Ferdig jakke med en "zillion" knapper

Ok, så er det ikke en zillion knapper, det bare føltes sånn da jeg skulle sy de i Peasy-jakka.


Femten knapper endte jeg opp med, og jeg lurer jo litt på hva jeg tenkte på da jeg laget så mange knapphull? Svaret er vel litt manglende tenking og logistikkberegning. Fordelen er jo at det er liten sjanse for at knappestolpen spriker mellom knapphullene.


Perlemorsknappene er innkjøpt i dyre dommer hos Du Store Alpakka, takk til Huset i midten for tips. Fargen er lys lilla, noe som var vanskelig å fange opp på bildene. Knappene er litt større enn jeg hadde sett for meg i fantasien, men jeg synes likevel de fungerer fint. Fjærlette er de også, noe som er en forutsetning når jakka er så lett.


Denne jakka beholder jeg på. Den er fjærlett, men likevel varm og god. Når størrelsen i tillegg er tilnærmet perfekt og garnet er supermykt, tror jeg at jeg har en ny favoritt her. Jeg kan virkelig anbefale dette mønsteret.

Eneste aber er at det tar mye tid å kneppe femten litt store og firkantete knapper gjennom små knappehull. Løsningen er å trekke den over hodet, og da hadde jeg jo ikke trengt en eneste knapp egentlig...

Fakta:
Mønster: Peasy av Heidi Kirrmaier
Garn: Geilsk tynd uld, 170 gram.
Pinner: 3,5
Tidsforbruk: I underkant av to månder, med strikking av tre sjal innimellom.
Åpen prosjektside på Ravelry

Kommentarer

Elsebeth sa…
Meget smuk bluse! Det lyder som en der skulle på min to-do liste.
Lisbeth Bula sa…
Helt nydelig på deg!! Og ang. knappene, så synes jeg det utgjør en viktig detalj, så trekk den over hue og vær veldig fornøyd med de dyre knappene :-D)
Ha en god dag
Quiltefia sa…
Hei!! Knappene blir like mye en dekorasjon som knapper. jeg hadde dratt den over hodet!! Men jeg skjønner godt at det er en ny favoritt!! Annekari:-)
Iselin sa…
Det var en fantastisk flott jakke!
Smarie sa…
Kjempelekker jakke ;o)
Mette sa…
Den vart veldig lekker og sit som du seier som støpt så då veier kanskje det opp for all kneppinga...
reSIRIkulert sa…
For ein nyyydeleg jakke! :)
Ulla-Bella sa…
Så flott den er! Utrolig flott passform på den også:)
Så lekker jakke! Og knappene var jo flotte, de gjør jakka spesiell.
Den ble rett og slett veldig, veldig fin! Utrolig digg med plagg som er varme og pene og sitter godt samtidig! Knappene var lekre, glemte å si at DSA-knappene ikke akkurat er gratis...

Blir spennende å høre om du finner garn som passer til Gossamer! Jeg strikker Taj Mahal i det færøygarnet - det fantastiske lacegarnet har ikke kommet enda, så det sitter jeg fortsatt og drømmer over mønstre til :)
Gitte sa…
Meget smuk.
Knapperne klæder trøjen.
Bodil sa…
Å, den var lekker :) Eg syns det var flott med så mange knappar, og så var dei så fine. Og så godt du kledde den og :)
Reidun sa…
Så fin jakke! Skjønner godt at du trives i den.
Hanne sa…
Wow så utrolig flott jakke. Den satt som et skudd til deg, perfekt :D nydelig farge på den også. :D
Kort og Søm sa…
Kjempe fin jakke, nydelig farge og flotte knapper!
Skjønner du er fornøyd med denne :O)
Ha en fin kveld :O)
karna sa…
Så nydelig jakka ble, imponerende knapperekke og en herlig konklusjon til slutt. Ønsker deg ei god uke, klem
Hilde-Gunn sa…
Jakken var rett og slett nydelig! Og det gjorde seg med så mange knapper, selv om jeg skjønner at det ikke var så gøy å sy dem på!
Bebiane sa…
Meget smuk trøje og de mange knapper er rigtig flotte dertil.
trinemamma sa…
Helt utrolig lekker !!
Torunn sa…
Nydeleg!! Og for ein jobb med alle knappane,- men dei gjorde seg verkeleg!!
Denne ble fin - og både jakka og fargen var flotte på deg!!!
Syns det ble mye finere med knapper hele veien, og tynne perlemorsknapper er jo bærre lækkert. Nå rykket Peasy-en oppover på strikkelista mi, merket jeg.
Ha en fin onsdag!
Sylvia sa…
Grattis med ny favorittjakke!!! lekkert med alle de knappene(ja, jeg vet de er dyre)Men skal det være, så skal det være!
Jeg har flere ting på lista mi nå. Må bare finne tid først!
Merete sa…
Tillykke med din fine trøje. Den er perfekt til dig.
berit sa…
å du salige !!!! her inne var det mye lekkert .. sukk..

legger deg til på lista, for selv om jeg ikke strikker særlig kan jeg iallefall beundre : )

ha en fin dag !
Marit sa…
Hei Vibeke! Velkommen til Strikkeblogger! :-)
For en flott blogg du har, og for en utrolig nydelig jakke. Elsker fargen. :-) Her skal jeg definitivt følge med fremover. Ha en flott strikketid videre.
Siena sa…
Denne ble utrolig fin! Fargen, passformen, knappene, alt!