Monostrikking og ubesluttsomhet

Jeg skal aldri mer monostrikke, eller bare ha ett strikketøy på pinnene om gangen! Effektiv er det nok, jeg fikk jo Peasy-jakka ferdig ganske raskt på den måten, men etterpå ble jeg i mangel av strikketøy kastet ut i ubesluttsomhetens verden.

Strikkeprosjektene står egentlig i kø, men likevel var det vanskelig å bestemme seg for hvilket. I ren desperasjon startet jeg opp med en ovenfra og ned-genser i Bomuld/uld garnet fra Geilsk. Selvfølgelig uten å strikke prøvelapp først. Er man strikkeavhengig, så er man strikkeavhengig.

Mislykket forsøk på å strikke Buttercup

Det så slett ikke verst ut og jeg strikket glad og fornøyd videre. Eller glad og fornøyd er kanskje ikke helt det rette ordet. Blandingen av bomull og ull gjorde garnet rimelig trått å strikke med og armene ble faktisk litt vonde. Etter en riktig lang stund, kom jeg på at det kanskje ville gå bedre med metallpinner enn Harmony wood-pinnene som jeg vanligvis bruker. Lurt tenkt, om enn litt sent, det gled atskillig bedre avgårde på metallpinner.

 Dessverre viste det seg at genseren ble altfor stor, til tross for at strikkefastheten stemte. Min konklusjon er at det litt dvaske bomull/ull-garnet må strekkes litt i før strikkefastheten måles. Hvertfall hvis man strikker såpass løst som det jeg gjør. 

Rask sevice fra Geilsk. Tynd uld (farge 28) bestilt på tirsdag, lå i postkassen på lørdag morgen.

Siden logistikk ikke er min sterke side for tiden, ga jeg opp å regne om strikkefastheten så jeg kunne startet med prosjektet på nytt. Istedet opphevet jeg min selvpålagte garnstopp og bestilte tilsvarende farge i Geilsk tynd uld. Jeg kjenner jo dette garnet nå, så da blir det nytt og forhåpentligvis vellykket forsøk med dette garnet etterhvert.

Neste prosjekt som ble påstartet var et sjal, Gossamer av Kitman Figueroa i ufarget Wollmeise. Det er også et sjal som skal strikkes nedenfra og opp. Det fenget ikke i det hele tatt. Hvitt var ikke noe morsom farge å strikke med, og mønsteret krevde mer konsentrasjon enn det som var tilgjengelig. Dermed var det bare å rekke opp den starten også.

Løsningen ble å rokkere på rekkefølgen i strikkekøen og starte på et sjal som jeg har bestemt garn til for lenge siden.

Fin farge, som fungerer bra til påfuglfjær-mønsteret på sjalet

Det er fortsatt igjen en god del Wollmeise Lace i fargen Aquarius igjen etter Featherweight-jakka jeg strikket før jul, og jeg tror det vil egne seg godt i fargene til et Peacock-shawlette.

Her strikkes mønster på rettsiden og vrangmasker på baksiden. Det krever derfor ikke konstant konsentrasjon. Det egner seg likevel ikke så godt som VM-strikk. For å unngå den tidligere nevnte monostrikkingen og i tillegg ha et tankeløst strikketøy til VM, har jeg begynt på Atelier (Ravelry-lenke), av Heidi Kirrmaier. En jakke med endeløse mengder glattstrikk.

Vanskelig å se foreløpig, men forhåpentligvis blir det en jakke etterhvert
Ikke bare er det endeløse mengder glattstrikk, det er også store mengder vrangstrikking, siden det strikkes frem og tilbake. Som tankeløs TV-strikk egner den seg likevel veldig bra, dessuten skal ermene strikkes på et tidlig tidspunkt, så da slipper jeg de til slutt. Det skjer litt ting nedover på bolen også, innsving i livet bak, og lommer nederst. Det gjør den forhåpentligvis litt begivenhetsrik å strikke til tross for alle vrangmaskene. Garnet er Wollmeise 100% superwash, i fargen Feldmaus.

Siden det er helt umulig å se hvordan jakka ser ut på mitt bilde, har jeg lånt bilde fra Ravelry:

Atelier cardi, bilde lånt fra Ravelry
Da har jeg klart å lage et langt og meningsløst blogginnlegg, som egentlig ikke handler om noen ting, ikke dårlig på en helt vanlig lørdag.

Egentlig skulle det vært skrevet i går, og kan hende ville det blitt mer interessant, men antagelig ikke. Jeg ble imidlertid forhindret av en brå og uventet allergisk reaksjon på B-12 sprøyte som jeg har tatt mange ganger før uten problemer. I går fikk jeg imidlertid masse røde vableaktige utslett over hele kroppen, som klødde helt infernalsk. Heldigvis ga det seg relativt raskt, men formen ble ganske laber etterpå og jeg måtte studere innsiden av øyelokkene på sofaen en ganske lang stund. Pussige greier!

For de som fortsatt henger med her: Ha en fornøyelig VM-helg! Heia Marit! :)

Kommentarer

berit sa…
du må ha meg unnskyldt men jeg har ledd meg gjennom hele innlegget her.. meningsløst.. niks.. det var som manna fra himmelen å se at andre har samme problem med både pinner, vonde armer og garn :)) jeg har nemlig ikke mindre en 8 UFO liggende.. og har for sikkerhets skyld pådratt med senebetennelse.. abstinensene over ikke å kunne hverken strikke eller hekle er verre enn da jeg sluttet å røyke :))

virker som dosen B12 ble dårlig mottatt.. be legen om å få resept på antihistamin.. så slipper du den infernalske kløen.. (Phenamin i mixtur er meget god.. )

ha en hyggelig dag :)
Sylvia sa…
Å, heisann, du! veldig hyggelig lesning på en lørdag, og jeg har også hygget meg igjennom innlegget ditt.
Jeg er vel i samme "klubben", for jeg påbegynte et strikketøy i går, som jeg virkelig ikke aner hvordan blir. Det er gøy å strikke igjen, etter hakkingen, og garnet er lett og nydelig i en flott lilla-farge. Jeg har gitt meg selv ut dagen, for å se om det blir riktig strs eller ikke. Må bare strikke litt til..........
God lørdag, Vibeke
Tina sa…
Fornøyelig lesning! Jeg har aldri strikket en eneste prøvelapp jeg... Host! Har jo selvsagt gått på et par smeller da, det er vel bare å regne med når jeg tar slike short-cuts ;-)

Atelier jakka... wow, den var stilig! Mye glattstrikk, men du store så flott den blir! Nydelig farge på det andre jakkegarnet også. Lykke til med prosjektene og god lørdag :o)
Kort og Søm sa…
Må bare si meg enig med damene i innleggene over her.. :O)

Og så mye fint garn du har!
Jakken med lommeneser veldig fin ut.

God lørdag,
klem :O)
Quiltefia sa…
Hei!! Ikke meningsløst innlegg dette her!! Veldig velkjent......Mye hyggeligere å vite at det ikke bare tyter ut det ene vellykkede prosjektet etter der andre...... Det er vel derfor garnbutikkene overlever.... Fordi de fleste strkkere har x-antall ufoer i skuffer og skap!! Det hørtes ugreit ut å bli sår på innsiden av øyelokkene.... det er deilig vær ute til å være inne i!! jeg har "klappet" på stoffene mine å vurderer å skjære i dem. men det er mye lettere å strikke!! ha en bra helg!! klem annekari:-)
Ha, ha, dette lyder kjent! Enda jeg ikke på noen måte er monogam... Plutselig har jeg ikke noe strikketøy som passer på bussen, og plukker med meg garn og pinner og mønster i farta bare for å oppdage at det ikke passer a)sammen b)til meg c)til busstrikk - eller hva som ellers måtte kunne gå galt.

Så nå kjører jeg trygt, og starter sånn bittelitt på neste prosjekt før jeg er ferdig med det forrige. Så vet jeg at det blir noenlunde riktig, og dessuten fungerer det som motivasjon for å få ferdig det jeg holder på med!

Kjipt med b12-reaksjon! Håper den gir seg, og at du finner ut hvorfor du plutselig reagerte. Alltid noe nytt og spennende når man har ME!

Ha en fin lørdagskveld!
karin sa…
Med så mye flott garn, blir det vel noen flotte ferdige produkter også tenker jeg! Håper formen er bedre i dag, ha ei feiende flott helg:)
Sylke sa…
Likte godt fargene på de øverste prosjektene dine. Skjønner at bomull-blandingen kan være problematisk, har samme erfaring selv, men da med hekling. Jeg må ikke hekle med bomull for lenge om gangen og velger helst superwash ull, det glir best.

Kjedelig med allergisk reaksjon! Godt å høre at du er bedre igjen.

Ha en fin kveld! Klem
Ulla-Bella sa…
Hihi, må nok si jeg kjenner meg igjen:) Mye spennende du har på pinnene nå:)
Nina sa…
Det var mange spennende prosjekter! Ja, prøvelapp er som regel for pyser, eller...

Men det blir nok veldig bra til slutt, alt sammen!

Fortsatt god helg!

Hilsen Nina
Fru Tunheim sa…
Heldige dere som kan strikke hva dere vil....jeg klarer kun de enkleste strikketing...
mimouna sa…
Tror vi er mange i samme "klubben". Jeg har ørten påbegynte strikkeprosjekter i ulik vanskelighetsgrad rundt meg nå, og da er verden atter i ballanse, hehe.

Ha en fin sndag!
Skautrollet sa…
Kjenner meg igjen her, ja....
Jeg henter fram garn, skriver ut oppskrifter, legger det bort igjen osv.....
Sånn går nå dagan :))
Men det er mye fint du holder på med da.
Anlen sa…
Morsomt:) Eg startar stadig på litt tilfeldige prosjekt fordi eg ikkje har noko anna planlagt, og det endar av og til med å rekke opp att, ja. Men slik er det berre! Prøvelappar er for pyser;)
Moan sa…
Huff! Ikke lett å være monostrikker. Er ganske mono selv, men noen ganger er prosjektet SÅ kjedelig at men bare MÅ starte på noe nytt. Håper det fikser seg.
God bedring!
Du er jammen produktiv! Ikke alt kan bli noe av, man må jo prøve seg fram litt. Jeg har også en del prosjekter under arbeid, forskjellen er jo at du får ting ferdig, mens her blir de bare liggende. Håper utslettende har forsvunnet nå, og at formen holder til TV-titting og VM-strikk!
berit sa…
heisann :)

mulig det er den samme juicen du har kjøpt.. den jeg kjøper er med blåbær og eple.. smaker himmelsk :)

vet at 7/11 har den.. muligens Narvesen og enkelte dagligvarebutikker..

ha en finfin kveld :9