Prøvelappforvirring og strikkekø

Takk for mange innlegg i forrige post! Det var sannelig godt å få bekreftet at det er flere strikkeavhengige der ute. Mange mener det er en god ting å være avhengig av og det er jeg selvfølgelig helt enig i. Når en avhengighet kan resultere i varme, gode og unike plagg i naturfibre som til og med kommer andre til gode (hvertfall innimellom), så må det jo være bra.


Dette med prøvelapper forvirrer meg litt. Det er jo i prinsippet kjempelurt å lage en prøvelapp før et større prosjekt, siden det kan forhindre frustrasjoner med feil størrelse på plagg og opprekking.

For meg har imidlertid det å lage prøvelapp skapt nesten mer frustrasjon i det siste. Tidligere var prøvelapp et fremmedord, noe for de tålmodige og forsiktige. Etterhvert som jeg strikker mer og større prosjekter på med tynt garn på tynne pinner, har også jeg sett det fornuftige i en prøvelapp.

Det hadde hvertfall vært fornuftig hvis det hadde vært samsvar mellom prøvelapp og strikketøyet. Det er det imidlertid ikke! Av en eller annen grunn strikker jeg alltid forskjellig på prøvelappen og selve prosjektet. Prøvelappen blir heller ikke entydig større eller mindre i strikkefasthet, det varierer også.


Den siste prøvelappen jeg lagde, var til Smokin' som jeg strikker til sønnen til jul. Den så veldig bra ut og hadde som den skulle ha 13 masker per 10 cm. Lykkelig satte jeg i gang med det ene ermet og var kommet godt over halvveis før det slo meg at den så jo litt trang ut? Ny måling av strikkefasthet viste 16 masker per 10 cm og dermed måtte jeg rekke opp til tross for prøvelapp.

Nå er jeg veldig i tvil i forhold til kommende prosjekter som står i en uendelig og milelang kø: Prøvelapp eller ikke?

Hva gjør dere andre? Og hvis dere lager prøvelapp, stemmer kart og terreng for å si det sånn?


Apropos prosjekter, så øker strikkekøen min i samme tempo som bilkøene i morgenrushet her i Oslo har jeg følelsen av. Tilgangen til Ravelry har åpnet en ny strikkeverden med en uendelighet av fristelser for en stakkars strikkeavhengig. Ikke før jeg har kjøpt garn og mønster til en ting, så dukker det opp noe nytt jeg bare må strikke.

Samtidig gjør jo all tiden jeg tilbringer på nett med å finne nye strikkeprosjekter, at jeg har mindre tid til å fullføre de allerede påbegynte.Dermed har vi ett uløselig problem her ser det ut til...


Denne danske jakken Livstykketrøje fra Geilsk, er den første som står for tur når jeg har fullført det jeg holder på med pluss andre julepresanger. Jeg skal i hvertfall prøve å fullføre før jeg begynner.

Bak denne i køen står minst to jakker til, to gensere og til og med muligens et skjørt. I tillegg til en del andre nødvendigheter.

Det ser dermed ikke ut til at det skal bli nødvendig å sitte og tvinne tommeltotter hverken resten av dette året eller i hele neste! Bare jeg klarer å rive meg løs fra PC-en og komme igang med alt sammen...

Hypernovaskjerfet vokser sakte men sikkert.

Ha en fin strikkeuke alle sammen!

Kommentarer

gyldenkron sa…
Ahh, du strikker så mye lekkert. Og den fargen på Livstykketrøje var skikkelig lekker.
Nina sa…
Jeg tør aldri strikke prøvelapp! For det stemmer sjelden for min del heller. Satser på at strikkefastheten på garnnøstene stemmer med min strikk. Hehe!! Lykke til med prosjektene dine! Og ha en fortsatt god søndag!
Quiltefia sa…
Hei!! Takk for sist!!:-) Noen ganger strikker jeg en prøvelapp, men oftest begynner jeg på en arm, og måler antall m pr 10 cm. Forhåpentligvis stemmer det sånn passe, og så tilpasser jeg str på bolen. Men det er det når man skal strikke til noen andre og ikke kan prøve da kan det bli trøbbel......Jeg har funnet noe fristende på en svensk nett butikk......Ha en fin søndag!! AnneKari:-)
Quiltefia sa…
Hei!! Takk for sist!!:-) Noen ganger strikker jeg en prøvelapp, men oftest begynner jeg på en arm, og måler antall m pr 10 cm. Forhåpentligvis stemmer det sånn passe, og så tilpasser jeg str på bolen. Men det er det når man skal strikke til noen andre og ikke kan prøve da kan det bli trøbbel......Jeg har funnet noe fristende på en svensk nett butikk......Ha en fin søndag!! AnneKari:-)
Gitte sa…
Jeg laver en meget sjælden gang imellem en strikkeprøve...
Normalt går jeg bare igang, og så ser jeg om det passer. Derfor elsker jeg også top down-metoden, for så kan du passe blusen når man kommer til hvor trøjen skal samles under ærmet :-)

Skøn farve du vil strikke livsstilstrøjen i.

projekterne står også i kø her + julegavestrik...
Judith sa…
Jeg strikker nesten alltid prøvelapp, ikke fordi jeg er så veldig forsiktig, men fordi jeg som regel lager egne mønster, iallefall regner jeg alltid masketallet selv. Prøvelappen din over seg ganske litn ut, den bør være ca 15 cm og i lengden gjerne 10 cm, dvs lommestørrelse - det er det jeg bruker mine til. Jo større lapp, jo større mulighet for at det blir riktig. Er tips jeg har fått (men ikke følger) er å vaske prøvelappen, men hvem har tid til det.
Men noen ganger blir det feil likevel, selv om man er nøye.
Jeg er som Judith over her, prøvelapper er når jeg lager eller gjør om mønsteret.

Men jeg er notorisk dårlig på å lage dem store nok... Så det er ikke alltid de stemmer, nei. Og vasking har jeg problemer nok med å gjøre med ferdige plagg før de tas i bruk, så det skjer i hvert fall ikke!

Dessuten rekker jeg dem opp igjen etterpå fordi jeg lever i konstant angst for å få for lite garn...

Men den livstykketrøjen blir knallfin! Ribbejakken min har fått en pause fram til vintersporten begynner og jeg orker å strikke videre på den, det var så usigelig kjedelig...
Sylvia sa…
Yes, her er det bare å stå på med strikkingen.
jeg lager ikke prøvelapper, men måler strikketøyet når jeg er igang. Og synes det virker riktig, helt til jeg prøver plagget og det er altfor stort. Mine strikketøy blir altså altfor store.
heldigvis er jeg heldig av og til, og da er jeg fornøyd.
Jeg har ørten prosjekter på vent, siden det snart er jul.....
Kort og Søm sa…
Jeldent prøvelapper når jeg strikker gitt..*ler*..
Ha en fin kveld :O)
Jo, jeg strikker prøvelapper når jeg strikker store plagg (men ikke votter og pannebånd som sånt småtteri eller babygensere)

Og det gjelder å strikke dem store nok, sorry. :)

Men ofte strikker jeg ermet først, og bruker den som prøvelapp. To fluer i en smekk, jeg hater nemlig å være nesten ferdig, og så skal det strikkes to ermer!

Brant meg på nei-jeg-trenger-ikke-prøvelapp-for-jeg-strikker jo-normalt for to år siden, da jeg strikket en barselgave i str 1 år, som passer flott til meg....
amylin sa…
Noen ganger strikker jeg prøvelapp, men som regel vet jeg strikkefastheten min i de forskjellige garntypene jeg bruker. Skjerfet ser veldig flott ut!
Moan sa…
Dersom det er et ukjent garn som skal brukes, prøver jeg å strikke en prøvelapp. Må strikke litt størrelse på den, for jeg strikker løsere etter noen cm opp i arbeidet. Og det er stor forskjell om jeg strikker rundt eller frem og tilbake..

Strikkekø, ja.
Ravelry er farlig, og bør komme med advarsel! :-)
Nå må jeg bare være beinhard, og bare strikke ferdig julegavene.

Ha en køfri uke :-)
Sylke sa…
Den lilla jakken ser veldig fin ut.

Selv lager jeg som regel prøvelapper når jeg hekler, og har vanligvis ingen problemer med det.
Du strikker kanskje litt annerledes når du strikker rundt i forhold til en prøvelapp som strikkes fram og tilbake??? Ellers burde det jo oppføre seg likt...

Klem Sylke
Nina sa…
Ja, prøvelappmysteriet... Jeg strikker prøvelapp av egenspunnet garn. Ofte stemmer prøvelappen bra, og av og til overhode ikke! Du strikker så vakkert og bildene er nydelige! Likte ekstra godt bildet av nettopp prøvelappene :)
Desiree sa…
Jeg orker bare ikke strikke prøvelapper.... har mer enn nok med å strikke det jeg skal strikke ;)
Jeg strikker prøvelapp til større plagg hvis garnet jeg bruker er veldig forskjellig fra det i oppskriften, og når jeg strikker uten oppskrift, for å regne ut maskeantallet. Men jeg opplever det samme som deg - kart og terreng stemmer ikke alltid. Har funnet ut at det er en god ide å strikke ermene først, og bruke dem som prøvelapp, da blir det jo ikke så mye å rekke opp heller. Men stort sett bare gyver jeg løs og strikker i vei og satser på flaksen :-)
Skjerfet ditt blir kjempefint!
God mandag!
mimouna sa…
Jeg bruker også gjerne et erme som"prøvelapp". Men jeg har erfart det samme som Sylke skriver: Man kan ha ulik strikkefasthet på en lapp som strikkes fram og tilbake og på noe som strikkes rundt.
skb sa…
Det er godt å høyre at det ikkje berre er eg som slit med desse prøvelappane. Eg har ikkje tal på kor mange gonger prøvelappen og det faktiske arbeidet ikkje stemmer. Resultatet av all denne irritasjonen er at eg omtrent har slutta med prøvelappar. Det er jo ingen vits når det ikkje gir meg korrekt informasjon...
LivM sa…
Prøvelapper er et fremmedord. Jeg vet ikke om jeg skal si dessverre eller heldigvis. Men slik er det bare.
Spennende prosjekt du skal starte på og fargen var utrolig lekker!