Damask - sjal 3 i 2011

Damask-sjalet er ferdig! Det gikk på en uke, med mye intens strikking.


Sjalet var som jeg nevnte i forrige innlegg, både avhengighetsskapende og morsomt å strikke. Resultatet er jeg veldig fornøyd med. Jeg syntes Fin fra Du Store Alpakka  og Silke lacen fra Hedgehog fibres kler det vakre mønsteret godt.


Strikkingen av sjalet krever litt konsentrasjon, men det er ikke vanskelig. På baksiden er det både rett- og vrangmasker, men ikke egentlig mønsterstrikk, bortsett fra nuppene som strikkes vrangt sammen på baksiden. Så baksiden burde heller ikke skremme noen. Det som kan være smart er å bruke  maskemarkører for hver mønsterrepetisjon. Det gjør det lettere å strikke riktig i de lange startomgangene.


Dette sjalet strikkes nemlig nedenfra og opp, og man starter derfor med rimelig mange masker på pinnene. Starten på sjalet går derfor sakte, mens slutten går raskt. Mønsteret anbefales på det varmeste.

Dette sjalet skal være en gave, og jeg håper mottaker synes det er like fint som jeg gjør.

 Åpen prosjektside på Ravelry

Egentlig har jeg lyst til å starte på et nytt sjal av Kitman Figueroa. På Etsy og Ravelry selger hun mønster og jeg har lyst til å strikke alle.

Isteden strikker jeg nå standhaftig videre på ermene på Peasy-jakka. Det er en motsigelse at jeg som er glad i jakker og gensere i ull og avhengig av lange ermer for å holde varmen, skal synes det er så kjedelig å strikke dem. Spesielt nr 2 er langdryg, men nå skal intet nytt påbegynnes før dette er ferdig! Basta bom!

Det går framover og jeg prøver å overbevise meg selv om at det er kjempemoro å strikke ermer!
Tid har jeg igrunnen nok av. En optimistisk skitur lørdag på ca 20 min. i sakte fart på trått vinterføre var ikke helt forenlig med helsetilstanden. Et av de viktigste kjennetegnene på ME er at bruker man mer krefter enn det lille man har, blir man dårlig i dagesvis etterpå. Det blir lenge å betale for en liten utskeeielse i form av skitur synes jeg. Denne uka er derfor viet hvile og litt strikking, i påvente av formstigning. Sukk...

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Det ble rett og slett fantastisk lekkert! Nå klør det enda mer i fingrene etter å starte på neste... Men jeg gjør som deg, og prøver å være standhaftig en stund til!

Det føles veldig urettferdig å bli så dårlig av ting som vanlivis regnes som sunt og fornuftig! Skiturer er heldigvis ikke blant mine fristelser, men møbler som kan flyttes og stein å slepe rundt på i hagen, derimot...

Håper du kommer deg snart!
Sommertid sa…
Så kjempefint sjal, ble mektig imponert her for det der må virkelig ha vært skikkelig konsentrasjons perioder. Peasy jakken din blir kjempefin også, likte fargen veldig !
Skjønner deg godt at du er lei nr.2 ermet allerede før du har kommet skikkelig igang. Jeg har vært så lei det her nr 2 syndromet at jeg har gått inn for å lære meg å strikke alt som man skal strikke 2 av, slik som ermer, buksebein, sokker osv at det skal strikkes samtidig, altså 2 på ên gang på en lang rundspinne med metoden magic loop. Etter det går alt som en lek, nesten iallefall. Det blir litt kinking når det er for mange farger å holde styr på, Hver arm skal jo ha sitt eget nøste...

Men..som sagt nå slipper jeg nr 2 syndromet og alt går fortere synes jeg.

Stå på så går det det her også...
Lykke til videre i ditt eget tempo :)
Moan sa…
Dåne-nydelig!!
Håper du får hvilt deg godt! :-)
Ulla-Bella sa…
Nydelig sjal, som sikkert blir en populær gave:)
karin sa…
Det var et vakkert sjal!! Jeg er som deg, har lyst til å strikke dem alle;) Men tiden strekker dessverre ikke til.
Fin liker jeg også godt, den andre har jeg ikke prøvd.
Ha ei finfin uke:))
Sylke sa…
Så fort sjalet ditt ble ferdig, det ble kjempeflott! Håper formen bedrer seg igjen. Det er nok ikke alltid så lett å vite hva man kan gjøre og hva ikke...

Klem
Flott sjal! Den jakka kjem også til å bli veldig fin, og tenk så godt å få den på - stå på!! (je er også litt sånn at je går lei...)
trinemamma sa…
helt utrolig lekkert sjal. Og mønsteret kommer så godt frem i den fargen. Jeg bøyer meg i støvet :-)
FOR et vakkert arbeide - og FOR en gave!! Ja lykkelig må den mottakeren bli!!
Nydelige bilder du har tatt - også så delikat med den rosen på - sansen - DET har du!
Og nå må du ha riktig god bedring - ha mye god hvile min venn - ta godt vare på deg selv og kos deg det du kan :))
De varmeste klemmer fra Lokki
safransax sa…
Ahhhhh for et NYDELIG sjal ;) Blir spennende å se neste sjal ;)
Quiltefia sa…
Hei!! Er du helt sikker på at du bør gi det bort?? Det er utrolig lekkert...... Jeg tror det må settes på lista over ting som bør lages en eller annen gang!! Hilsen AnneKari:-)
jannelea sa…
Utrolig fint sjal! Nydelig farge og tekstur!
karna sa…
Og jeg som var sikker på at jeg hadde vært innom deg, uansett; Nydelig sjal du har laget. Lekkert bilde med rose og heldig den som får. Flink med jakka er du også, kommer til mål en gamg jeg også ,-)
Og mønsterstrikk uansett enfarget eller farger er sugrerende, bare en omg til . . .
Hei! Så nydelig, og så vakkert med rosa rose!! Heldig er den som får en så fin gave! Bare vakkert.
Jeg har vært fjorten dager i varmen og har vært litt fraværende. Tusen takk for hyggelig mail! Svar kommer snart.
For mulig hjelp etter å ha gått i gulvet kan store doser med C vitamin, Fiskeolje og B-vitamin hjelpe.( jeg har funnet ut at flytende Eskimo-olje fungerer for meg... meg pufanox, hva nå det vil si.... Gjerne B-12 i sprøyteform.(kroppen tar ikke opp mer enn den trenger)
For noen hjelper B-vitamin, men slett ikke alle. For de som har effekt virker det som om blodet 'flyter* litt bedre Jeg har også et par andre små 'tjuvtriks', men det kan vi ta på mail...
Klem og ha det så fint du kan!! Jeg sender varme tanker og gode vibber!
Bodil sa…
Superlekkert sjal, og jakken ser ut til å bli flott den og :) Håper forma kjem seg :)
Sylvia sa…
Noe så lekkert da, Vibeke!!! Og så i fin da.. Det er mykt og blankt og godt! heldiggrisen den som får dette i gave!!!
Du går nok legge fra deg skistavene, og ta fren de andre stavene, nemlig strikkepinnene, så sparer du litt på kreftene dine.
Den lilla jakka di ser spennende ut, og ser også så bløt og lett ut. Hvilket garn bruker du?
Mette sa…
Absolutt heilt nydeleg vakkert.
Utrolig lekkert! Skikkelig nydelig struktur.

(Tar ikke sjansen på annet enn rettstrikk for tiden pga søvnmangel....)
Skautrollet sa…
Utrolig lekkert sjal. Spennende garnvalg og fantastisk vakkert mønster.
Sjalet ble helt utrolig lekkert! Men jeg skal ikke la meg friste til å begynne på sånne store prosjekter nå...

En skitur på 20 km var ambisiøst! Jeg har jo også en "sliten"-sykdom, og har funnet ut at småturer går greit, selv om jeg må hvile etterpå da også. En liten 5km kan jo være kos det også! Håper du kommer deg raskt. Ha en fin uke!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hennes sa…
Så utrolig flott :O)
Du er så utrolig flink altså :O)
Strikker de mest fantastiske mønstre, helt utrolig..

Ha en flott helg.
Klem Linda.

Og tusen takk for koselig kommentar på min lille avisgreie..
Rigmor sa…
Skikkelig lekkert sjal !