Våt sau lukter ille eller fotograferingens vanskelige kunst...

Aller først må jeg bare rope et lite hurra for 1. desember! November er ikke akkurat min yndlingsmåned i løpet av året, og derfor er jeg glad for at kalenderen nå viser desember.

Så til saken: Lenge har jeg hatt planer om å strikke en lue til meg selv i Abuelita tykk merino fra Pickles. Tidligere har jeg strikket både blå, hvite og lilla luer av dette garnet og de har blitt så myke og gode. Alle har blitt gitt bort, så nå var turen kommet til å strikke en til meg selv. Litt førjulsegoisme innimellom alle julegavene jeg strikker for tiden.

Fargevalget ble Bjørnen sover som tydeligvis hadde naturlig brunfarge. I motsetning til de andre fargene jeg har strikket med av garnet, luktet det svakt av sau  av dette mens jeg holdt på. Det har jeg i grunnen ingenting i mot, jeg liker at garnet er lite bearbeidet og at dette er også "eco-friendly" synes jeg er bra.


Mønsteret jeg strikket denne lua i heter Brambles Beret og det er et gratismønster. Jeg syntes mønsteret så litt komplisert ut, men lua var overraskende grei å strikke. Raskt gikk det også, jeg fikk den unna på to dager. Garnet er litt tykt i forhold til oppskriften, så selv om jeg strikket minste størrelse på "bremmen" ble den ørlite stor. Selve lua har tre forskjellige størrelser og her tok jeg den største for å få den litt baggy.

Så var turen kommet til vasking og blokking og da luktet ikke lua svakt av sau lenger. I våt tilstand luktet den som en hel saueflokk, fjøset og en diger stall til sammen. Dette må ha vært ulla til den desidert skitneste sauen i flokken, familiens sorte får for å si det sånn.

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle kaste lua en runde i maskinen, men bestemte meg for å se hvordan det ble etter den var tørr. Blokking av luer har jeg aldri gjort før, men denne skulle altså tres over en tallerken for å få fin fasong. Alle tallerknene i huset var imidlertid for små, så jeg måtte opp i størrelse kakefat for å få littegrann strekk på den.

Lua luktet sterkt under hele tørkeprosessen, men faktisk så forsvant nesten alt da den var tørr. Lat som jeg er, lot jeg det dermed stå til og har startet å bruke den svakt saueluktende.


Så var det fotograferingen da. En ting er det kalde blå vinterlyset, en annen ting er å fotografere et luebilde av seg selv. Speilreflekskameraet er ganske tungt, så det er ikke bare, bare å holde det stødig på strak arm og i tillegg fange inn motivet. Resultatet ble så som så, og jeg fikk raskt blåfrosne fingre i alle kuldegradene.


Dette blidet viser nok lua best. Siden den er tykkere enn den jeg pleier å bruke, tror jeg vi skal bli gode venner i vinter. Som man kan se på bildet har jeg også begynt å bruke det tykke Amalia-sjalet mitt. Det er deilig å surre det tre ganger rundt halsen, så det skal nok også blir godt brukt i løpet av vinteren.

Kommentarer

Epletreet sa…
Kjempefin lue!
Får håpe den ikke lukter sau om det regner eller snør:)
gyldenkron sa…
For en flott lue. Og lukte sau, det er jo det beste med ulla, hehe.
Quiltefia sa…
Lua var kjempefin!! Men jeg skjønner ikke hvordan du klarte å ta bildene selv!! Og hvordan fikk du bildene dine på rad!? AnneK:-)
trinemamma sa…
Utrolig flott lue. Ser skikkelig varm ut. Og litt sau bør det vel lukte av ull....
Sylke sa…
Lua ble kjempefin. Og nå har du vel blitt vant til lukten også... Bare du ikke går ut i regnet med den... ;)

Ha en fin kveld! Klem
Så fin lue! Nei ikke lett å få greie bilder nå... har selv erfart det i dag ja...
Og nei våt sau lukter ikke godt:)
Ha, ha, det var to velkjente problemstillinger :) Men lua var knallfin!
Judith sa…
Lekker, lekker, lue, sånn vil jeg også ha. Og gjerne med litt sauelukt, da får jeg ha den for meg sjøl:-)
Takk for tips!
Trulte sa…
Den var tøff og ser veldig varm ut. Og varme luer trengs nå i denne kulda.
Sylvia sa…
Lekker lue!!! Og er den tykk, så er det jo toppers for tiden, så kaldt som det er nå. Og fin er den sammen med sjalet. er det ikke deilig å ha et hav å velge i når vi skal ikle oss varme ting? Hm...hvilke sjal skal jeg ha i dag, og jeg skal iallefall ha DEN lua på......!!!
karna sa…
Kjempefin lue til deg, og det trengs i disse dager. Øra mine roper på det etter at jeg begynte med det igjen sist vinter. Men leter stadig etter den perfekte modell til meg ,-)
Ruth sa…
Lekker lue, fin farge også syns jeg. Får håpe sauelukta gir seg etterhvert, det kan jo bli litt problematisk en våt dag.

Jeg er imponert over at du klarte å ta de bildene selv - du må jo være rene slangemenneske.

Ha en super uke videre
Ulla-Bella sa…
Dette var en superfin lue. Vakker farge også. Sauelukta forsvinner nok snart:)
Nina sa…
Kjempeflott berret!!
Ja, ull kan lukte helt forferdelig! Det overrasker meg stadig. Men kjekt at du ikke merker noe nå som den er tørr igjen. Utrolig lekkertmønster!!
Hilsen Nina
Den ble kjempestilig! Og du ble veldig elegant med det sjalet til! Vakkert :)
Lukt eller ikke! Lua er herlig!
Ha en fin førjulskveld!
Haha, ja du har nok truffet på familiens sorte får! Jeg er veldig fornøyd med Abuelita-garnet, men har ikke prøvd noen av naturfargene enda. Sauer er jo allrighte dyr, så at det lukter litt sau er bare sjarmerende.

Lua ble i hvert fall kjempefin! Minner litt om Rose Red, som "alle" skulle strikke i fjor. Den så også innviklet ut, men var rask og morsom å strikke. Og så fint sammen med sjalet!!! Der har du en sikker vinner i vinter!

Sånne bilder har jeg også mengder av. Veldig masse arbeid, og masse bilder, med veldig dårlig resultat. Vurderte en stund å lage en "Blinkskudd"-utstilling med de verste av de verste, men slettet dem i stedet.

Ha en finfin helg!
Siri sa…
Kjempefin lue, og vakkert sjal!! Hvordan er vanskelighetsgraden på sjalet sammenlignet med andre ting du har strikket? Ha en fin søndag
Hilde C. sa…
Gratulerer med ferdig lue - den ser kjempelekker ut.
I fjor fikk jg tak i et garn som luktet veldig av sau. Jeg ble av en eller annen grunn så fasinert, at jeg måtte lukte på garnet både titt og ofte. Bivirkningen av det ble veldig intense drømmer om sauer når jeg sovnet den kvelden :-)
Hilde C. sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.