Lyskassen - min nye vinterfavoritt!

De fleste som blogger opplever nok vinterhalvåret som en lite fotovennlig tid. Tidlig mørke kvelder og sent lyse morgener, kombinert med det ofte kalde vinterlyset, gjør fotografering vanskelig.

Helt siden jeg så denne bruksanvisningen for hvordan man kan lage en lyskasse, har jeg hatt lyst på en selv. Det ble ikke noe av i fjor vinter og  i sommerhalvåret er jo ikke behovet for lyskasse veldig stort.


I løpet av høsten har fotofrustrasjonen steget i takt med mørketiden og da vi fikk en eske i hus fikk jeg mannen med meg til lysbokslaging. Det er ikke vanskelig og det er heller ikke veldig avanserte ting som trengs. En eske og en skarp (tapet)kniv er det viktigste. Dessuten skal det limes hvitt papir langs kantene inne i boksen.

Det eneste jeg ble nødt til å kjøpe inn var hvitt stoff, som skal være på utsiden av kassen for å sile lyset pent. Løsningen ble en pakke med store gaskluter fra Kid til kr 25 og de fungerer utmerket.

Vi har ikke helt fått belysning på plass, men i følge oppskriften skal en skrivebordslampe med fullspekterlys være bra. Her bruker vi foreløpig dagslyslampen liggende på toppen av boksen.

Her er første forsøk og jeg ble så fornøyd at jeg nå tenker på vinterfotografering, som før og etter lysboksens tid.



Vi er fortsatt litt på eksprimentstadiet og det er ikke de aller største gjenstandene som kan puttes inni boksen, men det gjør virkelig en forskjell en stor forskjell for de tingen som faktisk får plass. Garnfotografering blir definitivt ikke det samme etter dette!


Eller knappefotografering for den saks skyld:


Anbefales for alle som sliter med dårlig lys ute og inne vinterstid!

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Kort og Søm sa…
Oj..dette var lurt!
Jeg er jo på flyttefot, må spare på en av eskene...*smiler*...
Ha en fin dag,
klem :O)
Knallbra! Har tenkt på noe liknende, trenger all hjelpen jeg kan få, siden jeg er søpledårlig på å ta bilder... Inspirerende å se hvor godt det virker!

Takk for hyggelig kommentar - spennende med Ullevål! Hva slags lege henviste deg dit? Henvisningen fra bedriftslegen min ble avvist...

Kanskje jeg kan starte produksjon av tynne ullplagg til frysne MEere hvis jeg blir dreven nok?
Genialt. Før og etter ja :)
Nå blir det enda flere fine bilder. Gleder meg ;)
Hege sa…
Så lur oppfinnelse!
Kommer nok godt med i tiden fremover! :)
Så smart! Herlig! Resultatet ble veldig pent.

Tusen takk fo rat du deler lenken til oppskriften!
karna sa…
Så snart med lyskasse og så fine bilder. Og kjekk størrelse på prosjekter som passer ,-) Så stilig mappe du sydde, ikke vanskelig å hempa feil vei. Ønsker deg ei fin uke, håper det er bra med deg. Klem
Epletreet sa…
Kjempelurt, takk for at du forklarer hvordan vi kan ta fine bilder. Dette blir nok en hit på mørke, kalde vinterdager. Jeg fryser ennå etter og ha vært ute og tatt bilder til blogging senere idag:)
Torunn sa…
Oi, så lurt!! Denne sida må lagrast under favoritter så må eg sjå om eg ikkje kan få laga ein slik i vinter.
Bodil sa…
Oi, kor smart då, og så bra bilder :)
Quiltefia sa…
Så genialt!! Nå vil du alltid få bra bilder!! Jeg blir helt sprø av de bildene jeg tar nå. Hvis man lager en diger kan man putte inn større ting!! Det spørs om ikke jeg må prøve!! Takk for at du deler linken!! AnneKari:-)
Hilde C. sa…
Det ser genialt ut. Bildene dine ser jo ut til å ha vært tatt på den lyse årstiden :-)
Rigmor sa…
å så utrolig lurt! Bildene ble jo kjempe bra!
Skal tro det kanskje kommer en slik her i huset også? bare høre med mannen først ;) Skulle kanskje hatt en litt større til å putte ungene i nå når det skal takest julekort bilder ? hehe. ha en flott kveld :)
Vanella sa…
Så smart!
Ekstra flott må det jo være i nord der de ikke har dagslys nå i mørketida.
Takk for at du ville dele ideen med oss andre!
Lisbeth Bula sa…
For et resultat! Genialt!
Sylke sa…
Det var kjempelurt, og så enkelt!

Ha en god natt ;) Klem
Siena sa…
Kjempebra tips, takk! Alternativet er jo å kjøpe masse dyrt fotoutstyr. Mulig jeg må teste ut dette, har særdeles lite dagslys tilgjengelig på denne tiden av året.
Fru Olsen sa…
Tak for en rigtig god vejledning. Har forsøgt mig med en lyskasse uden det bedste resultat - du kom med løsningen - stoffet! Og dagslyslampen.
Wow, sånn må jeg ha!
Vi har takvinduer, og det er genialt fordi det gir så godt fotolys inne til tross for at vi har få/små vinduer ellers. Men nå har jo takvinduene snødd igjen, så da høres lyskassen ut som en sikker vinner. Takk for tipset!!!
Ulla-Bella sa…
Tusen takk for tipset! Her skal det lages lyskasse også:)
Nei så lurt!! Det med fine bilder og rett lys er ikke alltid så lett, så dette tipset må jeg huske på!
trinemamma sa…
Så smart. Og hvilke fine bilder det ble :-)