Ny strikkemappe!

Tusen takk for mange og hyggelige kommentarer om sjalene jeg har laget. Det er veldig hyggelig og blir satt stor pris på!


Til en avveksling fra strikkingen har jeg sydd litt. Riktignok en mappe til å ha strikketøy i, men søm er det likevel. Som nevnt tidligere er det ikke så ofte jeg syr, fordi det gjerne krever mer energi enn det jeg har.

Tidligere sydde jeg avanserte ting hvor både lappeteknikk og quilting var innvolvert. Nå har jeg funnet ut at hvis jeg skal ha gleden av å sy, så må jeg forenkle hel prosessen slik at det blir overkommerlig.

Følgende ble gjort for å få et overkommerlig prosjekt:

1. En god og enkel trinn for trinn bruksanvisning fant jeg på bloggen til Quiltefia. Da slapp jeg å tenke selv og det er bra, for jeg er elendig på planlegging og logistikk for tiden. Oppskriften ble fulgt så og si slavisk.


2. Ett stoffstykke ble brukt til utsiden. Ingen skjæring og måling og sammensying av flere stoffbiter.

3.Fóret er et stykke plastbelagt voksduk. Det er såpass stivt at man kan unngå å bruke vatt og dermed er det heller ikke nødvendig å quilte.


4. Mønsteret er enkelt. Det er i bunn og grunn bare en tube som er sydd sammen i endene. Det eneste jeg plundret litt med var å få satt håndtaket inn i hjørnene før jeg sydde. Første forsøk ble med innsiden ut og opp ned, det var dette med logistikk igjen. Andre forsøk ble bra og jeg kom i mål uten å ha forbrukt alt av energi og frustrasjon. Et vellykket prosjekt med andre ord.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Kjempeflott strikkemappe... :O)
Helt enig med deg om at det er deilig å gjøre andre ting innimellom enn det man som oftest gjør... :O)

Ha en fin kveld!
Torilh sa…
Dette fikk du jo bra til, og så stilig stoff du har brukt da :)
Thorunn sa…
Så flott strikketøymappe - både farger og stoff!
Kort og Søm sa…
Kjempe fin, og praktisk!
Klem :O)
Maria sa…
Den ble jo kjempefin. Kjenner til den logikk mangelen du har ja. Sliter med det samme selv. Kanskje jeg også skal prøve meg på ei slik mappe etter dine anbefalninger.

I morgen har jeg planer om å sy litt. Har klippt ut stoff til en kjole og to hjerter.
Om formen er på topp så blir det kanskje en slik mappe også.
Fin! Jeg var også en ivrig syer før, men har vel gjort samme erfaring som deg - det blir for slitsomt. Så jeg har rett og slett kjøpt strikkemapper som andre flinke syere har sydd. Denne var jo veldig vellykket da!
Så bra! Den ble riktig fin. Lurt å planlegge å slippe å planlegge - halvparten av mine prosjekter venter på en dag hjernen min klarer å se konsekvensene av valgene jeg tar... Det ender som regel med at jeg bare prøver likevel, og noen ganger går det bra, og noen ganger ikke :)
TORUNN sa…
Det er så kjekt å ha ting en har laget selv.
Og denne ble jo kjempefin.
Øvelse gjør mester, så neste mappe går enda greiere.
Min første strikkemappe ble ikke fin, men som du vet, har jeg laget noen slike siden da.
Jeg kjenner også til at å starte på nye vanskelige ting er for krevende. Derfor holder jeg meg stort sett til det jeg kan.

Ha en god og kreativ uke, Vibeke!
Sylke sa…
Så fin mappa di ble. Takk for linken! Alltid kjekt med noe som er lett å følge :)

Klem Sylke
Quiltefia sa…
Bravo!! Den ble kjempefin!! Det er fort gjort når du har laget flere!! Supere stoffer!! AnneK:-)
Ruth sa…
Så flittig du har vært. Jeg blir alltid like imponert over alle som kan sette inn en glidelås sånn at det blir pent - det er en kunst jeg slettes ikke mestrer.
Og så mange NYDELIGE sjal. Jeg har strikket noen av de samme selv, men er det ikke rart hvor forskjellige de blir pga garn og farger?

Håper du får en fin uke videre.
reSIRIkulert sa…
Praktisk og flott! ;o)
Moan sa…
Man trenger ikke finne opp hjulet flere ganger! Godt jobba!
trinemamma sa…
Skikkelig imponert over den fine strikkemappen :-)
Anlen sa…
Stilig mappe! Og så må eg skryte litt av alle dei ti sjala du har strikka, dei er flotte:)
Hennes sa…
Flott strikkemappe :O)
Energi og logistikk har forlatt meg også, så jeg skjønner hva du mener.
Fine sjal du har laget..

Ha en fin helg.
Klem Linda.
Den ble kjempeflott! Jeg syns særlig navnet på håndtaket var proff!! Sjalene dine er bare til å drømme om. Fortsatt.
Må innrømme at jeg har kjøpt litt alpakkagarn i et svakt øyeblikk... Enn så lenge har jeg tatt til vett og ikke begynt på enda en ny ting :)
Jeg ønsker deg fine dager og gode øyeblikk, i denne kalde, fine tia. Som slett ikke er noe sjakktrekk for formen..Da er det viktig å ta plass i omnskroken med talglys og varm drikke! En klem fra meg til deg!
Ulla-Bella sa…
Strikkemappen din ble kjempefin:)
....og det er ikke bare du som er dårlig på planlegging og logistikk. Det er litt bedre nå, men det har vært tider da jeg ikke fikset å lage middag på to kokeplater. En-kaserolle-middag uten bruk av stekeovn eller andre remedier er ikke nødvendigvis oppbyggende for kjøkkenselvtilliten.. Ikke den andre heller, for den del. Men det har gått seg bittelitt til, selv om jeg fortsatt ikke husker noe særlig mer enn det som er kritisk nødvendig, noen ganger ikke det heller.. Merkelig situasjon. Men det går. Rart hvordan man venner seg til.