strikkedilla!

Jeg er blitt helt opphengt i strikkingen av Damsk-sjalet jeg såvidt hadde startet opp i forrige innlegg.


Hver ledige stund går med til å strikke, for jeg lurer på hvordan sjalet blir når jeg har strikket en rad til, og en rad til... og sånn går timene. Siden mønsteret til dette sjalet er sånn at man starter nederst med å legge opp totalt antall masker på sjalet, i mitt tilfelle ca 330, skal jeg love at de første radene tar en uendelighet av tid å fullføre.

Til tross for de lange omgangene i starten  har jeg altså blitt helt opphengt, jeg skjønner det ikke selv engang.


Det kan ha noe med at mønsteret er variert, det er stadig nye diagrammer og ingen uendelige repetisjoner. At det er mønsterstrikk både på for- og baksiden av sjalet skaper også variasjon, og det blir ikke så mange uendelige vrangomganger.

Jeg var også spent på hvordan garnet jeg har valgt ble oppstrikket. Det strikkes med en tråd Fin fra Du Store Alpakka og en tråd Silk Lace fra Hedgehog Fibers. Siden Fin inneholder 50% silke og 50% alpakka og Silke Lacen er 100% silke blir silkeinnholdet ganske stort i sjalet. Resultatet ser ut til å bli et silkemykt sjal, men likevel varmt pga alpakkaen. Det blir relativt tungt i forhold til ren ull. Hedgehog-garnet synes litt mindre enn jeg trodde, men gir likevel fint spill i sjalet.

Veldig elastisk å strikke med er garnet definitivt ikke siden silkeinnholdet er så stort. Det gjør strikkingen av nupper, der syv masker skal strikkes sammen til en ganske uhåndterlig. Heldigvis fant jeg tips på Ravelry om å ta de første fire løst av, strikke de tre siste sammen, for så å tre de fire første over de tre som er strikket sammen. Det fungerer veldig fint.


iPaden viser seg å være utrolig praktisk til mønsterstrikk. Jeg har funnet en app som heter Pdf notes, og den gir mulighet både til å lese Pdf-filer og til å merke og tegne i dokumentet på forskjellige måter. Dermed kan jeg bruke gulfarge til å stryke ut de radene jeg har strikket, som en god gammeldags merkepenn. Nå er det slutt på å skrive ut mønstre, hvertfall helt til noen andre i familien stikker av med gadgeten.

Katten Persille er det derimot ikke mye hjelp i, hun fungerer mest som en dobbelt skinnfell i sofaen. Etter en natt ute blir hun gjerne liggende i ca 14 timer...


Da må jeg ile tilbake til sjalstrikkingen, må jo se hvordan neste rad blir...

Ha en finfin helg! :)

Kommentarer

Ruth sa…
Velkommen i klubben for de som ikke klarer og slutte å strikke sjal. ;)

Jeg måtte kjøpe mønsteret til Damask jeg også, nå må jeg bare få bestemt meg for hvilket garn jeg vil bruke. Jeg er ikke så glad i mønsterstrikk på begge sider, men kanskje det er en grense jeg må over.

Persille! er et herlig navn på en pus. En herlig pus også.

Ha en super helg.
Quiltefia sa…
Hei!! Det ser så lekkert ut!! Morsomt å bli besatt av et strikketøy!! Jeg strikker på den veska, det er ikke så besettende, men jeg strikker jevnt og trutt!! Ha en fin helg!! AnneKari:-)
karna sa…
Så lekkert som sjalet ditt blir og jeg skjønner godt hvordan det er med mønster og bare en omg til. For en nydelig katt, kjenner godt til å komme inn og kose seg etter ute"arbeid". Ha ei fin helg.
Fine Persille matcher jo det fine sjalet perfekt!

Nydelig garn, den tynne silken gir akkurat det lille ekstra, synes jeg. Sugen på å starte neste Kidman-sjal, ja! Men skal disiplinere meg og strikke ferdig gavesokker og Fagus først.

Vurderer sterkt et brett av noe slag, det ser veldig kjekt ut!

God helg!
Ulla-Bella sa…
Kjempelekkert blir det:) Så smart å bruke iPaden til slikt:)
Seascape sa…
Rå lekkert. Nå fikk jeg også lyst å begynne på et slikt sjal. Ha en riktig fin fredag.
Moan sa…
Så gøy! Gøy å være hekta, på sjalstrikking :-)
Gleder meg til å se det ferdig!
Ha en flott helg :-)
Sylvia sa…
Lekkert sjal, og spennende, da! Forstår godt at du har fått helt dilla. Er det ikke merkelig? Noen ting er gørr kjedelig, og andre ting går av seg selv.......Man begynner jo like entusiastisk på det meste.
Jeg hakker ivei, og det tar jo litt tid, men jeg er like ivrig, selv om fingrene verker, uff.
God helg, Vibeke.
Bebiane sa…
Meget smukt sjal og farven du har valgt klær det så godt. Det er bestmet kommet på min liste over sjaler, jeg må strikke.
Kort og Søm sa…
Så nydelig sjal du strikker!
Og en fin pus som ligger å koser seg..
Ha en fin helg :O)
Gitte sa…
Det bliver så smukt, så smukt!
De klæder virkelig hinanden de 2 tråde.

Kan da godt forstå at katten ikke vil ud. Det er jo koldt ;-)
Renathe sa…
Shit du er flink da! Inspirerende blogg! :)
Skautrollet sa…
Nyyydelig sjal.
Men det ser da veldig vanskelig ut. Gleder meg til å se det ferdig.
Spennende garnvalg også.
Lisbeth Bula sa…
Dette blir spennende!!! Også så moro når man blir oppslukt av strikkingen.
Ha en god helg videre! :-)
Sylke sa…
Det blir et flott sjal! Ha en fin helg :)

Klem
Anlen sa…
Det er ikkje rart at du er ivrig etter å strikke vidare på dette, for det ser verkeleg ut til å bli nydeleg!
trinemamma sa…
Sjalet ser ut til å bli helt utrolig lekkert, skjønner godt at du må strikke en rad og enda en rad til.... :-)