Er det ingen grenser for hva som kan strikkes?

Sikkert ikke, men jeg må innrømme at jeg ikke i min villeste fantasi trodde at jeg skulle komme til å strikke en veske! Nå er ikke fantasien min så veldig vill, men likevel...


Sannheten er i hvertfall at det er akkurat det jeg har gjort, strikket en veske. Ikke nok med det, så ble jeg riktig så fornøyd til slutt og tror sannelig jeg kommer til å bruke den også.

Mønsteret er japansk for sikkerhets skyld, men bildene er enkle å forstå. Dette japanske mønsteret kan du finne her. Jeg var så heldig å dumpe over en dansk forklaring på bloggen til Frau Putz. Hun har lagt ut veldig fin bruksanvisning både på lappene og på kanten rundt og hankene.


Vesken består av 22 lapper, som jeg delvis har strikket sammen og delvis sydd sammen. Jeg brukte Kauni, som er en del tynnere enn garnet i oppskriften. Det regulerte jeg ved å legge opp flere masker, 23 stk. For å få den kvadratisk måtte jeg strikke 23 rader i hver lapp.

Da alle lappene var sydd sammen, men ikke sydd i veskeform, så det ut som et litt tvilsomt ullteppe. Jeg var ganske spent på om de langsomme fargeskiftene i Kauni ville skape for store fargeforskjeller å gi vesken et visuelt rotete preg.

Vesken skal toves og der har jeg liten erfaring, så det var et spennende prosjekt! Det ble to turer i vaskemaskinen på 40 grader. Først ble den bare tovet litt, men etter en rundtur til hadde den tovet overraskende mye mer. Resultatet ble en tett og veldig myk veske. Ingenting kommer til å fryse oppi den, det er helt sikkert.

Knappen er jeg veldig fornøyd med, den ble innkjøpt på salg i forrige uke på Du Store Alpakka. Fargene ble jeg veldig fornøyd med også, jeg liker at lappene er forskjellige og uttrykket veska fikk.

Til veska gikk det med 135 gram Kauni fra lageret, så noen tungvekter er den ikke akkurat.

Lenke til åpen prosjektside på Ravelry

Kommentarer

Maria sa…
Det var jammen meg bra du strikket den,for den ble utrolig fin da.
Den der kan du godt bruke ja.
Kort og Søm sa…
Det var en finfin veske!
Morro med toving, alltid spennende å ta ting ut av maskinen og se hvordan det har blitt.
Ha en fin kveld,
klem :O)
Quiltefia sa…
Hei!! den ble utrolig fin!!Jeg har også lurt på den, men jeg så den I Muffins verden. Jeg likte det langsomme fargeskifte!! Men det var 1 nøste turkis, og så et nøste i lilla-gul?? Artig å lage noe annet enn ting å kle på seg!! Ha det fint!! AnneK:-)
Ulla-Bella sa…
Veska ble kjemepfin. Knappen var helt perfekt til denne:)
Sylke sa…
Veska di ble kjempefin, fine farger du har brukt. Synes ikke det er rart at du har strikket en veske - jeg har heklet noen :)
Skautrollet sa…
Dette var en flott væske. Jeg har Kaunigarn liggende, så kanskje dette hadde vært et passende prosjekt. Skikkelig lekker var den i hvert fall.
Ruth sa…
DEn er jo så fin. Jeg har staarikket en jeg også og lurer litt på om jeg skal strikke en til. Kanskje jeg skulle prøve med Kauni? Jeg syns din ble skikkelig fin.
Judith sa…
Alt kan strikkes, nesten iallfall.

Denne ble veldig flott! De rutene hadde gjort seg i en vest, eller genser eller lue også.
Den ble jo rett og slett kjempefin! Jeg har bare heklet vesker før, verken strikket eller tovet, men dette var jo et positivt tupp i baken til å finne fram tovegarnet!
Iwona sa…
Väskan är kanon fin!
Bodil sa…
Den var skikkeleg flott :) Legg den nok på lista over ting eg har lyst til å strikka.
KJEMPE FIN veske da;) jeg har fått den samme oppskriften, så når jeg finner garn som passer skal jeg lage en versjon;)
Merete sa…
Den er blevet vældig fin din taske, som vi siger i DK. God idé at bruge Kauni til den.
skb sa…
Strikkavesker er noko eg eigentleg ikkje likar ( og eg har prøvd meg på fleire variantar bakover i tid ), men denne var så kul at eg kanskje bør revurdere. Eg skal i alle fall vise den til tanta mi, ho er ein "ræser" på strikkavesker.
God helg.
Frau Putz sa…
Selvfølgelig kan man strikke en taske (veske) - og jeg har fået mange kommentarer og "kan-du-ikke-strikke-en-til-mig-også"-spørgsmål, når jeg har min taske med i byen ;)

Sikke nogle smukke farver, du har strikket den i.

~ Karina
AnnetteK sa…
Flott veske :)

Nå ble køen min på Ravelry enda lenger... ;)
Tusen takk for flott inspirasjon!