På oppløpssiden

Som forventet ble jeg ikke ferdig med Atelier-jakken i løpet av VM-uken, men nå er jeg virkelig på oppløpssiden.


Tidligere i dag, så den sånn ut og gjenstående oppgaver var: Strikke lommer, sy fast lommer, strikke på I-cord langs halslinningen og festing av tråder. Etter iherdig innsats er alt gjort og jakken godgjør seg nå i vaskemaskinen før blokking.

Størrelsen virket fin, men Wollmeise utvider seg som regel noe i vask, så det blir spennende å se hvordan den passer til slutt.

Strikkingen har gått radig unna og vrangmaskene har gått overraskende greit. Kanskje jeg har kommet over vrangmaskefobien nå? I tillegg til et godt mønster er ingen tvil om at VM-titting har vært medvirkende til ferdigstillelsen. Vrangrundene har gått unna nesten like fort som skiløperne.

Etter VM var slutt måtte jeg ty til lydbøker igjen. Lydbøker og strikking passer sammen som hånd i hanske etter min mening. Jeg kan ha øynene på strikketøyet og ørene i lydboken. I det siste har jeg hørt på Kvinnen i buret av Jussi Adler Olsen. Den kan jeg anbefale på det varmeste for de som liker krim. Godt skrevet, godt lest og ulidelig spennende på slutten. Selv trådfestingen gikk som en lek mens jeg hørte på denne.

Forhåpentligvis blir det mindre av dette framover...
Ellers er jeg litt fornøyd med meg selv i dag fordi jeg har kommet i gang med å lage et litt sunnere alternativ til brød igjen. Etterat jeg gjentatte ganger i det siste har falt for fristelsen til å lage det genialt gode "No-knead-bread" eller grytebrødet som jeg kaller det har jeg nå tatt skjeen i en annen hånd. I stedet for brød har jeg laget rødbetkjeks av grønnsaker.

...og mer av dette
Jeg skal helst holde meg unna gluten og gjær og da er det dumt å bake masse deilig brød som inneholder nevnte ingredienser. Nå skal jeg prøve å holde meg litt mer til grønnsaker istedenfor hvetemel framover, så får vi se hvordan det går.

Rødbeter har en utrolig flott og litt unaturlig farge og jeg har virkelig fått sansen for denne grønnsaken i det siste. Vi baker den gjerne oppdelt i biter i ovnen og har på fetaost eller chevre, og spiser til kylling for eksempel.

Ha en fortsatt fin kveld, så er jeg snart tilbake med ferdig jakke! :)

Kommentarer

Ulla-Bella sa…
Dette var spennende bakst:) Og jakken ser ut til og bli kjempefin:)
Ser lovende ut, både jakka og kjeksen! Snart kan du spise kjeks som matcher jakka? Jeg tåler gjær men ikke grønnsaker...
karna sa…
Blir spennene å se jakka ferdig, du er kjapp på det. Takk for info om rødbeter, det er noe som ligger i lake eller farger veldig når de kokes ,-)
Ha en fin dag
Moan sa…
Er veldig spent på jakka!
Og jeg må innrømme at jeg syntes rødbetkjeks ser litt...eh.. uvant ut.
Quiltefia sa…
Hei!! Jeg rekker nesten ikke å sjekke bloggrekka mi om dagen..... SÅ fin jakka blir!! Du er blitt jakke spesialist!! Når den er helt ferdig kan du fortelle hvor mye garn du har brukt?? Jeg måtte også prøve å lage det brødet, morsomt å bake!! Knekkebrødene så også spennede ut!! Oppskrift?? Ha en fin dag!! AnneK:-)
Quiltefia sa…
Du hadde lagt ut oppskrift!! AK:-)
Diddi sa…
Hei :)

De rødbetekjeksene så så gode ut! Jg kan heller ikke spise gjær eller hvetemel bl.a, så disse vil jeg prøve meg på! Lurer bare på en ting: Bruker du den "tørkemaskina" eller går det an å bruke vanlig stekeovn???
Merete sa…
Superfin jakke du har strikket. Jeg kan godt lide den lidt melerede farve i stedet for helt ensfarvet. Din Peasy-jakke er også vældig fin. Du er meget flittig.