Kom skal vi klippe jakka i dag....

...Klippe den fint, ja klippe den bra *synger*


Som mange andre strikkere, så synes jeg ikke at det å sette saksa i strikkeprosjekter jeg har brukt timesvis på, er noen morsom beskjeftigelse. Dessverre for meg, så synes jeg det er enda mindre morsomt å strikke vrangmasker hvis jeg kan unngå det. Da tar jeg heller klippingen, selv om det er skummelt.

Jeg har strikket på det som skal bli en Peasy-jakke (Ravelry-lenke). Jakka skal etter oppskriften strikkes fram og tilbake, men jeg har strikket rundt. For sikkerhets skyld skal jeg klippe før ermene strikkes. Så har jeg ikke gjort det også forgjeves hvis alt skulle skjære seg.

Jeg bruker heklemetoden, det vil si at jeg sikrer midtmasken med fastmasker fra hver side. Første steg er å markere midt i midtmasken med en tråd.

Så skal det hekles. Forklaringen jeg bruker har jeg funnet på siden See Eunny Knit. På denne siden har jeg lånt dette bildet som illustrerer hvordan midtmasken sikres:
Bilde lånt fra See Eunny Knit
Når dette er gjort pent og nøye uten å hoppe over noen masker, er det enkelt å se hvor det skal klippes:


Alle de vannrette "trådene" eller maskene skal klippes over. Det er bare å sette i gang, gulp!

Jeg utsatte klippingen litt, ved å gi jakka en tur i vaskemaskinen på kald vask. Det var fordi jeg ville at heklekanten og jakka skulle "tove" seg litt sammen, for å gjøre det litt fastere, som en ekstra forsikring.


Det er "bare" å utstyre seg med en skarp saks og godt lys, så man klipper over de riktige trådene.


Så er det bare å trekke pusten dypt og klippe...

 
Der var det gjort! Da er det bare å krysse fingrene for at det holder.

Noe av det jeg liker best med heklemetoden, er at det blir en pen kant etter klipping og det er ikke nødvendig med belegningskant bak. At det er en fredelig metode, som ikke innvolverer symaskin er også en fordel.

Denne metoden anbefales visstnok ikke til superwash-ull. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, kanskje fordi det er litt glatt og ikke tover eller fester seg med heklekanten?

På sidene til Brooklyn Tweed er det nydelige bilder der heklemetoden er vist. Det er bare å scrolle seg nedover siden til en brun Aran-jakke.

Siden jakken var i vaskemaskinen i hele går kveld, var jeg selvfølgelig nødt til å begynne på et nytt strikketøy mens jeg ventet. Ulempen med det er at jeg er blitt litt oppslukt av det nye prosjektet, og dermed får ikke jakka ermer med det aller første ser det dessverre ut til.

Damask, det nye altoppslukende strikketøyet...
Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Ah, takk for tips! Planlegger en mønsterstrikket jakke i tykt garn, og har vært litt nervøs for om jeg klarer å sy den. Men hekling og vaskemaskin høres bedre ut! Og din blir kjempefin!

Og jeg kan skrive under på at Damask er nokså engasjerende, ja :)
Quiltefia sa…
Hei!! Nå sa du noe klokt!! Ikke gjør dette med superwash garn!! Det gjorde jeg og det var veldig dumt. Det raknet!! Jeg har jo gjort det på Malsen og Mor jakken min. Det gikk fint!! Så jeg ble veldig forundret når det ikke gikk!! Det var bare en baby-jakke men dog..... Du lager så mye fint!! Du er veldig flink!! Jeg er fan av strikkingen din!! Jeg må innrømme at jeg jeg har kjøpt Kauni garn idag. Fant det hos Maud i strøget. Ikke de samme fargene som deg da!! Synes den veska er så søt. Og så trenger jeg et så enkelt strikketøy som det er......Ha det fint!! AnneK:-)
Synnøve sa…
Oj, det var ein stilige metode... Skal skriva det bak øyra. Greitt å veta om ein bra metode for oss folk som ikkje har symaskin! :)

Og, eg kjenner så absolutt til nye strikketøy som opptar tid før dei gamle er ferdige... hehe... Alltid veldig kjekt med nye ting!

Flott blogg, og flotte ting du lage! :)
Mette sa…
Takk, det var veldig illustrativt. Eg var faktisk heilt ukjend med metoden og tykkjer det er skummelt og litt stygt med symaskinsaumane. Så dette var eit kjærkoment innlegg for min del.
Beate sa…
Takk for at du viste den måten å gjøre klart til klipping. Selv om jeg for lengst har innsett at småstrikk passa meg best, men den jakka var jo meget pen... Hmm, tror nesten jeg må sette den på kanskjelista mi.

Så pent ut det sjalet du har startet på og :)
Ulla-Bella sa…
Det er jammen skummelt å klippe i strikketøyet. Men du viser jo en fin metode.
Ruth sa…
Jeg har aldri prøvd den heklekanten, men jeg tor jeg skal forsøke. Jeg syr med maskin og det blir alltid så humpete og klumpete syns jeg.

Du er som meg du, strikker jeg ikke ferdig det jeg holder på med så blir det liggende til evig tid. Skumle saker. Men det er godt man ikke er alene om det.

Ha en super uke.
Har funnet de samme sidene, men måtte la være på heldressen siden det var superwash (etter mottagers ønske)

Men neste gang...
Hennes sa…
Heisann.

Så flink du er å strikke, og fikse og klippe. :O)
Jeg selv strikker ikke (nesten aldri) er ikke noe reser på mønster, så da blir det ikke rare strikkingen.
Holdt nesten pusten når jeg leste innlegget om klipping, men det ble kjempe fint.
Jeg jobber med oppklippet strikk hver dag på jobb (ketler) men det blir ikke det samme som det en har strikket selv i timesvis..

Ønsker deg en fin uke.
Klem Linda.
Moan sa…
Argh! Og jeg som strikker i superwash! og skal klippe opp! Da må vel maskina fram...

Peasy er lekker! Gleder meg til å se den ferdig :-) med ermer :-)
Anlen sa…
Eg har nettopp klipt ei jakke, og måtte hale fram symaskina... Dette ser fantastisk smart og enkelt ut, men eg anar at eg ikkje heilt får det til;) Kanskje eg må teste litt!
Iryl sa…
Takk for at du deler! Dette har jeg ikke vært borte i før - og er jo helt genial!

Jeg har prosjekter som nesten er ferdig, men som må klippes opp. Synes det er ok å gjøre det på maskin, men litt styr å finne den frem - og denne metoden du viser her er jo mye mer elegant!

God helg til deg!
LivM sa…
Så spennende det blir å se sjalet ditt ferdig. Jeg har også dette mønsteret liggende, men jeg har noen andre prosjekter på gang først! Lykke til.
skb sa…
Fin og detaljert forklaring på eit problem mange slit med :)
God helg.