Kanskje vil det gå både vinter og vår...

Tja, om det ikke har gått vinter og vår, så har det hvertfall gått en høst, vinter og starten av en vår. Så lenge er det siden jeg hadde et blogginnlegg, der jeg mente jeg skulle få ferdig mitt første par sokker på 25 år, innen 2010 rant ut.

Det gikk ikke, men i forrige uke fikk jeg av en eller annen uforklarlig grunn inspirasjon til å strikke sokk nr 2. Det var gjort på 2-3 dager, så hvorfor det skulle ta så lang tid har jeg ingen forklaring på bortsett fra sokk 2-syndromet.


Sokkene heter Spring forward og det er et gratismønster. Kanskje motivasjonen har noe med det litt vårlige navnet på sokkene og den vårgrønne fargen på garnet? Dette er jo dermed helt klart vårsokker, og det hadde antagelig blitt helt feil å strikke disse vinterstid.

Siden det var et halvt år siden jeg strikket sist sokk, gikk det like greit å strikke andre sokk som første. Dette kunne jo vært en løsning på min sokkestrikkevegring, nemlig å ha halvtårsplaner for strikking av sokkepar.


Ulempen med denne strikkemetoden er som bildet viser at sokkene slett ikke blir like. Strikkefastheten var tydeligvis forskjellig, så det ble tydelig størrelsesforskjell. I tillegg har jeg enten gjort noe lurt i fellingen av tåen på den første, eller feil på den andre. Tuppen på den andre ble hvertfall lenger.

Men, pytt, pytt. Det er mye bedre med to litt forskjellige sokker enn en enslig sokk. Det er dessuten mye hyggeligere å kaste et blikk på to vårgrønne føtter, enn de svarte, nuppete kjøpesokkføttene jeg er vant til. Forbedringen er stor og jeg overser glatt noen strikkefeil når det er årevis siden sist jeg hadde hjemmestrikkete sokker.

Garn brukt til sokkene er nydelige Summit sock fra Impulse of Delight i fargen Arid Blooming.

På lørdag innviet vi verandaen for første gang i år. Litt kjølig, men absolutt brukbart med litt utesitting.


Anledningen ble på tradisjonelt vis behørig feiret med champagne. Der vi bor har vi ca like lang tid uten sol som Tromsø, så det føles veldig fortjent med en liten markering av solas ordentlige tilbakekomst.

Bugga-settet ble behørig testet ut, til tross for mismatch med parasollen som har stått ute siden i fjor høst...




Persille var med ut og vaglet seg oppå den tynne skilleveggen som hun skulle vært en liten fugl og ikke en velvoksen katt. Jeg tror hun likte å være i en posisjon der hun kunne se ned på oss.

I dag har varmegradene kommet - oh lykke! Så da kan de fortsatt store snømengdene her forhåpentligvis smelte i en fart. De vil ikke bli savnet.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Sylke sa…
Sokkene ble i alle fall kjempefine! Det er ofte problemet - å lage to ting som er like - da forsvinner motivasjonen... ;)

Klem
Sommertid sa…
De er vårlige og fine syns jeg..og litt skjønnhetsfeil er ikke så nøye..
Selv så lider jeg også av sokk nr 2 syndrom, men jeg prøver å gjøre noe med det ved å strikke 2 sokker på èn gang med magic loop metoden. Nå vet ikke jeg om det lar seg gjøre med et slikt fint mønster for det har jeg ikke prøvd ut. Det er en gruppe på ravelry som gjør slikt som meg, og der er det fine sokker slik som de mønsteret her..så det lar seg sikkert gjøre.
Kanskje noe du har lyst å lære ?
Finns video på youtube og oppskrifter..

Ha ei go uke videre, nå må vi nyte sola og våren :)
For noen fine sokker! Nesten så jeg kjenner en slags strikkepinnekløe... Fint sett på utepremieren også! Ser ut til at dere har en verdig åpning av solsesongen. Den burde vi kopiert når jeg tenker meg om.. Vi har jo ikke akkurat no mye soltimer her heller, den kommer ikke så allerverst tidlig, men da er det snakk om halve minutter og ikke akkurat soltimer.....

Ha ei kveld!
Sylvia sa…
Næmmen, så koselig dere må ha hatt det ute, da. sammen med pus og et glass sprudlende dråper!!
Settet ditt var lekkert på. Og sokkene dine var flotte. jeg har det samme syndromet, det er alltid vanskelig å bli ferdig med sokk nr 2!!!!!
Skal si de ble flotte - og jeg er så enig med deg - bedre med to pittelitt ulike enn bare en!
Men de var sannelig lekre!
Også husker jeg den innvielsen fra ifjor - morsom tradisjon! Artig med slike markeringer - egenlagede sådanne - feire det som feires kan! Gleder bør ikke tufses bort - flottesen at dere koser dere slik! Ønsker deg en vidunderlig uke videre - og maaaaaange utestunder :)
Varm klem fra Lokki
Torunn sa…
Kjempeflotte sokkar!! Flott og koseleg åpning av solsesongen. ;)
Ulla-Bella sa…
Så koselig å markere den første sitte-ute-dagen med champagne og greier:) Lua og halsen din ser virkelig flott ut:)
Moan sa…
Gratulerer med et sokkePAR! :-)
Og denne vinteren vil ikke bli savnet, nei! Her fossrenne det av taket (nja.. nesten, iallfall :-)! *jubel*
Tebasile sa…
Flotte sokker. Det er så deilig å bli ferdig med ting som har ligget leeenge i strikkekurven.
Ønsker deg en fin uke.
Quiltefia sa…
Dette var et hyggelig innlegg!! Fine sokker!! Jeg er heller ikke glad i å strikke sokker!? Men jeg strikker begge to samtidig!! og da har jeg en sjans til å få to like sokker!! Et tips til deg, hvis du våger deg utpå med mer sokkestrikk!! Det er vel igrunnen bra du ikke matcher parasollen din!!AnneK:-)
karna sa…
Nydelige sokker, her er sokkestrikking på bånn ,-) SÅ mye anna moro å finne på a gitt. Så koselig på verandaen, her var det også varme til det. Men i dag har den gått amok, jeg satt fast på flatmark i 25 cm VÅT snø. Ha ei god uke, klem
karin sa…
De sokkene var bare såå vakre da, selv om det ble litt forskjell. Det vil ingen se når de er på foten! Katten er vakker også:o)
Heldige du som har så flott vær, her er det storm....
Kos deg på verandaen din:)
Judith sa…
Veldig fine sokker. Likte godt mønsteret og feilene kan ikke jeg se. Jeg har noen sokkepar underveis jeg også, jeg bruker vanligvis å streikke to om ganga, og en fordel med det er at beggee blir ferdig samtidig, om de blir ferdige da...
Sokkene ble kjempefine! Etter litt bruk og en vask eller tre er de sikkert blitt nokså like.
Det så deilig ut med champagne på terrassen! Her er det fortsatt et par meter snø i hagen, men det kommer seg!
Ruth sa…
Har ikke folk flest litt forskjellige føtter også da? Det har ihvertfall jeg. Sokkene ble fine de. Og lua og halsen også. Og så er dere så SIVILISERTE! Alle burde feire med champagne. Jeg har et par flasker stående jeg også og jeg har ihvertfall platting - alt vi trenger er bare litt sol og da skal jeg jammen meg være litt sivilisert jeg også. :)

Ha en super uke.
Vårfeiring med champagne - det kan vi like! Og fine vårsokker og vårglad katt - det blir vel ikke bedre enn det?
berit.. sa…
sokker kommer jeg ALDRI til å strikke :)) da hadde det blitt 30 stk enstøinger :))

varmegrader.. ja de varte ikke lenge her :( i går morges var det bart.. i går kveld lavet det ned igjen.. sukk..

ha en finfin kveld :)
Hilde C. sa…
Så vakker Persille er der hun sitter. Her har pusen kastet vinterpelsen og er helt klar for vår :-)
Lisbeth Bula sa…
Kos med veranda-innvielse!! Jeg har jo full forståelse for det med sola som endelig kommer siden jeg bor på Rjukan. Nydelig strikk her siden sist- som vanlig! Ha en god tirsdagskveld.