Amerikagarn og trøstegarn - alt på en gang!

Det er jo litt typisk at ting hoper seg opp og kommer i bølger. Først fikk jeg det fine "amerikagarnet" mitt på søndag og første dag med postgang etter påsken, kom en ny porsjon trøstegarn.

Posten burde igrunnen vite at jeg ikke trenger trøstegarn etter at familien har kommet hjem fra tur, attpåtil med garn. Det blir fort dårlig samvittighet for utagerende garnhamstring her i heimen av sånt. Da blir det garnkjøpestopp i en tid framover, noe som er veldig dårlig timing i forhold til Dropssalget som starter i mai.

I hvertfall, her er nyervervelsene på garnfronten:


Syv nøster á 50 gram med Shelter  i fargen Thistle fra Brooklyn tweed. Dette er et worsted weight garn med strikkefasthet på ca 20 masker per 10 cm. Litt tykkere enn garn jeg vanligvis bruker, men jeg synes det er så utrolig fine farger på dette garnet, så jeg hadde lyst til å prøve det.

Jeg tenker jeg strikker et skjerf og en lue av dette til høsten. Brooklyn tweed har mange fine mønstre laget spesielt til Shelter. Guernsey wrap eller Autumn leaves er absolutt fristende alternativer til mønstre som matcher dette garnet godt..


Et enslig naturfarget hespe med Shelter i fargen Woodsmoke fikk jeg også. Kanskje det kan brukes som kontrast til det lilla?


Fra New York fikk jeg også disse tre vakre hespene med Madelinetosh Merino light i fargen Thyme. Kameraet greide ikke å fange opp alle nyansene i dette garnet. Det er både mørkere og lysere toner av grønt i virkeligheten og utrolig mykt og lekkert.

Både Shelter og Madelinetosh ble innkjøpt på Purl Soho i New York og ja Mannen hadde med handleliste med alle opplysninger han trengte: merke, farge og antall. Ellers hadde han nok blitt ganske handlingslammet blant alle de ukjente garnmerkene. God hjelp fikk han også til å finne det han skulle ha, heldigvis for meg. :)


Siste ladning trøstegarn var fire hesper Madelinetosh Pashmina fra Little knits i fargen Mourning dove. Blått er ikke en farge jeg vanligvis kjøper, men denne fargen er nydelig synes jeg. Det grå innslaget gjør at det ikke blir altfor søtt. Dette garnet er det stor sjanse for blir transformert til jakka Summer Solstice etterhvert (Ravelry-lenke) .

Nå føler jeg meg rimelig bortskjemt på garnfronten og det blir definitivt strikking fra lageret en stund framover. Jeg gleder meg til å prøve de nye garnsortene, jeg må bare klappe lenge nok på de først og finne verdige prosjekter til alle herlighetene.

Ha en fin dag! :)

Kommentarer

Åh, så mykje lekkert garn! *Frista*

Gler meg til å sjå det ferdigstrikka. :-)
Eg gløymte jo å seie KOS deg med herlegheitane!
Her var det mye fristende, ja!

Jeg synes også worsted er litt tykt, men til en vest eller lue og skjerf og votter og sånt funker det fint, og fargene var fantastiske...

Madelinetosh har jeg ikke prøvd enda, og jeg har sittet på hendene siden du viste det forrige - jeg har nemlig tenkt å handle under Dropssalget :) I hvert fall silkealpakka og det nye sjalsgarnet... Og ikke har jeg fått alt det andre jeg har bestilt enda heller!

Gleder meg til å se hva dette blir!

PS: Jeg har oppdaget at det blir lettere å bruke fint garn når man har mye fint å velge i! Da er jeg nemlig ikke fullt så opptatt av at det må bli helt perfekt - eller kanskje det bare er en dårlig unnskyldning for å kjøpe mer?
Kort og Søm sa…
Så mye fint garn postmannen har kommet med..
Gleder meg til å se hva du skal strikke!
Klart du må ha fine bokser til garnet ditt :O)

Ha en fin dag!
LivM sa…
Misunnelig jeg nei! Å dette var lekkert. Bare så synd at denne tollen gjør alt garn så ekstra dyrt når en bestiller mye. Men fristelsene er der jo hele tiden.
Det øverset garnet er jeg veldig spent på å høre hvordan det arter seg etter vask. Kunne kanskje være noe for en herregenser.
Sylvia sa…
Heldiggrisen! Du vasser jo i luxent garn, i de herligste farger!!!
Blått er heller ikke meg, men den du har fått er sikkert lekker til dingeri.
Nå gleder jeg meg til du setter igang med strikkingen. Lurer på hvilken farge du starter med først?
Quiltefia sa…
Hei!! Så deilig med masse fint garn!! Det var vakre farger alt sammen!! PurlSoho har masse stoffer også!! Gleder meg til å se resultater etter hvert!! AnneK:-)
Helle sa…
her høres du ut som om du har nok garn til et par prosjekter fremover. Kjenner til trøstegarn. Trøster meg med at det er bedre med trøstegarnshopping enn trøstespising, selv om det kan gå hardt ut over lommeboken.

Håper familien hadde hatt en fin tur mens du var hjemme og ladet batteriene. Alenetid skal ikke undervurderes :)
Ruth sa…
Åhh - så mye lekkert garn. MASSE lekkert garn. Nå ble jeg rimelig misunnelig altså. UÆÆÆ!

Jeg tror jeg skal gå å kaste stein på tvskjermen i frustrasjon. Usj.

;) Ha en super helg.
Brit sa…
Kjenner jeg blir litt sånn sikle sikle når jeg ser alt dette vakre garnet. Heldige deg, nyt det, og jeg gleder meg til å se produktene blir tryllet frem:)
Pillan sa…
Her var det mye fint, for en grei postmann du har:)
Det blir spennende og følge med på hva du skal lage av disse hespene.
Selv sitter jeg og venter på at postmannen skal komme med meisene mine, de første meisene i hus, spennende og se hva jeg syns om det garnet alle prater om.
Ønsker deg en riktig fin og vårlig helg!
Pernilla
Lisbeth Bula sa…
Åååå, Vibeke , for noen nydelige nøster! Og vakre bilder av det! Takk for medfølelsen med russebarn på bloggen min:-) God helg!
berit.. sa…
her var det mye lekkert ja.. og jeg hadde stramma opp det postbudet ; )

ikke ha dårlig samvittighet !! de har vært på en tur du ikke har.. dessuten vil det koste mer å stå over Dropssalget !!! for en uke etter MÅ du ut å kjøpe til en genser og da koster det MYE MER !!! sånn er det med den saken ; )

ha en trivelig helg : )
farmormor sa…
Så masse nydelig garn!!!! Nesten så jeg kunne ønske meg litt trøst selv. Hehe. God helg fra Heidi
Ulla-Bella sa…
Så flotte bilder av alt det herlige garnet!
Sylke sa…
Det var fine farger på garnet du fikk! Du får nok brukt det opp ;)

Ha en god søndag! Klem :)