Myke luer i farta

Femtenåringen ble sekstenåring forrige uke. Nå skal jeg ikke fortape meg altfor mye i hvor fort årene går, men har noen en stoppknapp? Hun kommer jo til å bli atten og flytte hjemmefra før jeg får snudd meg hvis det fortsetter i dette tempoet!
Siden det ikke synes som å kle seg varmt har førsteprioritet for mange i den aldersgruppen, tenkte jeg likevel jeg skulle gjøre et lite forsøk på å komme med varme tilskudd.

IMG_3526 IMG_3527_edited-1

En lue med det lange navnet: Star crossed slouchy beret (gratismønster Ravelry) ble derfor raskt strikket. Siden jeg ikke kom på å fotografere før datteren var på full fart ut døra, ble det kun mørke høstbilder i denne omgang.
Garnet jeg har brukt er Abuelita tjukk merino fra Pickles. Garnet kan anbefales på det varmeste til luer og annet strikk som skal tett inn på huden. Utrolig mykt og deilig garn, som må være kløfritt for de aller fleste. Til neste uke kommer det flere nye farger også.
Nok reklame, jeg strikket like godt en lue til mens jeg var i farta:

IMG_3545_edited-1 IMG_3541_edited-1

Dette er også en gratisoppskrift med langt navn: Hermione's Cable & Eyelet Hat. Jeg strikket denne i fjor også, men da hadde jeg en fletterepetisjon mindre. Det var nok mere vellykket, denne ble nesten litt lang.

Denne lua blir julepresang. Da har jeg faktisk strikket ikke mindre enn syv luer i Abuelita-garnet, men ingen til meg selv. Litt talentløst, så det skal jeg nok gjøre på sikt, men først etter jul antagelig. For nå nærmer jula seg, og siden jeg er ikke av den forutseende typen som planlegger og strikket til jul hele året blir det mye å gjøre i siste liten.

Egentlig hadde jeg ikke tenkt til å strikke så mange julepresanger i år, siden det er mye jobb og jeg har vært litt usikker på om mottakerene har fått noe de egentlig ønsket seg. I år har det imidlertid “strømmet” på med konkrete ønsker, og siden jeg synes det er hyggelig at folk faktisk har lyst på det jeg lager, så gyver jeg løs.

IMG_3519_edited-1 
Forresten så strikket jeg også en diger hals til femten sekstenåringen i håp om at hun skal holde varmen i vinter, til tross for sommerlig bekledning ellers. Mønsteret er  Burberry Inspired Cowl Neck Scarf (langt navn igjen! og gratis mønster).  Denne har jeg strikket i Pickles Cashwool Irreglular. Garnet er en blanding av ull og kasjmir og har ujevn tykkelse. Selv om dette også er mykt, så holder jeg en knapp på Abuelita-garnet.

Denne halsen er tydeligvis populær, hele 1145 har registrert at de har strikket den på Ravelry.

Ha en fortsatt fin uke! :)

Kommentarer

Den star crossed-lua satt jeg faktisk også og kikket på i helga :) Mulig den må være neste helgs strikketøys-prosjekt, den ble jo kjempefin!

Og helt enig - abuelitagarnet er fantastisk. Jeg drømmer om en aran-type jakke i det, og gleder meg til å se nye farger!

Fortsatt fin uke til deg også!
Kort og Søm sa…
Så fin hals og lue du har strikket.
Ja, det er litt slitsomt å bo i en "visningsleilighet" jeg gleder meg til å pakke opp igjen, fin måte å få ryddet opp på!
Ha en fin dag,
klem :O)
Flotte luer og flott hals!'
Har ikke strikket noe av det garnet, men det er jo mange som skryter av det, så kanskje jeg skulle prøve snart... :O)

Håper datteren din holder seg varm med disse flotte plaggene!

Klem
sol sa…
Det er da et godt tegn at hun lar seg fotografere i luen - får håpe den holder henne varm i vinter. Konkrete julegaveønsker er en fin ting, jeg håper de rundt meg også kommer opp med noen etter hvert.
Hanne sa…
Så flotte luer og hals :D
Tonemi sa…
Her var det mye flott...Likte her Hermione luen kjempe godt...Luen i det garnet så veldig deilig ut... Kult skjerf også...Må inn på Ravelry å sjekke det:)

Koselig nytt blogg bekjentskap dette:)
Gitte sa…
Skønne huer og lækker halsvarmer.

Altså - hvis du finder ud af hvor den stopknap sidder, så vil jeg meget gerne have besked. Synes også at tiden går alt for hurtigt.
Sylke sa…
Hehe, her i huset finnes det ingen stopp-knapp ;) Fine luer du har strikket.

Takk for din hyggelige kommentar hos meg. Interessant å høre hvordan du har taklet overgangen til en ny tilværelse.

Ha en fin kveld! Klem, Sylke
Fine luer og hals! "Ungene" her i huset vil også ha luer og skjerf, og votter, og det er jo hyggelig å strikke til dem, særlig med så mange fine oppskrifter og så mye spennende garn å velge mellom.
Ha en fortsatt finfin uke!
Ulla-Bella sa…
Dette var flotte strikkeplagg - både luene og halsen:)
TORUNN sa…
Flott lue og "hals"!
Skal se at venninnene til datteren din også gjerne vil ha en slik :-)
Judith sa…
Lekre saker du har strikket:-)

Men garnanbefalingen din later jeg som jeg ikke har fått med meg, her er skuffer og skap fylt til randen med ullete saker allerede...
Sylvia sa…
jammen er det kjekkt med luer, og jeg fikk da strikket èn til meg selv, før vinteren slår til. Sønnen, som snart blir 16 han også, går med luer, året rundt (det kan nesten bli for mye av det...) men mine hjemmestrikka, er "feil" så da lar jeg bare vær!!
PS: husk å strikke en til deg selv, nå da.....du er jo i stimet.
mimouna sa…
Fine luer, og den halsen så deilig ut. Synes du skal strikke en lue til deg selv nå jeg. :o)
Anlen sa…
Vakre luer:) Eg har lurt på om eg skal strikke litt til julegåver, men enno har eg ikkje kome i siget. Hmmm... Det ser ut som du ligg godt an, i motsetning til meg!