Strikkeavhengig?

Her om dagen viste jeg datteren det sist påbegynte strikkeprosjektet mitt og etter å ha inspisert det, spurte hun forsiktig: Mamma, er du avhengig av å strikke?

Godt spørsmål, og jeg måtte tenke meg litt før jeg kunne svare. Jeg har tenkt på avhengighet som noe som ofte er forbundet med noe negativt, noe man helst bør slutte med snarest og omgående.

Strikking har jeg sett på som en positiv ting, jeg produserer jo faktisk nyttige og til dels fine plagg. Strikking er dessuten  noe jeg faktisk kan gjøre uten å bruke for mye energi og det er med å fylle dagene med positivt innhold.

Svaret til datteren ble likevel at jo jeg er nok avhengig av å strikke. Det går knapt nok en dag uten at det blir produsert en del masker, og i løpet av de to siste årene, har jeg strikket stadig mer og oftere. Jeg tror likevel ikke jeg trenger avvenningskur foreløpig, men vi får se hvor det ender etterhvert.

Dessuten tror jeg ikke jeg er alene om galskapen, når jeg tar en runde rundt i strikkebloggene på nett føler jeg meg i veldig godt selskap med mange - heldigvis.

Skjerfet Hypernova (Ravelry-lenke) er det siste nye jeg har på pinnene nå. Jeg strikker det i Wollmeise 100% merino i fargen Pfauenauge WD. Det er ment å være en fargeklatt å strikke på  i novembermørket og en avveksling til jakka Smokin’ som  jeg strikker i julepresang til sønnen:

Ønsker alle en god uke, både strikkeavhengige og andre! Smilefjes

(Hm, ser ut som Windows live writer har slått til med ordentlige smileys nå!) Smilefjes som blunkerTrist fjesSmilefjes med åpen munn

Kommentarer

Ja jeg er strikkeavhengig, og ser bare positivt på det:D Også er det så deilig å se rundt omkring at det ikke bare er meg og deg :D Koser meg masse med strikketøyet mitt og har tenkt å fortsette med det :D

Ha en nydelig strikkende mandag :D
Jovisst, vi er flere! Jeg mener selv jeg er strikke- og bloggavhengig, i forrige uke kjøpte jeg appelsiner sånn at det kunne bli fine bilder til et vottebilde på bloggen, ikke fordi vi nødvendigvis måtte ha appelsiner ellers...
gyldenkron sa…
Tja, strikkeavhengig er nok jeg også. Og jo verre form jeg er i, jo mer strikker jeg, for å få tankene vekk fra smerter og ubehag. Ikke den verste avhengigheten jeg kunne fått, trøster jeg meg med ;)
Nydelig skal. Er det wollmeise? I hvilken farge, isåfall?
Hei!
Jeg har ikke fulgt med på bloggen din så lenge, men det kommer jeg til å gjøre i fremtiden! Morsomt innlegg! Spør om vi ikke er litt avhengige alle sammen. Jeg pleier å si at jeg er strikkeavhengig med et "akk ja, det finnes verre ting" klistret bakpå uttalelsen.
Stilig skjerf du har strikket!
Hanne sa…
Utrolig lekkert skjerf :D Jeg vil si at avhengigheten din er av en veldig positiv art :D keep on the good work :D
mimouna sa…
Kremt... Ingen spør MEG om jeg er strikkeavhengig. Det er kanskje uansett et unødvendig spørsmål, hehe.

Synes det er en grei ting å være avhengig av jeg. Til og med bi-effektene er jo positive - fine strikkelagg til de rundt oss. :o)

Kos deg videre med garn og pinner du!
Quiltefia sa…
Hei!! Det du strikker nå er det fineste jeg har sett på lenge!! Det vi jeg prøve også!! Nå ble jeg skikkelig inspirert!! Men det er noen andre ting som må gjøres først!! Men jeg kan ta det med til deg.....Kjempefin bakgrunn også!! Vi ser at du er garnavhengig!!!!:-) Jeg er også avhengig, med positivt fortegn!! Klem AK:-)
Rigmor sa…
Nydelig skjerf. Du er ikke alene om å være strikkeavhengig.Etter at jeg oppdaget alle forum,Ravelry og alle hobbybloggene er ikke lysten til å produsere noe blitt mindre. Jeg føler med skikkelig vel når jeg sitter og koser meg med å strikke eller hekle. Ha en fin dag :)
Ikke noe galt med avhengighet av dette slaget, syns jeg :)

Selv har jeg blitt ekstremt avhengig av å lage NOE etter at jeg sluttet å jobbe - om det er strikket eller noe annet er litt mindre vesentlig for mitt vedkommende.

Men strikking er så kjekt, siden det krever lite energi (når det ikke er noe galt som må rettes opp) og kan gjøres alle steder og (i prinsippet) krever lite utstyr.

Keep calm and knit on!
Moan sa…
Håndarbeid må vel være noe av det "helseligste" som finnes.
En bra avhengighet, med masse positive bi-effekter ;-)
Ulla-Bella sa…
Vi får holde sammen vi avhengige. Vet foreløpig ikke om noen kur som kan redde oss fra galskapen:)) Så fint skjerfet ditt er.
Ruth sa…
Det skjerfet er lekkert altså. Lurer på om jeg har noe garn som passer til det? Hmmmm. Det må jeg tenkte på.
Kklart man er avhengig. Akkurat HVOR avhengig vet jeg mye om akkurat nå fordi DH har kjørt avgårde på jobb med alle strikkepinnene mine i bilen sin. (Jeg glemte å ta dem ut av bilen da vi kom hit sent i går kveld) og jeg er DESPERAT. Jeg spekulerte til og med på om jeg skulle prøve meg på fingerhekling.

Han kommer vel hjem om et par timer, men dette er tøft altså. ;)
Gitte sa…
Du er absolut ikke alene. Vi er mange der er "afhængige". For mig giver det livskvalitet at strikke - og så må familien godt synes at jeg er lidt tosset.....
Gitte sa…
PS: Skønt tørklæde.
Bodil sa…
Ja, vi er vel mange i same båt rundt om i bloggland når det gjeld strikking. Men så er det jo noko av det kjekkaste å vera avhengig av :) Fargerikt og flott sjal :)
trinemamma sa…
Nydelig skjerf:-)
Jeg er ikke strikke-avhengig, for i følge barna så er jeg strikke-gal!!
Herlig refleksjon! Ja der er fint å ha noe å "måle" tiden i, jeg syns det er enklere når jeg har noe som jeg ser vokser mellom hendene mine, det gjør at jeg kan måle dager og år i noe mer enn bare tid!

Du lager nydelige ting, og tar vakre bilder! Jeg syns du er makeløs!
Ha ei fin uke og kos deg med garn og strikkepinner!
Ingrid sa…
Er nok flere med deg som er strikkeavhengig *rekke opp handa*
Hobbygåsa sa…
Ja vi er nok mange som er avhengige av strikkepinnene :-) Lekre farger i skjerfet ditt!
Sylke sa…
Dette er et spennende og fargerikt skjerf!

Klem Sylke
karna sa…
Tusen takk for så hyggelige kommentarer! Ikke farlig med sånn avhengighet,-) Jeg tror det er godt å ha noe bruke hodet på. Enten strikk eller søm eller noe annet, bare det å tenke på alt en vil lage. Og duverden å mye jeg har sydd av stoffene mine, eller hvilke planer jeg har for garnet mitt. Masse kjempefin strikk du lager, lekkert sjerf ,-)
He he, jeg rødmer lett - du er ikke alene i "galskapen" :-)

Skjerfet du har laget her er kjempefint!
Sylvia sa…
Det beste er jo å være avhengig av noe positivt, ikke sant?
Lekkert skjerf du har strikket, i glade farger!
jakke til sønnen, sier du? jeg strikker genser til min sønn, men det blir ingen julegave, for han fryser og trenger den med en gang.....må bare vente på litt mer garn....det var selvfølgelig ikke nok denne gangen heller (og jeg som prøver å ikke kjøpe mer garn.....)
LivM sa…
Nydelig skjerf i herlige farger. Strikkeavhengighet kan jo være negativt hvis det tar overhånd, men jeg tror ingen av oss er på den siden enda. Lykke til med strikking hver dag!
Hilde C. sa…
Så herlig med en fargeklatt på denne årstida. Du er nok i godt selskap forresten, vi er mange garnjunkier rundt omkring. Men vi plager ingen og er ikke selvdetruktive, så da er det vel greit? :-)
skb sa…
Å vere avhengig av å strikke er vel ikkje det verste ein kan vere avhengig av, tenkjer eg :D ...og du er på ingen måte åleine om å vere avhengig...

Skjerfet ditt var supert!