Årets pepperkaker er i boks...

Bokstavelig talt, de ligger pent i boksen sin. Det vil si det som er igjen av dem, etter at de pepperkakehungrige har forsynt seg. Det var visst mange av oss...


I år som i fjor så lagde vi pepperkakedeigen selv. Før kjøpte jeg, men etter jeg har blitt mer bevisst alle tilsetningstoffer i halv- og helfabrikata så har vi sluttet med det. Det er ikke så veldig stor jobb å røre sammen en deig . Vi lager Kokke-Lises pepperkaker, som ble best i test i Frokost-tv. Disse blir kjempegode og oppskriften anbefales.

Kokke-Lises pepperkaker:

Ca 100 stk.

150 g smør
1 1/2 dl sirup
3 dl sukker
1 1/2 dl fløte
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
1 1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt sort pepper
1 ts kardemomme (tok vi oppi ekstra)
2 1/2 ts natron
ca 8 dl hvetemel
Slik gjør du:
Smelt smøret i en liten kasserolle. Tilsett sirup og rør sammen.
Avkjøl blandingen til lunken og ha den over i en stor bolle.
Tilsett sukker, fløte og krydder. Bland godt. Tilsett natron blandet med litt av melet.
Arbeid inn resten av melet. Deigen skal være litt løs. Pakk deigen godt inn i plast og la den ligge kjølig natten over.
Kna deigen på et melet bakebord. Kjevl den ut og stikk ut figurer. Stek pepperkakene ved 180 grader i 10-12 minutter til de har pen farge.
La de ferdigstekte kakene ligge litt på platen før du flytter dem.


Deigen hever voldsomt inne i ovnen, det er nesten så vi lurte på om det ble boller istedenfor pepperkaker. De ble flate igjen, men kanskje litt diffuse i formen. Hva gjør vel det når de smaker så godt som de gjør.

Tenåringene er fortsatt med på bakingen heldigvis, og jeg håper vi kan fortsette med den koselige tradisjonen i årene som kommer også.


Sønnen tente det første lyset i går og sørget for at det ble advent her i huset også.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Maria sa…
Mmmmmm....synes jeg kjenner lukta deres i huset. Pepperkakesteking er jule lukta nr. 1

Gleder meg stort til den dagen vi skal bake papperkaker.
Sylke sa…
Koselig at dere har bakt sammen. Hos oss blir det ikke pepperkaker i år, men kanskje noe som ikke krever at deigen kjevles - noe som er enkelt og går fort :)

Klem
Quiltefia sa…
Hei!! Da kan du stryke pepperkaker fra lista!! Det er hyggelig når ungdommen ser ut som de gleder seg over bakingen.....AnneK:-)
trinemamma sa…
Sååå koselig :-)
Må arlig talt innrømme at jeg tyr til kjøpedeig..
Kort og Søm sa…
Hjemmelaget pepperkakedeig er best! :O)
reSIRIkulert sa…
Koseleg å nyta peperkakene saman frå oppskrift til kakefat ;o)
Lisbeth Bula sa…
.. og jeg gikk respektløst den "gale veien" og kjøpte deig for første gang i år. Det er definitivt ikke like godt. Og mine tenåringer var rystet langt inn i sine ufordervede sjeler over hvor slakk moren var blitt.
De har rett....
Og dine kaker ser helt klart bedre ut. Og de lukter bedre. Jeg kan kjenne det helt hit, jeg sverger!
Så koselig å lage pepperkaker, godt smaker det også :)
Ulla-Bella sa…
Dette var koselige peppekakebakebilder:))
Torunn sa…
Så koseleg!! Kjekt å ha ein slik tradisjon.
Mette sa…
Pepperkakebaking er hyggeleg. Vi baker nesten litt kvar dag. Det vil seia at vi kjevler ut IKEA sin deig og et dei opp etterpå....
Hilde C. sa…
Å bake sammen er i grunnen innmari koselig. Nå fikk jeg skikkelig lyst på pepperkaker :-)