Strikkeåret 2010

Nå nærmer deg seg slutten på 2010 med raske skritt og da er det gjerne tid for å se tilbake på året som har gått. Siden dette er en strikkeblogg, er det naturlig å i første rekke oppsummere hva som er strikket i løpet av året.



At det faktisk har blitt strikket en del i 2010 er det ingen tvil om. På prosjektsiden min på Ravelry har jeg samlet alt jeg har laget dette året. For å gjenta meg selv, må jeg virkelig si at Ravelry er gull verdt både når det gjelder å holde orden på prosjekter og hente tonnevis av inspirasjon.

Alt i alt har jeg strikket: ti sjal, seks jakker, tre gensere, tre luer, tre par votter, to par pulsvanter, to par sokker og en hals.

Aldri har jeg strikket så mye før, det er godt det kan komme noe positivt ut av å ikke være frisk. Sjalene har jeg oppsummert tidligere, innlegg om det her og her. For at det ikke skal bli for mye, så oppsummerer jeg genserne i dag. Jakker kommer senere. Småplaggene tar jeg ikke med i denne omgangen.

Jeg starter med den nyeste, en tunika/genser som var ferdig i forigårs: Sweet Vanilla tunic av Veera Välimäki.

 Denne startet som en Still light, en tunika med store lommer på forsiden. Begge tunikaene skal strikkes ovenfra og ned. Da Still lighten viste seg å bli alt for stor, rekket jeg den opp til rett nedenfor deling til ermene  og strikket Sweet Vanilla derfra og ned. Dette er derfor en slags hybrid mellom begge.

Garnet er Shetland supersoft fra Holst garn fargen Willow. Jeg liker dette garnet bedre og bedre. Av en eller annen grunn strikket jeg løsere nederst på tunikaen enn oppe, noe som rett og slett ble usynlig etter vask. Maskene jevner seg veldig ut og plagget blir så mykt og lekkert etter en runde i vaskemaskinen med dette garnet.

Garnet er i tillegg superdrøyt og plaggene blir lette. Jeg kjøpte 500 gram i sommer og foreløpig har jeg fått to plagg av garnet: Folklorejakken 150 gram og denne tunikaen som veier 175 gram. Altså har jeg mer enn 150 gram igjen! At det i tillegg er ganske rimelig og har flotte melerte farger gjør at det seiler opp som en favoritt.

Selve tunikaen tror jeg blir en hit. Jeg har hatt den på meg siden den ble ferdig (med untak av natten selvfølgelig). Den er akkurat passe lett og varm, og at den er ekstra lang over baken er også godt. Dette tror jeg blir en hverdagsfavoritt. Det eneste jeg ikke liker så godt er halsåpningen, den er litt bred og åpen over skuldrene.

Flere detaljer om modifikasjonene på denne på prosjektsiden på Ravelry.

Neste genser ut er Grapevine av Heidi Kirrmaier:


Dette var et veldig godt skrevet mønster og jeg liker halsåningen med den lille blondekanten veldig godt. Denne er også strikket ovenfra og ned, det liker jeg best siden jeg kan prøve underveis.

Garnet jeg har brukt i denne er  Rheuma Thermal Wolle, et veldig mykt og behagelig garn. Da gjorde det ikke så mye at genseren ble litt trang og kun kan brukes med en trøye under. Denne har virkelig vært en hit i høst, veldig lun og god å ha på seg på litt kjølige dager. Myk og god er den som nevnt også.

Det frister å strikke en til av denne, men litt større så det er plass til en tynn genser under, gjerne i Shetland soft. Mere om Grapevinen på Ravelry.

Genser nummer tre er Olive av Helga Isager.

Dette er den største Ravelry-suksessen dette året, det er 105 som har satt hjerte på den og har den som favoritt. Det er jeg litt stolt av, men det viktigste er at jeg er fornøyd selv. Dette er blitt en pengenser for litt finere anledninger, den brukes ikke så mye til hverdags.

Garnet er Wollmeise 100% superwash i fargen Amethyst dark. Garnet gir pene plagg og fargene er vakre. Jeg vet ikke om det er superwash-behandlingen eller hva det er, men jeg synes ikke plaggene blir så lune og varme som med annet garn. Mer på Ravelry og i tidligere blogginnlegg.

Jeg ønsker alle som er innom et riktig godt nytt år!

Kommentarer

Quiltefia sa…
Hei igjen!! Det er litt av en produksjon du har klart i 2010!! Masse flotte arbeider!! Det er gøy å se det samlet!! Fin den siste du har strikket!! det er virkelig smart å strikke fra toppen og ned. Da er det mulighet til å ombestemme seg!! AnneKari:-)
Dette var imponerandes, Vibeke! Så mye du har strikket, og så fint! Jeg bruker vanligvis flere år på en genser...
Hva bruker du forresten til bildecollagene dine?
mimouna sa…
Så mye fint du har strikket! Olive er nok min favoritt også. Et flott mønster, og den lillafargen er bare lekker. Veldig kjekt når noe blir så vellykket!

Håper 2011 blir et like bra år! :o)
Wow, wow og wow! Mycket imponerad! Og jeg liker alt du lager like godt :) Skulle ønsker jeg hadde tålmodighet til sånne gensere, men jeg får satse på å få sving på strikkemaskinen, tror jeg!
trinemamma sa…
Godt nyttår til deg også, og jeg sitter bare her og ser på alt det fine du har laget i løpet av 2010 :-)
Judith sa…
Lekre gensere.
Jeg har stor glede av å følge bloggen din, du strikker så mye flott, og så liker jeg at du skriver litt informativ om mønster og garnkvaliteter. Gleder meg til jakkekavalkaden:-)
kludemutter sa…
Fine ting du har strikket i 2010.

Spændene at se hvad 2011 bringer på pindene ;)

Yt
Sylke sa…
Det er mye fint du har strikket. Jeg ønsker deg et godt nytt år!

Klem
Ulla-Bella sa…
Jammen har du laget mye fint i året som gikk:)
Annemor sa…
Så mykje fint du har strikka. Eg likar også Olive veldig godt, og fargane du har valgt var kjempefine :)

Ynskjer deg eit strålande nytt hobbyår :)
Ufattelig mye vakkert! Artig å se hva du har fått gjort! Det er fint å måle tiden i vakre ting... Klem til deg!
Rigmor sa…
Sååå mye flott du har strikka i løpet av året ! Ønsker deg og dine et Godt Nytt År !
LivM sa…
Er innom for å ønske deg et riktig Godt Nytt År!
Merete sa…
Tak for inspiration og strikkehjælp i 2010. Du har været meget flittig og fået strikket så fine ting. Godt nytår!
Skautrollet sa…
Imponerende produksjon.
Mye lekkert.
Spesielt begeistret for Olivegenseren :)