. Jeg skal prøve å løsne på maskene som er dratt sammen av de løse trådene, men det spørs om den blir helt pen igjen. Selv om Geilsk tynd uld er mykt og godt, så kan den ikke erstatte en genser i Thermal Wolle dessverre.

Ellers er hverken formen eller humøret helt på topp for tiden. Jeg går til behandling for ME på Lillestrøm helseklinikk og på tirsdag var det ny time. Jeg har gått der ett år nå, og foreløpig har ingenting hjulpet. Vi ble enige om å se det hele an over sommeren og ikke starte på noen nye kurer eller behandling før det. Akkurat nå er jeg utrolig lei av å vente på å bli bedre uten å kunne gjøre noe konstruktivt for å få det til. Da er det bare å grave dypt etter mer tålmodighet og bedre humør.


For å få opp humøret litt har jeg plugget lydbok i øret og strikket ikke mindre enn to store prøvelapper til ny jakke.Tror det må bli den grønne for å unngå enda mere blues ;) Fortsettelse følger...

God helg til alle! :)

Kommentarer

Ulla-Bella sa…
Den nye genseren ser fin ut. Nydelig farge. Så synd at trådene ble skadet i vasken, men vi får håpe at den lar seg ordne. ME er ingen enkel sak og leve med har jeg forstått.
Frustrerende å bruke masse tid, energi og penger på behandlinger som ikke fører til noe, det har jeg en viss erfaring med, ja... Men men, sola skinner og snøen smelter og prøvelappene dine ser veldig lovende ut!!!
Ha en finfin helg!
Helena sa…
Så av en tilfeldighet din blogg, og legger igjen en hilsen her. Det må være veldig slitsomt med ME, og trist når ikke behandlingen hjelper. Du har laget en nydelig sjal, i vårens farve.
Ha en fin helg, håper at det ikke stormer hos deg.
Moan sa…
Så synd med genseren.
Og at behandlingen ikke hjelper..
Men genseren i Geilsk uld er flott ut!

Ha en god helg!
Sylvia sa…
Kjempesynd med genseren din, da. Du har vel ikke en løs bh-spile som sitter fast der inne i maskinen din? Det hadde jeg tidligere, og den ødela omtrent alt jeg vasket av tøy....urk!!!

Så synd at ikke du har blitt bedre, med behandling og greier....
Det er godt du har strikketøyet ditt.
Etter en runde med ENAXIN har jeg fått energien tilbake, og er ikke alltid trett hele tiden. Har du prøvd den? Kan hende den hjelper litt for deg. Jeg vet du må ha tyngre hjelp enn en urtedrikk, men den er rett og slett fantastisk!!!
(fås kjøpt i helsekost eller på VITA)
God helg, og lykke til videre med strikkingen.
berit.. sa…
nydelig genser og trasig at den fikk slik juling.. har vasket gubbens ullgenser og måtte ta i tu med masse løse tråder jeg også.. har aldri brukt vaskepose før men det bør man tydeligvis..

synes fargene du bruker er herlig!! og prøvelapper skjønner jeg er et must.. glad jeg gjorde det på jakken til Vilde !

Kan veldig lite om ME men etter som jeg forstår, er det en autoimmun sykdom slik som min.. det tok 12 år å få diagnose.. for så og få beskjed.. vi kan ikke hjelpe deg.. det går over..

min datter har en venninne som måtte avbryte skolen pga av ME.. det går bedre med henne nå .. jeg tror hun fikk stillet glutenintolleranse.. og forstår det sånn at allergier kan være en medvirkende årsak..

har jobbet ved immunologisk avd og synes teorien er interessant.. man inntar noe kroppen ikke vil ha, og kroppen utmattes i kampen mot histaminene som frigjøres ved allergi..normalt får man utslett, smerter eller andre "synlige" tilstander og det er derfor lettere å stille diagnose..

Håper dagen din er oppegående.. klæm fra mæ
Nei, så trist med genseren! Holder på med en liknende selv, og lover å bruke vaskepose på den!

Frustrerende med LHK - jeg har heller ikke den heeelt store effekten foreløpig , men har jo ikke holdt på så lenge. Håper noe av det andre du prøver, gir litt bedring!

Og begge nyprosjektene ser fantastiske ut! Har kikket litt på det nederste mønsteret før og vært litt usikker, men når jeg ser blonden nærmere... Hmm.

God helg, i hvert fall!
Myr sa…
Kjempefine ting du strikker :D
Quiltefia sa…
Hei!! Fine ting du strikker på!! (som vanlig) :-) Leit å høre at du ikke har fått noe hjelp av behandlingen!! Men du må ikke gi opp!! Ha en fin helg!! AnneK:-)
Judith sa…
De prøvelappene ser lovende ut, venter spent på fortsettelsen!
Skautrollet sa…
Oj, denne genseren ser ut til å bli fin. Liker godt halser som blir litt firkantet. Spennende å se hvordan den blir til slutt. Synes sjalet i innlegget nedenfor så både stilig og deilig ut. Men er jo litt enig i de symmetriske betraktningene dine.
Fortsatt god helg.
Anlen sa…
Uff, det er jo tragisk med plagg som blir ødelagt i vask! Håper du klarer å få det i orden igjen!
Elles er eg imponert over prøvelappane dine, det er eit nydeleg mønster. Eg er veldig glad i blått, men mønsteret viser kanskje best i grønt....
Lykke til!
Sylke sa…
Så fine prøvelappene er! Den grønne er spesielt flott! Det var synd med genseren din. Det kunne kanskje være en mulighet å pynte genseren med noen små broderte motiver på steder der du ikke får den helt fin? Det ville jo vært dumt om du ikke kunne bruke genseren når den er så god å ha på! Håper du finner en løsning!

Det er ikke greit når sykdommen sliter og behandlingen ikke hjelper. Jeg håper du kan ta en dag om gangen, og ikke miste motet! Det er bra at du har noen prosjekt som kan muntre deg opp - ja til knallfarger!

Alt godt til deg, stor klem fra meg :)
For en aldeles nydelig farge på den genseren du nå holder på med..., den blir kjempeflott!
Kjedelig når man må rekker opp, det er så demotiverende!

En stund siden jeg kikket innom deg sist, ser at du har laget fantastisk mye flott. Likte sjalet i sort og grått VELDIG godt!

Ønsker deg en strålende vår dag!

klem
Kort og Søm sa…
Så ergelig at trådene ble trukket ut i vask, håper det ordner seg...for det var en fin genser!
Håper formen din blir bedre, det er ikke noe morro å være syk.
Ønsker deg en god søndag,
klem Fredrikke
karin sa…
Så mye fint du strikker - igjen!!
Kjedelig med ødelagtimaskinstrikk, men du strikker vel fort noe nytt igjen tenker jeg;))
Vanella sa…
Takk for hilsen på bloggen min, Vibeke!
Jeg har stor forståelse for at du blir litt motløs av å gå med smerter og en tretthet som blir et hinder for utfoldelse. Håper vårvarmen og lyset gjør det bedre for deg. Husk å bruke de gode dagene til noe som du syns er kjekt.
Klem fra Torunn
LivM sa…
Nydelig topp du har strikket i TU og den nye du har vasket håper jeg du får fin igjen. Jeg er av gamlesorten som fortsatt ikke vasker ullklær i vaskemaskin :-)
Jakkeprøven i grønt ser nydelig ut.
Jeg skjønner godt hvordan du føler deg om dagen og håper inderlig at du får hjelp til å takle sykdommen. Kanskje tipset som kom i et innlegg over her kan hjelpe deg. Ha en riktig god dag i dag!