Jakkeåret 2010

Vi skriver allerede 2.januar og jeg ønsker alle som er innom bloggen et riktig Godt nytt år! :)

Etter et par dager i internettløst farvann utnytter jeg abstinensene til å fortsette oppsummeringen av 2010. Oversikten viste at det var jakker det ble strikket mest av i fjor - hele syv stykker. At en av dem var i 6 måneders strørrelse oppveies nesten av jakka til sønnen, som var den største som ble laget i fjor. Siden jeg har tenkt til å ha med brukeropplevlese av jakkene utgår de to som jeg har akkurat har gitt bort.

Kronologisk rekkefølge denne gang, og den første jakka som ble ferdig i februar, var Circka cardiganen, som jeg fant beskrivelse til på bloggen Slagt en hellig ko.

Bildet tatt før jeg heklet på stabiliserende kant foran langs sidenee
 Pluss:  
  •  Jeg fikk brukt opp Rauma 3tråds-garnet som hadde vært brukt til en påbegynt men aldri fullført Setesdalsgenser, minst 15 år gammelt.
  • Jakka er varm og god og siden garnet er så fast, så holder den fasongen og nupper lite.
  • Enkel å strikke. Både pga enkelt ovenfra og ned mønster, men også fordi det stort sett er rettmasker i jakka.
  • Fin passform
Minus: 
  • Litt kald på magen, jeg savner lukking helt ned. 
  • Hardt garn å strikke med, fikk nesten gnagsår på pekefingeren.
Overveiende positvt på denne med andre ord. På tidligere blogginnlegg (her og her) ser jeg at jeg syntes den var litt trang. Det har ikke vært noe problem, så da her den nok videt seg litt ut heldigvis.

Prosjektside på Ravelry (alle kan se denne siden nå. Takk til Huset i midten for tips.)

Jakke nummer 2 var Folklore av Anne Dyrholm Stange som var ferdig i mai. Jeg strevde med å finne riktig fargekombinasjon til denne, men ble veldig fornøyd til slutt.

Pluss:
  • Pent utseende og fint med bikubemønsteret på toppen.
  • Tynn og lett jakke i Holst supersoft, fin til alle årstider.
  • Ganske grei å strikke siden den strikkes rundt og klippes opp etterpå.
Minus:
  • Den passer ikke så godt! Ermene er i trangeste laget og den er for vid over brystet. Dermed krøller jakka seg over brystet ved bruk og jeg blir bare irritert. Veldig ergerlig når jakka er så fin!!
  • Skummelt å klippe opp og plundrete med knappestolper og belegningskant.
Tidligere blogginnlegg om jakka her og her og faktisk også her  og åpen Ravelry-lenke

Neste jakke ut var Tempest eller min variant av den. Istedenfor å strikke den i mange deler og sy sammen, laget jeg mitt eget mønster og strikket ovenfra og ned i ett stykke.


Pluss:
  • Nydelig fargesammensetning og vakker jakke etter min mening. Her kommer Wollmeise-garnet virkelig til sin rett.
  • Lett og fin ulljakke til litt kjølige dager.
Minus:
  • Jakka er rett og slett for liten! Enda en nedtur og dyrkjøpt lærdom når det gjelder jakkestørrelser.
  • Jakka passer til datteren og er nydelig til henne, men hun bruker den ikke.
  • Langdryg å strikke, med tynne pinner og fram-og-tilbakestrikking med masse vrangmasker.
Tidligere blogginlegg her og her og åpen  Ravelrylenke.


Til tross for sviktende suksess med de to foregående jakkene, ble jeg ikke skremt fra å strikke Hallet's ledge da høsten kom.

Pluss:
  • Den passer! Strikket det ene ermet på nytt, for å være på den sikre siden.
  • Relativt rask å strikke, med tykke pinner og tykt garn (Nepal). 
  • Morsomt å strikke fletter og man ser at arbeidet vokser.
  • Varm og god og fin farge.
  • Fikk brukt gamle tinnknapper og stort pluss med knapper hele veien ned.
  • Lærte meg å sy i ermer på en ny måte.
Minus:
  • For å være sikker på at jakka skulle passe, strikket jeg med større pinner på vrangborden. Den ble dermed litt slaskete. Det kommer nok også litt av alpakkainnholdet i garnet.
  • Litt plundrete og vanskelig å sy i ermer.
Tidligere blogginnlegg her og her og åpen Ravelrylenke

Sist men ikke minst, så ble Featherweight cardiganen ferdig.



Pluss:
  • Wollmeise lace garnet er nydelig, både i fargen og i den lette myke konsistensen.
  • Enkelt mønster
  • Veldig god passform. Lett og ledig å ha på og ja denne passer faktisk også!
  • Min nye penjakke og jeg føler meg fin når jeg har den på meg.
Minus:
  • Det føltes som jakka tok en evighet å strikke, masse vrangmasker og tynt garn.
  • Relativt tykke pinner (3,5) i forhold til garntykkelsen, gjorde det nesten helt umulig å strikke jevnt. Heldigvis jevnet det meste seg ut etter vask.
Tidligere blogginnlegg her og åpen Ravelrylenke

Kort oppsummert, så kan man si at dette året var et år med en ganske bratt læringskurve når det gjaldt jakkestrikking. Graden av vellykkethet økte mot slutten av året og strikkeerfaringen i forhold til denne type plagg har økt betraktelig. Jeg har lært mye og håper jeg klarer å ta det med meg videre, siden jeg fortsatt mangler en tynn ulljakke til hverdags.

Viktig lærdom i 2010: Ikker regn med at for små jakker vil passe etter blokking. Rekk opp i tide og start på nytt!

Kommentarer

Annemor sa…
Jøss så flotte jakker du har strikka. Synd at ikkje alle vart slik du hadde tenkt...

Ønsker deg eit godt nytt hobbyår :)
skb sa…
Så mange flotte jakker!
Godt nytt strikkeår!
De ser i hvert fall flotte ut, alle sammen! Vanskelig med størrelser... Folklore-jakka står på ønskelista mi, så da skal jeg regne over litt ekstra på størrelsen!
Sylvia sa…
heisann, og godt nyttår Vibeke.
Endelig er jeg tilbake i blogglandia, etter oppussing, flytting og masse jobbing. Vi har også vært uten nett noen uker, men jeg har vel rett og slett ikke hatt mye tid til blogging alikevel.
I år er det garnslanking som står på lista mi for nyttårsforsetter. Utrulig hva man har når man flytter. Og jeg hadde visst litt for mye garn! ;)
wow, så flotte jakker du har strikket. ha et riktig godt nytt år
Epletreet sa…
Mange fine jakker, kjempekjedelig når de ikke passer.
Tonemi sa…
Så mange lekre jakker...De kan du være stolt av....Folklore jakken di er bare kjempe flott. Har beundret flere ganger på bloggen din..
Men kjedelig når du har lagt i såå mye jobb at de ble for små

Har sååå lyst å strikke meg en jakke selv,men siden jeg ikke er en Small størrelse ser jeg på vrang omgangene som ett stort mareritt:O)Kanksje Folklore-jakken er en ide å strikke siden den skal strikkes rundt og klippes etterpå...
trinemamma sa…
Jakken er lekre!!
Har en liten gevisnt til deg, så om du sender meg adressen din på mail til t.andrea@online.no så kan jeg sende den til deg i posten:-)
Kelsina sa…
Mange flotte jakker. Veldig synd at du ikke er helt fornøyd med alle.
Sånn blir det dessverre innimellom. Vi burde vel alle lære å "rekke opp i tide".
Godt nyttår!
Ulla-Bella sa…
Jeg skal huske på strikke-vett-regelen: Rekk opp i tide! :D Flott produksjon du har hatt. Du gir deg ikke så lett nei!
Toril sa…
Nydelige jakker!
Falt helt for den første jeg, liker så godt slike litt "grove" plagg :-)
Oi! Så utruleg flotte jakkar! Du har jammen vore effektiv i året som har gått.

Gler meg til å følgja deg dette året også. :-)
Sylke sa…
Mange fine jakker du har strikket! Og man lærer underveis...;) Jeg likte flere av jakkene her, men spesielt den siste i turkis!

Klem
Bodil sa…
Så mange flotte jakkar du har strikka :) Eg held på med ein cirkacardigan som eg fann via bloggen din. Syns den var så fin, og så hadde eg lyst til å prøva å strikka ein jakke frå halsen og ned. Ynskjer deg eit flott strikkeår :)
Xhantippe sa…
Så flotte jakker du har strikket!!
Jeg tar av meg hatten/strikkelua - så mange jakker har jeg ikke strikket i hele livet jeg, tror jeg! Har strikket den første og siste selv (men ikke i 2010), men ellers er nepal-jakka min favoritt. Alle syv er flotte, men den ser så GOD ut. Veldig artig med årsoppsummering!
Mette sa…
Puh, ein del dyrkjøpt læring der skjønar eg, men dei er fine spesielt den med bikubene.
Nydelige! Selv har jeg en eneste jakke på pinnene som SKULLE bli ferdig i løpet av fjoråret - noe den da altså ikke ble....
Så trenger jeg knapt si at jeg er VELDIG IMPONERT over din produksjon. Liker spesielt godt folklore-jakken. Nydelige farger. Cardiganen er også veldig flott!
Og godt nyttår! Det trodde jeg at jeg hadde ønsket deg allerede, men oppdaget at det var glemt... Sorry!

Takk for alle gode ønsker, håper du også får et feiende flott og friskt år - og god tur!