Honeybee cardigan på gang

Prøvelappene jeg viste fram i forrige innlegg var en test av mønsteret på Honeybee cardigan (Ravelry-lenke).


Det ble den grønne fargen som ble valgt til prosjektet: Frosch twin i Wollmeise. og den er så frisk at jeg nesten må strikke med solbriller inne.

Denne blir veldig grønn!
Jeg er kommet et stykke på vei, men mønsteret er ganske kronglete synes jeg, så det tar tid. Det burde jo ikke kommet som noen overraskelse, siden jeg faktisk har strikket hele to prøvelapper. 

Det er rart med det, det er forskjell å strikke to mønsterrapporter på en prøvelapp og 11 på jakka. Hver mønsterrapport består av seks rader i høyden. På den 5. raden skal det legges opp åtte nye masker for hver rapport. Det blir 88 masker, som da skal strikkes vrangt på baksiden. Det bruker jeg tid på.

I tillegg plundrer jeg med å strikke to vrangt sammen gjennom bakre maskeledd. For det er selvfølgelig mønster på vrangsiden også. Fordelen er at mønsteret er lett å huske, så jeg har "kastet" oppskriften og kan strikke etter hukommelsen. 

Jeg er i tvil om størrelsen og siden jeg strikker løst har jeg gått ned 1 1/2 størrelse. Den er ikke for liten, det har jeg målt, og den vider seg ganske godt ut etter vask. Det ser jeg når jeg sammenligner med den vaskede prøvelappen. Så det blir spennende å se om den blir alt for stor! 


Strikkingen på Honeybee-jakka har helt klart gått ut over progresjonen på genseren jeg holder med på. Litt lenger har jeg kommet og det var veldig ok å ha med litt glattstrikk på strikkekafé i går. Sånn er det når en har begynt på to store prosjekter på en gang, da går det litt tregt framover.

Ellers er både humør og form bedre denne uka heldigvis. Når våren kommer får jeg så lyst til å være mer aktiv og aller helst begynne å jogge igjen. Nå prøver jeg å forsone meg med begrensningene og kose meg med de delene av våren som er lettere tilgjengelige. Som blomstene jeg har plukket rett utenfor utgangsdøra:


Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

LilleAsk sa…
Fine vårblomster. De skaper god stemning. Nydelig farge du har valgt til jakken din. Blir spennende å se den ferdig.
trinemamma sa…
Veldig sprek farge :-)
Blir veldig kul jakke og jeg syntes du er modig med farge valg. Jeg har dessverre altfor lett for å velge sort, grå, blå osv. Gleder meg til å se resultatet:-)
berit.. sa…
den dagen jeg strikker mønster og kaster oppskrifta, må være i mitt neste liv : )))

virkelig sprek farge.. der er jeg pinlig tam av meg.. grått, beige, brunt og blått..jadda : )

lykke til med allle prosjektene : )) og ha en fin kveld : )
To vridd vrang sammen, ja - der røyk den glatt ut av lista mi! Sist jeg strikket det, måtte jeg til slutt snu maskene på pinnen før jeg strikket dem sammen, jeg fikk helt kink i håndleddet. Men fin blir den!

Vår og finform er en vanskelig kombinasjon! Jeg har lyst til å spavende hele hagen, men skal sitte på hendene og sole meg en stund til... Lykke til!
Quiltefia sa…
Hei!! Godt å se at ikke det bare er jeg som har flere prosjekter igang på en gang!! Morsomt med grønnjakke!! Du er fargeglad det er engod egenskap synes jeg!! Jeg gleder meg til påskeferie!! Klem AnneKari:-)
Moan sa…
Gleder meg til å se både jakken og genseren ferdig!
Ser deilige ut, begge to.

Nyt våren!
Ruth sa…
Vridd vrang er tortur. JEg HATER det. Men ellers så ser det utrolig lekkert ut. Og så blir jeg så imponert over dere som har greid å få tak i så masse Wollmeise. Hvordan GÅR det an?

Det skal bli spennende å se den ferdig så du får bare hengi i. ;)

Kos deg med våren og God Påske.
Mammo sa…
Jeg blir så imponert over dere som orker så store strikkeprosjekter!! Selv har jeg mer enn nok med en lue.. Men så sier håndleddene stopp halvveis i lua også da... :(

Spennende å se dette prosjektet ferdig! :D
Ulla-Bella sa…
Glattstrikk er perfekt på strikkekafé ja. Da får du jo to ferdig nesten på likt også. Ser ut til å bli fine begge to:)
Du er bare såå flink! Likte veldig godt den grønne fargen, og den blå blir også veldig lekker. Godt å høre at formen er litt bedre. Det er jammen ikke lett å være i slik jojoform. Formen min er også på opptur, men den setter meg rett som det er tilbake i vannrett ( i stolen). Men nå håper jeg at varmen i det minste skal gi meg litt lettere påkledning. Alle monner drar..
Klem og ha ei riktig god helg!