Når enden er god...



 I innlegget mitt i går, var jeg ikke helt fornøyd med hvordan Featherweight-jakka så ut etter vask. I løpet av natten hadde imidlertid den "ekstreme" forvandlingen skjedd! Maskene hadde liksom fluffet seg opp litt i tørr tilstand og dermed var mange av ujevnhetene forsvunnet. Fortsatt er det noen igjen, men de skal jeg klare å leve med.


Jakka vokste en del etter vask, lengden er nesten ti cm lenger tror jeg. Bortsett fra at den kanskje ikke er så vellegnet til skjørt, er jeg fornøyd med det.


Fargen er nydelig og jeg tror jeg erklærer denne jakka som ny penjakke! Den er fjærlett, skulle bare mangel siden den heter Featherweight, og veldig myk og behagelig. Passformen er også god.


Mønsteret til denne jakken er veldig enkelt og godt forklart. Det strikkes ovenfra og ned, og etter at ermene er satt på tråd, er det bare rett ned til man synes jakka er lang nok. Kraven strikkes til slutt og jeg har strikket i dobbelt perlestrikk. Det vil si to runder med 2 rette og 2 vrange, så bytter man og strikker 2 vrange og 2 rette i to runder. Så er det bare å fortsette å bytte på til kraven er bred nok.

Alle vrangmaskene var kjedelige og gjorde sitt til at jakka tok lang tid å strikke. Det var absolutt verdt strevet og jeg har allerede lyst på en til (men ikke så lyst til å strikke den). Blir det en gang til, så skal den strikkes i litt tykkere garn, så alle ujevnhetene unngås.

Fakta:
Mønster: Featherweight cardi
Garn: Wollmeise Lace, farge: Aquarius
Pinner: 3,5 på bolen og 3,75 på ermene
Prosjektside på Ravelry

Kommentarer

gyldenkron sa…
Aldeles nydelig. Og for en sprek og fin farge til deg. Gratulerer med flott finjakke
Ulla-Bella sa…
Nydelig ble den. Kjempefin farge og fasong.
Kort og Søm sa…
Helt nydelig, du er veldig flink til å strikke!
Jeg falt helt for fargen du har brukt.
Kan jeg spørre hvor har du kjøpt det?
Klem :O)
Be-ty sa…
Den ble flott - og fint med dobbel perlestrikk på kragen! :)
Kanskje på tide at jeg begynner på min nå...
Hei! Så fin jakke, likte fargen og snittet på den veldig godt. Tenker jakka blir god å ha nå utover vinteren.
Som jeg skrev på Ravelry: Denne ble fin!! Du kler fargen veldig godt - og det har jo litt å si for hvor godt man liker et plagg det også.
Jakka du skal strikke til sønnen din ser også fin ut - og veldig moderne akkurat nå. Blir spennende å høre hva du syns om garnet!
God tirsdagskveld!
Bodil sa…
Lekker, og så godt du kledde den :)
trinemamma sa…
Helt utrolig nydelig. Slik vil jeg også ha !!
Rigmor sa…
den var kjempe flott. Likte virkelig fargen!!
Sylke sa…
Jakka di ble kjempefin. Det er jo godt den er litt lang, da er den ekstra god og varm!

Klem fra Sylke
Merete sa…
Den er blevet virkelig fin din jakke. Et stort stykke arbejde på små pinde. Jeg kan også vældig godt lide din blogs nye udseende.
Mette sa…
Den er nydeleg. Når du seier at den har vakse byrja eg å tenkja på ein sidkjole mor mi strikka til meg då eg var 7 år. Den var riktig så fin, men i løpet av den dagen eg var i bryllupet til tanta mi så fekk sidkjole eit litt vidare begrep... eg måtte heisa han opp med belte for ikkje å snuble.
Smarie sa…
Kjempelekker jakke i flott farge ;o)
Iryl sa…
Jakke ble kjempeflott! Fargen var nydelig også :-)
Judith sa…
Lekker!
En sånn en har jeg også lyst på, tror faktisk jeg skal klare å overvinne alle de vrange maskene også når resultatet kan bli så bra.
Lisbeth Bula sa…
Den ble kjempeflott! :-)
Quiltefia sa…
Hei!! Gratulere med ferdig jakke!! Den ser kjempefin ut. Det er rart at den kan strekke seg så mye i vask!? Vasket du den i maskin?? Det er så deilig når et prosjekt er ferdig, for da kan man starte på noe nytt!! ha en fin dag!! AnneK:-)
Moan sa…
Hm. Du skrev det selv, maaange vrangmasker...
Men du, så lekker!!
Nina sa…
For en fantastisk flott jakke!! Ja - mye garn "fluffer" seg opp når det blir vasket, jeg benytter meg av det til å jevne ut garnet jeg spinner. Da fukter jeg det helt og vrir det opp, og henger det til tørk. Da er det akkurat som det sveller litt.
Kjempefine bilder!
Gitte sa…
Meget smuk trøje ;-) Skøn farve.
Sylvia sa…
Så lekker. På det nederste bildet ser jeg hvor lett den er!!
Vrangmasker er alltid kjedelig å strikke, men å strikke rundt og rundt, som jeg gjør nå, er nesten kjedeligere.....det skjer jo ingenting......
Men nå er det helg, og jeg skal KOSE meg masse!!! Klem
Takk for at du sa fra om blogglotteriet! Hadde tenkt å sjekke innom i løpet av helgen. (Egentlig var det MEG som vant skjønner du, for dattera hadde logget seg inn på min PC uten at jeg visste det, og så gikk jeg inn på blogglotteriet og la igjen en kommentar der. Og så merket jeg at det var i hennes navn, men tenkte at det gjør jo ingenting, for jeg vinner jo aldri noe allikevel. Uansett var det jo en kjempefin premie, så jeg får foreslå for henne at vi byttelåner... ;-)
IngridJR sa…
Veldig flott jakke, den satt jo som støpt på deg! Skulle ønske jeg hadde tid og tolmodighet til litt flere sånne prosjekter! :)
Lekker, lekker! Fargen var smashing! Veldig kledelig på.