Ti sjal i 2010!

Jippi! Jeg har greid å bli ferdig med ti sjal i 2010! Det var jeg neimen ikke sikker på da jeg meldte meg på alongen 10 shawls in 2010 på Ravelry rett før nyttår i fjor.


I den anledning har jeg lyst til å ha en liten billedkavalkade med gjennomgang av alle sjalene med erfaringer både i forhold til strikking og bruk. Jeg begynner med de første fem, så kommer de siste i neste innlegg. Jeg lenker til blogginnleggene der jeg la ut sjalene etter strikking, der er det fullstendige opplysninger om oppskrifter og garn med mere.

Sjal #1 Saroyan


Saroyan var det første og det ble påbegynt 1. januar på Lanzarote. Det er strikket i Wollmeise 100% i fargen Rhabarber. Saroyan er gratismønster og det er et et enkelt og greit sjal å strikke. Mesteparten er glattstrikk og bladborden er en morsom avveksling. I tillegg er det mer et skjerf enn et sjal, så dermed blir det heller aldri uoverkommerlig mange masker på pinnene.

Bruk: Selv om jeg synes dette er et vakkert sjal, må jeg medgi at det ikke har blitt så mye brukt. Det skyldes nok først og fremst fargene, som ikke passer til så mye i min garderobe. Litt dårlig planlagt, men kanskje det kan rettes opp til neste år?

Sjal #2 Shetsoie


Shetsoie er også et gratismønster, riktignok med feil i oppskriften ved overgangen til bølgeborden. Bortsett fra de frustrasjonene dette skapte, er også dette et lettstrikket sjal. Det er mye rettstrikking og bølgekanten er lett å memorere. Dette sjalet er strikket med en tråd Silk Lace fra Hedgehog fibres og en tråd Merino Lace fra Impulse of Delight. De to fargene gir sjalet et fint fargespill og den tynne kvaliteten på garnet gjør sjalet luftig og lett. Samtidig er det ganske stort.

Bruk: Her var jeg i tvil på forhånd, siden jeg bruker veldig lite grått. Likevel er det ingen tvil: Dette er yndlingssjalet. Det passer til alt og er stort nok til at det er godt å ha rundt skuldrene, samtidig som det også er mulig å surre det rundt halsen. Det kan brukes både til pent og hverdags og det er veldig mykt og lett. Måtte jeg valgt ett sjal av de ti, hadde det blitt dette.

Sjal #3 Brandywine


Brandywine ble valgt både fordi det har et stort parti med rettstrikking og fordi det har en litt spesiell bord rundt. Sjalet strikkes nedenfra og opp, noe som gjør at det blir mye mønster og lite rettstrikk i starten. Selv om lace-mønsteret ser enkelt ut, klarte jeg ikke å huske det utenat og fikk noen feil her og der. Garnet er Bianca fra Saffron Dyeworks og jeg liker fargespillet veldig godt.

Bruk: Fargene i dette sjalet går veldig godt til resten av garderoben så det har blitt brukt en god del. Det er utrolig mykt og behagelig å ha på, så dette er absolutt også en av favorittsjalene.

Sjal #4 Andrea's shawl


Andrea's shawl er strikket av Drops alpakka som jeg hadde på lager. Dette sjalet er litt spesielt å strikke siden borden nede lages først som en lang remse, før man plukker opp masker på den ene langsiden og strikker oppover. Jeg ble litt lurt av lengden på remsen som så veldig lang ut før jeg plukket opp masker, men ble mindre etterhvert som sjalet vokste.

Resultatet ble et veldig lite sjal. Jeg likte ikke så godt denne måten å strikke sjal på, det ble for knotete med denne remsen og opplukkingen synes jeg.

Bruk: Dette sjalet brukes ikke. Det er altfor lite og det ikke holder seg på skuldrene med mindre det festes med en nål. Det er synd, siden jeg egentlig liker både fargene og selve sjalet. Dessuten synes jeg alpakka klør litt, og jeg er ellers lite følsom for vanlig saueull.

Sjal #5 Calais shawl

Calais shawl er også et gratismønster. Dette er strikket i Wollmeise 100% i fargen Amethyst dark. Her strikkes sjalet på den måten jeg liker best: ovenfra og ned. Lacemønsteret var enkelt å memorere og dermed var sjalet lett å strikke. Fort gikk det også siden det ikke er så stort.

Bruk: Dette sjalet er blitt brukt ganske mye. Det er fint til bruk på litt kjølige sommerkvelder og ellers når det ikke er for kaldt. Wollmeise er godt og mykt, men det er ikke av de varmeste garnsortene etter min mening. Alt i alt et veldig anvendelig sommersjal.

Det var de første fem, fortsettelse følger...

Kommentarer

Solveig sa…
Så mye lekkert :-) Må visst prøve å få strikket noen flere sjal jeg også. Takk for linkene :-)
LivM sa…
Så mange lekre sjal du har strikket! Flott garn og lekre farger!
wims sa…
Gratulerer med vel gjennomført along og alle sjalene er helt nydelige :O)
Sylke sa…
Så mange fine sjal! Mye arbeid som ligger bak :)

Klem Sylke
safransax sa…
Grattulerer med målgan og i god tid også;)
Masse flotte sjal fra dine pinner i år;)
Bodil sa…
Gratulerer med vel gjennomført along :) Nydelege sjal i fine fargar :)
Imponerandes - gratulerer!!! Gøy å se alle på et brett, og veldig interessant med en samlet vurdering til slutt, syns jeg. Det er jo viktig hvordan det ferdige strikketøyer er i bruk, det holder ikke å være pen å se på, derfor er sånne evalueringer spennende lesestoff. Jeg er enig med deg, det grå ville vært min favoritt også - selv om det var vanskelig å velge... Du er virkelig en rasende flink sjalsstrikker!!

Ha en finfin fredag!
Quiltefia sa…
Gratulerer!! Supert å få oppsummeringen på denne måten!! Flotte arbeider!! God helg!! AnneKari:-)
Kort og Søm sa…
Wow..10 sjal!
Jeg er imponert jeg...*smiler*...

God helg :O)
Nina sa…
Duverden, dette må du være stolt av! Så vakre og mange sjal!! Nydelige, alle sammen!
Riktig god helg!
Hilsen Nina
Wow! *Bøye seg i støvet* - ti sjal på et år høres helt utrolig ut, synes jeg. Og så mange fine! Og flere av dem var det ikke så lange vrangmaskerader på heller... Hmm... Tenker ukas malabrigo-innkjøp skal få bein å gå på med så mye god inspirasjon! Men først skal jeg ligge stille et par dager. Lover.
Ulla-Bella sa…
Helt utrolig - 10 sjal på ett år er en bragd! Flott at du deler dine erfaringer med oss. Gleder meg allerede til neste innlegg:)
Smarie sa…
Så mange lekre sjal ;o) Gratulerer med vel gjennomført bragd vil jeg si ;o) Imponert ;o) Ha en riktig god helg!
trinemamma sa…
Så mange utrolig lekre sjal. Jeg er veldig imponert og ikke så rent lite misunnelig :-)