En stripete studie i grønt

Først: takk for mange gode silkekluttips! Opprekking kommer nok ikke på tale, i og med at jeg allerede har begynt å bruke en av klutene på kjøkkenet allerede. Beste kjøkkenkluten jeg har hatt noen gang faktisk, så jeg er veldig spent på hvordan den blir etter første vask. Sannelig godt man har litt spenning i hverdagen ja...

Jeg lurer også på om jeg skal ta en til ansiktsklut som noen foreslo, det høres eksklusivt og deilig ut.

Ellers er jeg ferdig med mitt Stripe study shawl (Ravelry-lenke) av Veera Välimäki.


Hvordan tar man egentlig best bilde av et assymetrisk sjal med "vingespenn" på nesten to meter? Masse snør er det fortsatt ute og det gjør mulighetene litt begrenset for hvor det er mulig å ta bilde. Her må altså vår sprukne trapp gjøre nytten. Den synger forøvrig snart på siste verset og skal forhåpentligvis snart byttes ut med en som ikke har giganttrinn øverst og nederst pga telehiv gjennom årenes løp.


Sjalet er veldig assymetrisk og for å oppnå den effekten er det massevis av forkortede rader eller short rows som det kalles på "godt norsk". Jeg får aldri helt dreisen på dette og det blir alltid små hull der jeg snur strikketøyet for å lage forkortet rad. Jeg trenger definitivt et short row-kurs og jeg har fått tips om at denne og denne youtube-linken med Cat Bordhi skal gjøre susen. De skal sjekkes ut ved neste short-rows-korsvei.


Sjalet er atter en gang strikket med garn fra lageret, denne gangen Shetland soft fra Holst garn. Dette garnet er takknemlig å strikke med når man ikke er helt stø på de før nevnte forkortede radene. Garnet fluffer seg såpass mye opp etter vask at det barmhjertig nok skjuler de fleste tabber. Dessuten blir det mykt og godt etter vask og gir utrolig lette plagg. Dette store sjalet veier ca 135 gram.


I tillegg er garnet utrolig drøyt. For et år siden kjøpte jeg 500 gram av det lysegrønne. Av det har jeg strikket en jakke, en tunika, dette sjalet og jeg har fortsatt 60 gram igjen. Så tipset er: ikke kjøp for mye av en farge, du blir aldri kvitt det igjen ;) Jeg har selvfølgelig kjøpt 500 gram av det mørkegrønne også, og har derfor fortsatt 450 gram igjen av det.


Jeg er glad i store og samtidig fjærlette sjal og jeg liker det grafiske uttrykket assymetrien i dette gir. Førsteinntrykket ved bruk er jeg imidlertid litt mer lunken til. Siden det er "skjevt" kommer midten foran og det har jeg litt problemer med må jeg innrømme. Det vil jo også alltid ligge skjevt på skuldrene naturlig nok og jeg hadde nok vært mer fornøyd med et symmetrisk sjal i bruk tror jeg.


Jeg kommer helt sikkert til å bruke sjalet likevel fordi det er så stort og deilig å tulle seg inn i. Dessuten matcher det jo de nye sokkene mine. Jeg er forresten overraskende begeistret for hjemmestrikkede sokker, det er jo virkelig noe helt annet å kaste blikket på enn de gamle svartnuppende. Det må nok strikkes noen flere etterhvert, jeg ante nemlig ikke at sokkene hadde så mye å si for humøret.

Sjalfakta:
Mønster: Stripe study shawl
Garn: Shetland soft, farge Willow: ca 85 gram og Mallard, ca 50 gram.
Pinnenr 4
Tidsforbruk: 10 dager
Åpen prosjektside på Ravelry

Nå har jeg havnet i et lite strikkevakuum. Ingenting av det jeg har begynt på er morsomt og selv om prosjektene står i kø er det ikke noe som roper på meg akkurat nå. Ute er det tåke og grått, så kanskje en god bok er tingen denne helgen?

En god helg ønskes alle som er innom! :)

Kommentarer

berit.. sa…
woh!! så helig ut dette sjalet.. har kun ett.. og det har en bloggvenninne strikket til meg : ))

jeg pleier også å ta for meg av garn og ender opp med en hel del jeg ikke trenger.. skjønner ikke hva man tenker på når man kjøper det : ))

noen gange har man godt av vacum !! det kommer gjerne noe flott etterpå : ))

god helg og bok eller hva du endte opp med : )
Kort og Søm sa…
Så fint sjal, og fine sokker!
(jeg bruker alltid morsomme og farge glade sokker...gjør noe med humøret.. :O)

Jeg strikket mange sjal for noen år tilbake, men ga bort alle i gaver.
(burde kanskje strikke ett til meg selv også)

God lørdag,
klem Fredrikke
gyldenkron sa…
Griselekkert sjal. Og måtte flire litt av garnmengden din. Et veldig drøyt garn, ja.
Kanonlekkert! Har kjempelyst til å strikke det, men har et annet rillestrikksjal jeg forsøker å disiplinere meg til å gjøre ferdig først...

Og tror jammen jeg skal begynne å kjøpe mer tynt garn, hvis det holder så langt!

God lesehelg!
Quiltefia sa…
Hei!! Kjempefint sjal!! Jeg likte veldig godt de usymetrisk stripene!! Jeg har også det garnet liggende, lurer på om jeg skal prøve!! Hva med å sy litt!!?? Det er avbrekk fra strikkingen!! Idag fikk jeg ikke koblingen min til!! Det var Trådsnella på Skårer, like ved Metro-senteret jeg mente!! Den ligger 10 min unna meg og de har MYE der!! Ha en fin helg!! AnneK:-)
Duverden, det sjalet ser utrolig lekkert ut. Jeg liker det kjempegodt. Godt å høre at klutene er gode!

Hmm, kjenner litt igjen det strikkevakumet du beskriver. Min løsning på problemet er å begynne på enda et nytt prosjekt... Ikke sikkert det er det mest fornuftige :-S

Riktig god helg til deg og!
Ulla-Bella sa…
Dette var virkelig flott!
Sylke sa…
Det ble et fint sjal. Lurte først på om det var kjøkkenkluten - men fant ut at den sikkert var litt mindre ;)
Sylvia sa…
Lekkert sjal, og jeg har siklet på det utallige ganger hos designeren. MEN jwg har så mange sjal nå, og har planer om et annet sjal, så........ ;)
Mette sa…
Stilig. Dette sjalet har eg nett lasta ned mønster til i dag og lurer veldig på korleis det skal verta med dei short rows. Har jo dilla på Veeras design.
Moan sa…
Huff! Short rows...
Blir nok ikke strikket av meg det sjalet.. Har også problemer med hull..
Men det ble fint!

Knitty.com har endret litt på arkivet sitt, og nå er det mulig å se prosjektene OG de er kategorisert etter vansklighetsgrad. Kanskje du kan finne inspirasjon der? Noen nye sokker, kanskje.. ;-)

Ha en flott helg!
sologbolig sa…
Åååå, for et lekkert sjal. God helg til deg.