Pussing av strikkeglorien

Da har jeg satt meg ned for å pusse glorien en liten stund. Jeg har vært flittigheten selv og strikket ferdig Peasy-jakka (Ravelry-lenke), uten å begynne på noe som helst annet prosjekt. I tillegg har jeg strikket jakka av garn fra lageret og ikke kjøpt noe nytt.


Nå må det innrømmes at noe stort innhugg i lageret ble det ikke med garnforbruket til denne jakka. Kun 170 gram gikk med, og jakka er derfor fjærlett, men forhåpentligvis varm nok likevel. Garnet jeg har brukt er Geilsk tynd uld, bestilt fra Danmark. Garnet har samme løpelengde som Supersoft fra Holst, men er mye mykere til tross for navnet til sistnevnte.

Det kan komme av at Geilsk tynd uld er vasket og Supersoft fortsatt inneholder spinneolje, noe som gjør strikkingen litt tråere. Dette garnet frister det å bruke til flere prosjekter.


Jakken strikkes ovenfra og ned og mønsteret er godt forklart, jeg liker oppskriftene til designer Heidi Kirrmaier (Ravelry-lenke) veldig godt, og jeg har flere i strikkekøen.

Modereringer på mønsteret er blant annet:  jeg har strikket rundt og klippet opp, lagd lange ermer istedenfor 3/4. Lengden på jakka er også lenger og jeg har laget knappehull hele veien, ikke bare øvertst.

I tillegg har jeg strikket med tynnere garn, og prøvd å justere i forhold til det, ved å strikke L for å få en S/M. Det ble litt i største laget, så derfor tok jeg inn i siden underveis, istedenfor å øke som oppskriften sier. Ermene ble også for vide øverst, med påfølgende litt for hurtig minskning av masker nedover. Det er tross alt bedre med litt for vide enn for trange har jeg lært - av erfaring... Det kan jo hende det går an å strekke litt på den etter vask.

Knappestolpen er litt bulkete, og jeg håper også det retter seg i vask. Motivasjonen til å gjøre det på nytt er lav akkurat nå. Det ble hele femten knappehull, så nå må jeg ut på knappeekspedisjon og skaffe fjærlette knapper. Bedre bilder kommer forhåpentligvis når de er sydd i.

Åpen prosjektside på Ravelry

Garnet til denne jakka ble opprinnelig kjøpt sammen med mønster på den lekre innsvingte  jakken Livstykketrøye. Etter å ha strikket ca et kvart erme, måtte jeg bare konstantere at avansert ribbestrikk i vintermørket ikke var liv laga. Det tok alt for lang tid for min tålmodighet og jeg måtte bare innse at jakka var utenfor rekkevidde. Heldigvis kan mislykte prosjekter rekkes opp å få nytt liv.

Formen er på oppadstigende igjen heldigvis, og nye strikkeprosjekter står for tur. Noen ganger kunne jeg ønske at jeg hadde lyst til å starte på noen mindre prosjekter, som blir raskt ferdig. Gjør jeg det denne gangen? Nei, det ser ikke sånn ut. Først ut er nok sjalet Gossamer av Kitman Figueroa i Wollmeise natur, muligens raskt fulgt av oppstart på Buttercup (Ravelry-lenke), en genser eller topp av Heidi Kirrmaier i Geilsk bomuld/uld.

Etter den positive opplevelsen med Geilsk tynd uld, brenner jeg av lyst til å prøve ut Geilsk Bomuld/uld som jeg har liggende i lageret mitt. Også dette ble innkjøpt sammen med mønster (også ribbestrikk) som aldri vil bli strikket. Tror garnet passer perfekt til en Buttercup med halvlange ermer. 200 gram bør holde, når det såvidt gikk litt over 150 gram til jakka.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Rigmor sa…
nydelig jakke. Slike "lette" jakker er gode nå når våren kommer snart!! Blir spennde og se om du er like fornøyd med det andre garnet nå da. Ha en flott dag!
Nei makan - gratulerer! Ja jeg gnukker nå på din glorie jeg au - den skinner !!!!
Nydelig arbeide Vibeke!! - HEEEEELT nydelig!!
Ønsker deg en fortsatt god uke!
Klem Lokki
Mmmarianne sa…
Så lekker jakka ble! Flink har du vært, med alle justeringer!

Har nettopp "forelsket"meg i Geilsk-ulla jeg også. Strikka Ærmeling. Utrolig god å strikke med! Etter å ha sett bildene dine av uld/bomuld-garnet blir det nok en liten tur innom Geilsk igjen, tror jeg!
Moan sa…
Ååå! Den ble lekker! Intet annet skal sies :-)
Håper du finner flotte knapper!
Sylvia sa…
LEKKER, berre lekker, altså!!! Fargen er skjønn den også!
Også så kjekt når man kan være sin egen designer og fixe og ordne selv. Du er flink, Vibeke.
Jeg har også Geilsk ull liggende....dypt nede i en eske, som det ligger andre tunge ting over, i kjelleren.....(pga flyttingen) Bare det blir varmere i været, skal jeg få gravet det frem til et eller annet prosjekt, jeg også. Nå er det kun Hakking som gjelder!! Har helt dilla!
Kanonlekker! *Bøye seg i støvet over jakka og standhaftigheten*.

Har innmari lyst på noen sånne tynne jakker, jeg også, og blandingsgarn står høyt på teste-lista. Blir spennende å høre hva du synes om det!

Godt å høre at formen er på vei tilbake, også.

Har for øvrig akkurat kapitulert og begynt på Taj Mahal - nå greide jeg ikke å vente lenger! Og kanskje det blir Gossamer av det lacegarnet jeg nettopp kjøpte?
Et lite knappe-tips-PS som du sikkert har tenkt på selv, men perlemorsknappene til Du Store Alpakka er i hvert fall lette (og lekre. Og i mange farger).
Ruth sa…
Gurimegrundt, du burde ha dobbeltglorie pluss vinger du. Så utrolig masse lekkert. Jeg syns jo den Livstykkejakka var grisefin jeg da, men jeg begriper jo at bare rett og vrang kan bli kjedelig.
Jeg har aldri prøvd Geilsk, men kanskje jeg skal ta en titt inne på siden der også. Jeg er lett og friste og inspirasjonskurven har vært nedadgående en stund.

((Pusser litt ekstra på glorien din))
Ulla-Bella sa…
Dette ble en flott jakke. Garnet du skal bruke nå ser flott ut.
Quiltefia sa…
Hei!! Den er helt nydelig!! Det renner ut flotte ting!! Men det er godt å høre at det stopper opp for deg også!! Den ribbe jakken er kanskje mulig å strikke på lyse sommerdager!?? Jeg er endelig igang med filming. Lange dager med mye frisk luft. Uvant, men ok. Fint for oss at det snør, da har vi skikkelig julestemning..... Snakkes!! AnneK:-)
Kort og Søm sa…
Så fin jakke du har strikket, og det andre garnet hadde en veldig fin farge, gleder meg ti å se det du skal strikke av det!
Klem :O)
Du er imponerende flittig!!! Og jakka ble virkelig fin! (Den står i min strikkekø også, sammen med div annet fra Heidi Kirmeier. Problemet er at jeg ikke har helt samme figur som henne, og da spørs det om det blir like fint...).

Og nå havnet sannelig livstykkejakken i køen min også. Ble nysgjerrig på Geilsk-garnet, har hørt så mye positivt om det. (Men ikke flere nye prosjekter nå! Bare flettegenser - og UFOer!)

Oj, jeg leste visst feil ang den skituren. Syns det sto km jeg - sikkert fordi du ser så sprek og sporty ut! Kjedelig å ikke få gått på de turene man vil :(

Kan jeg spørre hva "Åpen prosjektside" betyr? (på Ravelry)

Ha en fin kveld!
Bodil sa…
Den vart kjempelekker. God grunn til å pussa glorien :) Nydeleg farge og.
Sukkerspinn sa…
Så nydelig farge det er på jakken din! Og takk for at du har gjort meg oppmerksom på nettbutikken til Geilsk - må bestille garn til en kjempefin barnekjole jeg fant der!!! Men det var dette med strikkekøen da - må gjøre ferdig X antall prosjekter først =)
Wow, den jakken var kjempefin, så flink du er!
Mette sa…
Det garnet såg veldig deilig ut. Har sansen for tynne strikkeplagg. Nydelege fine detaljar.
karna sa…
Så fin jakka ble og SÅ flink du har vært. Spennende posjekt du skal til med å, håper du får ei fin helg.
Gitte sa…
Meget fin, smuk, let trøje.

Det var da godt, at du fik den færdig, for jeg er sikker på at den bliver et hit ;-) både vinter og sommer.
Gitte sa…
Og - hvor er dit Damask Sjal dog bare fantastisk smukt! Hold da op ;-)
Skautrollet sa…
Kjempefin jakke. Også så lett da...
Garnet fra Geilsk så spennende ut.
Både i ull og bomull.
Randi sa…
Jakken var nydelig. Det samme må jeg si om sjalet du hadde på det forrige blogginnlegget ditt.

Ha ei flott helg!
Sylke sa…
Det ble en flott jakke. Håper knappestolpen blir rett etter vask! Skjønner godt at du ikke vil ta jobben om igjen.

Ha en fin helg! Klem
skb sa…
Nydeleg jakke!
Grete sa…
Her var det mye fint!!!
Nydelig og delikat blogg du har.
Takk for titten, jeg kommer garantert tilbake.