Ti sjal i 2010 - del 2

Her kommer de fem siste sjalene jeg har strikket i alongen 10 shawls in 2010. De første fem er beskrevet i forrige innlegg.

De fem jeg har strikket sist, har jeg naturligvis ikke så mye brukserfaring med enda. Det siste ble jo ferdig først i forrige uke. Uansett, her kommer de:

Sjal #6 Clothilde


Clothilde ble et sjal som synes for å si det sånn. Det er strikket i Wollmeise 100% i fargen Frühling. Garnet hadde jeg brukt i Olive-genseren min og resten av det ble til Clothilde. Sjalet strikkes ovenfra og ned, sånn at det blir fler og fler masker på sjalet etter hvert. Det er et greit og enkelt sjal å strikke. Den første borden, som det er mest av er grei å huske og det er også enkelt å gjøre sjalet større eller mindre etter ønske.

Bruk: Dette er et typisk sommersjal både i farge og garnkvalitet. Det er egentlig en litt for skarp farge for meg, men jeg håpet på at jeg skulle bli solbrun sånn at jeg kunne bruke det. Det ble jeg jo ikke, så sjalet har ikke vært av de mest brukte. Heldigvis kommer det nye somre og jeg tror det skal bli brukt etterhvert, jeg tror jeg har godt av å komme meg litt ut av den vanlige komfortsonen når det gjelder farger!

Sjal #7 Amalia


Amalia var sjalet som skulle passe til alt, siden fargen er såpass nøytral. Det er strikket i
  Abuelita Yarns Baby Merino Lace fra Pickles, og det ser ikke ut som de selger det lenger. Garnet var veldig tykt til å skulle være lace og fargen var mer kamel enn jeg trodde på forhånd. 

 På dette sjalet strikkes også borden nede først og så plukker man opp masker langs kanten, som på Andrea's shawl. Klok av skade, strikket jeg nå størstse størrelse for å få det stort nok. Etter at alle maskene er plukket opp strikkes det short rows fram og tilbake. Short rows har jeg ikke strikket så mye av før, så det var fint å lære. Ellers var det litt langtekkelig å strikke den lange borden og plukke opp masker etterpå. 


Strikkemetoden gjør at sjalet blir ganske smalt, nesten mer et skjerf. Langt nok ble det hvertfall, nesten to meter hvis jeg ikke husker feil.

Bruk: Dette sjalet/skjerfet er blitt langt og veldig tykt og er nok til bruk utendørs på kalde vinterdager. Da ser jeg fram til å tulle det rundt meg flere ganger for å holde varmen. Innendørs blir nok dette for varmt rett og slett.

Sjal #8 Pamuya


Pamuya-sjalet er strikket i Wollmeise 100% i fargene Lavendel og Veilchen. Dette sjalet strikkes ovenfra og ned. Det er et enkelt sjal å strikke, men det er stort og mønstrene er litt ensformige, så det ble ganske kjedelig på slutten når rundene ble lange.

I dette sjalet synes jeg garn og mønster er en veldig god match og jeg ble veldig fornøyd med det ferdige resultatet. Fargene er i garnet er nydelige, men så er jo jeg over gjennomsnittet glad i lilla også.

Bruk: Dette sjalet ble helt av seg selv et pensjal med en gang. Det ligger derfor pent i skapet og venter på festlige anledninger der det skal tas i bruk.

Sjal #9 Julepresang


Denne blir ikke ytterligere beskrevet, siden det fortsatt er en stund til jul. For de spesielt interesserte kan Ravelry gi mer informasjon.

Sjal #10 Hypernova

Hypernova er det siste av årets ti og er rett og slett ikke et sjal, men et skjerf. Det er strikket i Wollmeise 100% i fargen Pfauenaue, og er så nylig ferdig at det ikke er blokket enda engang. Det ligger og venter på blokkepinner/waiere som jeg har bestilt etter mye tvil, siden dette er det siste av ti og litt i seineste laget. Beslutningen ble tatt fordi jeg ikke har nok knappenåler til å få blokket skjerfet, siden det ble såpass langt.

Skjerfet er ikke vanskelig å strikke, men jeg måtte være litt oppmerksom der det var doble kast, så det ikke ble feil i "trådfeltene" i mellom strikkefeltene. Vanligvis synes jeg skjerf er uendelig kjedelig å strikke, men dette gikk ganske greit på grunn av fargevariasjonene. Da hadde jeg noe å se på underveis.

Det har vært morsomt å være med på en sånn utfordring og se om det var mulig å få til. Det var i grunnen ikke så vanskelig å få tid til å strikke ti sjal, jeg har til og med fått strikket en god del andre ting innimellom. På Ravelry er det mange som har vært med på utfordringen, og det har vært utrolig mange flotte sjal å beundre og bli inspirert av.

Er jeg lei av å strikke sjal? Det er jeg i grunnen ikke. Selv om det nå står andre ting i strikkekøen  en stund framover, kommer jeg nok til å strikke flere. Hvem vet, kanskje jeg er gal nok til å melde meg på nest års along også, nemlig 11 sjal i 2011?

Kommentarer

Quiltefia sa…
Hei!! Jeg sitter å er skikkelig imponert!! Vakre arbeider alle sammen!! Fine bilder også!! God helg!! AnneK:-)
gyldenkron sa…
Wow, tar du de siste 4 for meg også? Rekker det før nyttår, hehe.
Aldeles nydelige sjal du har strikket, både mønster, farger og teknikk
Tussa sa…
Imponert!Nydelige sjal:) Jeg tror jeg bare klarer 5 sjal i år,har strikket 3 og har 2 på pinnene.Men jeg slenger meg nok med på samme along neste år likevel.
Nå fikk jeg litt inspirasjon til nye mønstre også,tusen takk:)
Gitte sa…
Jeg er også imponeret ;-) Meget smukke sjaler.

Amalia er min farvorit. Tror da sådan et skal på pindende herhjemme.
Borten er så smuk.
Det var mange flotte sjal! Pamuya-sjalet var min favoritt, nydelig både i mønster og farge. Jeg har også fått litt dilla på sjal men har ikke meldt meg på 10 sjal i 2010. Tror jeg holder på med sjal 5 eller 6 nå. Fin måte du har presentert dem på med omtale både av garn og bruk. Gratulerer med fullført 10 shawl 2010!
Lisbeth Bula sa…
De er nydelige alle sammen- og bildene er så delikate. God strikkejobb!! Ha en god lørdagskveld! Hilsen Lisbeth.
Sylke sa…
Flotte sjal du har strikket. Jeg likte best det grønne og det lilla, synes de er kjempefine - jeg er glad i knallfarger :)

God helg til deg! Klem Sylke
ÅHH, jeg er kjempeimponert!
Så mange, vakre sjal du har strikket. For noen fantastike fager du har bvrukt på de.... :O))

Ønsker deg en strålende kveld!
Kort og Søm sa…
Veldig, veldig fine sjal du har strikket...*smiler*...

God lørdagskveld :O)
Jeg legger meg langflat! Dønn imponert!
Sylvia sa…
Her hos deg bugner det med skjønne sjal! Og som før sagt: Sjal kan man aldri få nok av!
Herlighet, så mange nydelige sjal! Imponerende.
Hilde C. sa…
Gratulerer med ti sjal! Det er jammen litt av et arbeid, og sjalene dine er blitt veldig vakre :-)
Hei! Jeg sitter her og koser meg med bloggen din! Så mye nydelig du lager!
Hyggelig at du vil være med på adventslotteriet mitt! Jeg vil også gjerne legge meg til som følger!
mimouna sa…
Å så mange fine sjal! Veldig greit at du skriver litt om hvordan de var å strikke også.

Kjente igjen "det hemmelige sjalet" nederst også jeg. ;)

Ha en god uke!
LivM sa…
ja du hr virkelig strikket mange flotte sjal. Hver til sitt bruk som du så riktig skriver. Nydelig garn og lekre farger. Selv om jeg ikke kan bruke lilla så synes jeg fargen er lekker og Wollmeise er noe for seg! Gratulerer med så mange flotte sjal!
Må jo bare si gratulerer og hurra! for så mange flotte sjal! Selv om jeg har en hang til grått og beige, syns jeg nå det lilla sjalet tar kaka. Nydelig mønster og utrolig flott garn.
Ulla-Bella sa…
Tror jammen jeg fant en favoritt - Amalia:) Flotte arbeider altså!