Atelier: nå også som ferdig jakke

Da har Atelier-jakka fått ligge å tørke på håndklet sitt siden tirsdag kveld, og kan nå erklæres fiks ferdig.


Den vokste littegrann i lengden etter vask, noe som bare var bra siden ermene var litt korte og nå er de passe. Hele jakka passer faktisk fint, noe jeg var litt usikker på siden Wollmeise er en god del tynnere enn garnet i oppskriften.


Mønsteret til Atelier (Ravelry) som er laget av Heidi Kirrmaier, er veldig godt forklart og enkelt å strikke etter. I tillegg er det en del detaljer som gjør jakka fin og også mer interessant å strikke. Lommene liker jeg veldig godt, og klok av erfaring etter Vanilla-tunikaen, dampet jeg denne gangen linningene i lommen før jeg sydde de fast. Ikke uventet var det mye enklere å sy de pent på når de var flate og ikke krøllet seg i alle retninger.


Fronten er også litt spesiell. Jakka strikkes ovenfra og ned, men uten forstykker. De plukkes opp etter at ermene er strikket. Det gir den skrå effekten på forstykkene. Veldig fordelaktig var det også at ermene skulle strikkes før resten, da slapp jeg det til slutt. Jakka var dermed så og si ferdig når man kom til enden nederst.

Jakka kan strikkes med eller uten I-cord-kanter. Jeg begynte uten, men angret meg og strikket derfor på I-cord i halsen etterpå. Det synes litt bedre enn jeg hadde tenkt, får se om jeg prøver å gjøre noe med det, men antagelig ikke kjenner jeg meg selv rett.


Bak på jakka er det et rettstrikket felt med inntagninger før og økninger etter. Det gir litt figurforming i tillegg til at det er en fin detalj.

Her synes det ganske godt at det tredje nøstet som jeg strikket med nederst er vesentlig mørkere enn de to jeg brukte lenger oppe. Jeg skulle nok vekslet mellom et lyst og et mørkt nøste på slutten, men jeg tenkte på det for sent. Jeg fikk gjort det noen runder, men så var det slutt på det lyse. Heldigvis synes det ikke like godt forfra.


Alt i alt er jeg veldig fornøyd, ikke minst med at det gikk så kjapt og at vrangmaskene ikke var så vrange denne gangen. Jeg skylder nok ski-VM en stor takk for begge deler, men håper jeg ikke trenger å vente til neste VM i Holmenkollen før jeg våger meg ut på en ny vrangstrikkjakke.

Fakta:
  • Mønster: Atelier (Ravelry) av Heidi Kirrmaier.
  • Garn: Wollmeise 100% superwash, farge Feldmaus (Kun garn i butikken på fredager kl 8 og 17)
  • Garforbruk: 2.4 nøster, 360 gram eller 1262 meter.
  • Tidsforbruk: ca to uker (litt misvisende, siden jeg ikke har nistrikket 24/7 i de to ukene...)
  • Pinner: 3,75 på selve jakken og 3,5 nederst på ermene og bolen.
Åpen prosjektside på Ravelry

Kommentarer

Sylvia sa…
Såååå fin du var i den nye jakka di. Og så kler du brunt så godt!!!
Artig oppskrift, etter det du forklarer om fremgangsmåten på den. Morro å prøve noe nytt.
.......sier jeg som strikker den samme oppskriften en gang til, men nå i 2 strs mindre (til Snuppa) Hakker litt innimellom for å få litt variasjon i håndarbeidet mitt!
Ulla-Bella sa…
Så fin! Du kledde den virkelig godt:)
Den ble akkurat så fin som den så ut til å bli! Liker så godt hvordan det variegerte garnet tydeliggjør konstruksjonen. Her i gården er vrangmasker omtrent håpløst om dagen, så jeg prøver å lære nye måter å strikke på så jeg også kan strikke sånne jakker!
NYDELIG - og utrigningen er så lekker - flott!!
Ja du er en liten strikkemaskin - og en sabla dyktig en!!
Utrolig kledelig Vibeke også var det så flott med det lange smykket til!!
Ønsker deg en finfin dag og mye god hvile :)
Varm klem fra Lokki
karna sa…
Så fin jakka ble, du imponerer med jakkestrikking. Hørers ut som et spennende mønster, har noe engelsk på gang jeg også ,-)
Jane sa…
Den var så fin at jeg ilte rett inn å bestilte mønsteret... Akkurat som jeg ikke har nok annet jeg skulle gjort :-)
Knallfin!!
trinemamma sa…
Så lekker den ble!!! Du har all grunn til å være skikkelig fornøyd :-)
berit.. sa…
den ble nydelig !! herlig farge du har valgt.. men jeg falt ut i begynnelsen av oppskriften :)) ble litt for avansert for meg :)

ha en koselig kveld :))
Bodil sa…
Du strikkar så mange flotte jakkar :) Og så fin farge den var, og så godt du kledde den :)
Judith sa…
Den syns jeg ble veldig fin. Likte snittet, den satt veldig godt. Jeg er imponert over hvor effektiv du er, VM eller ikke...
Quiltefia sa…
Gratulerer!! den ble superfin!! Liker veldig godt hvordan den er strikket!! Fristende......AnneK:-)
Sylke sa…
Det ble en kjempefin jakke, og en artig fremgangsmåte! Den sitter godt på deg :)
Nina sa…
Kjempeflott jakke! Og nydelige sjatteringer i garnet!
wims sa…
Det var en uberfin jakke. Nå fikk jeg lyst på en slik en. Spørs om jeg ikke må legge opp til denne i helgen :O)
Tina sa…
Nydelig jakke, jeg ble virkelig inspirert! Og så sitter den som støpt på deg, kjempeflott altså :)
mimouna sa…
En lekker jakke, og det var en spennende konstruksjon på den.
Du strikker den ene flotte jakka etter den andre i racerfart - jeg blir skikkelig imponert! Du kler den veldig godt!!
Ha en fin uke!
WOW..., en aldeles nydelig jakke. Digger fargen og de mange flotte detaljene. Den passet foresten veldig fint til deg!

Du har strikket så utrolig mye fint den siste tiden, helt målløs her jeg sitter... :O)

Ønsker deg en strålende dag!
Torunn sa…
Kjempeflott jakke!!
tesha sa…
For ei super jakke! Utrulig flott passform og nydelige fargesjatteringer. Den kan du bære med stolthet!
Du kledde den nye jakka kjempegodt! Likte spesielt godt halsutringningen, den var lekker! Men for frossenpinner er det sikkert nødvendig med et sjal.. Og du har garantert et som passer!!
Fint å høre at formen etter forholdene er bra, min begynner å bli stabil igjen og det er behagelig.
Det blir forhåpentligvis en spennende vår med med framskritt og bedring!! Håper i alle fall det! Ellers så vet jeg stort sett hva som fungerer, men enkelte ganger overdriver jeg - med kalkulert risiko, som noen ganger går fint, andre ganger ender det med et brak.. Men i det store og hele bruker jeg mindre tid på å komme tilbake til "min normal".

Vel, vel, nok om det.
Ha fine dager, og lykke til med jakken, den er både lekker og praktisk i disse vårtider!! ¨
klem