Avsløring av hemmeligheter

Alle strikkegavene som var superhemmelige før jul, er selvfølgelig ikke det lenger, nå som gavene er overlevert og pakket opp. Dermed røpes egentlig ingen hemmeligheter når jeg tar en liten oppsummering av hva som ble strikket og gitt bort til jul i år.

Den største gaven var det sønnen som fikk. Han hadde ønsket seg strikkejakke, så da ble det jakka Smokin' av Jared Flood.


Jeg var litt spent på den, for jeg hadde ikke fulgt oppskriften helt. Jakka ble strikket med Eco-wool og på rundpinne opp til raglanfellingen begynte. Etterpå klipte jeg opp og dermed ble knappestolper og krager nødt til å lages på en annen måte enn i oppskriften.

Sluttresultatet ble bra, selv om jeg må si at jeg misliker short rows sterkt siden jeg ikke får det pent. Her var ble det brukt short rows for å forme kraven. Jeg måtte lappe med nål og tråd etterpå for å skjule hull og få et noenlunde ok utseende på den. Sønnen ble fornøyd, og det var det aller viktigste!

 Prøvelappen til den store jakka, ble også gitt bort. Nesten synd det ikke var til far og sønn. Denne jakka har jeg skrevet mer om her.

Min mor fikk sjal og mønsteret heter Traveling woman (Ravelry-lenke).

Sjalet er strikket med Pickles Merino silk og i mønsteret nederst er det også med en tråd Silk lace fra Hedgehog fibres. Resultatet ble veldig mykt og behagelig, og mottaker var begeistret.

Dattera fikk lange flettesokker, som hun ønsket seg. Denne julepresangen er jeg nesten mest stolt av, siden det er første sokkeparet jeg har fått ferdig på over tyve år! Fine ble de også synes jeg.



De ble straks prøvd på, både av datter og tante. Mønsteret heter Tyrolean stockings og garnet er Perfect fra Sandnes.

Jeg strikket faktisk utrolig nok et par sokker til, til mannen. Mønsteret heter Thuja og jeg må innrømme at disse er foreløpig ikke avfotografert.

Tenåringene fikk i tillegg votter. Datteren fikk Bella's mittens og datteren til mannen fikk Maplewood.

Bellavottene ble strikket i Alfa fra Sandnes. Rask og grei strikk med tykt garn på tykke pinner.



Til Maplewood-vottene fikk jeg brukt Rauma 3-tråds fra lageret. Det hadde ligget og godgjort seg en femten års tid - minst! Vottene fikk seg en liten mykgjøring med grønnsåpe og vottene ble forsiktig gnidd mot hverandre. De ble ikke tovet, men atskillig mykere.

Sist men ikke minst (eller kanskje akkurat det) så fikk min søster en lue strikket av det utrolig myke Abuelita-garnet til Pickles.


I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt til å strikke julepresanger i år, siden det er mye jobb. Da det dukket opp konkrete gaveønsker, synes jeg det ble morsommere å strikke for da visste jeg at gavene ville bli godt mottatt. Når jeg først var i gang ble det strikket et par som ikke var på ønskelista også.

Til sammen ble det mange strikketing og det jeg gledet meg mest til på julaften, var at de hjemmelagde gavene skulle pakkes opp. Det gikk over all forventning, så kanskje det blir noen strikkegaver til neste jul også. Selv om jeg akkurat nå er glad for at det er en god stund til jeg skal begynne å tenke på det...

Ha en fortsatt god romjul! :)

Her lever marispanen et kort og farlig liv for tiden...

Kommentarer

Maria sa…
Du verden som du har strikket før jul. Så mange fine julegaver da.
Heldig er de som fikk det her av deg i år.
BeritS sa…
Så mye flott du laget og gav bort til jul! Heldige mottakere alle sammen :)
frksnupp sa…
Mange flotte julegaver, den Smokin´jakka var helt perfekt! Kledelig var den også.
trinemamma sa…
Så utrolig mye fint du har strikket, og så hyggelig når gavene blir godt mottatt :-)
Birkus sa…
Her var jammen meg mange flotte gaver. Utrolig flink du har vært :-)
Mette sa…
Åh, så fantastisk mykje fint du har laga til jul. Votter, sokker og ein smashing flott sønn i elegant jakke.
Å, så mye fint! Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg liker best, men den Smokin'-jakka er en sterk kandidat :)
Utrolig mye lekkert! Imponerende mengder med julegaver!
Judith sa…
Så mye flott du la under treet. Må sjekke det vottemønsteret, det så fint ut:-)

Ha ei fortsatt fin romjul.
Rigmor sa…
å så mange flotte julegaver!! Å så bra t mottakerne likte dem :) Flotte gaver og få iallfall!! Ha en fortsatt flott romjul :)
Smarie sa…
Wow...her var det mye flott ;o) Heldige mottakere av flotte gaver ;o)
Kort og Søm sa…
Så mye fint, skjønner at motagerene ble glade!
Klem :O)
Er så enig med deg, det er gøy å strikke julegaver når de blir godt mottatt. Her var det jo utrolig mange flotte gaver :D

Ønsker deg og dine et flott nytt år :D
Ruth sa…
SÅ masse lekkert. Den jakken ble jo bare kjempefin. Og det var sokker, sjal og votter også. for en som ikke skulle gi bort strikking så syns jeg du har gjort det godt. ;) Men det er hyggelig å gi bort når man vet det blir godt mottatt. Det er ikke alle som skjønner jhvor mye arbeid det ligger bak.

Men du vet - det er jo nettopp nå vi burde begynne - med julegavene til neste år. Så slipper man å stresse.
Tonemi sa…
Så mye flott du har fått laget å gitt bort i gave...
Jeg har prøvd å "inngå" en avtale med meg selv at de fleste gavene jeg skal gi bort til neste år skal være hjemmelaget. Da spørs det bare om jeg klarer å holde den avtalen:O)
Skautrollet sa…
Oj, her var det mange flotte gaver. Regner med det var mange fornøyde mottakere også. Jeg har strikket noen Bellas Mittens i Alfa til tantebarn. Stilige votter, synes jeg. Også var de raske å lage.
Quiltefia sa…
Hei!! Så flotte alle gavene ble!! Jakken ble super fin!! Du har lagt ned masse timer i disse arbeidene!! Nå må du lage noe til deg selv!! Fortsatt god rom-jul!! AnneK:-)
Sylke sa…
Så mange flotte ting du har strikket! Jeg ønsker deg en fin romjul.

Klem
strikkedilla sa…
Så fantastisk mye flott du har strikket i julegaver. Imponert. Ønsker deg godt nytt år
Ulla-Bella sa…
Så utrolig mye fint du har laget til julegaver:) Jeg falt pladask for Maplewood'ene:)
Du verden, så flotte gaver!!! Jakka ble jo kjempefin, og sitter som et skudd. Det kom inn noen strikkeønsker her også, men jeg rakk ikke å strikke alle. Tror den iskalde vinteren har gjort sitt til at strikkede gaver er populære som aldri før.
Ha en fin jule-innspurt!
Så kjempefine gaver!! Æ e imponert!! Du er helt makeløs! Lekkert, lekkert, lekkert! Alt sammen! Og riktig godt nytt år!
Moan sa…
Jakka til sønnene var knalltøff!
Du må være tålmodig som strikker så store plagg.. Og de blir så flotte!!
Skal prøve meg på noen større selv i år...