Magic loop – en liten demo


Siden i sommer har jeg strikket på denne Featherweight-jakka.

IMG_3568_edited-1
Det går sakte, delvis fordi jeg bruker tynt Wollmeise lace garn og delvis fordi jakka strikkes fram og til bake og det blir uhorvelig mange vrangmasker.  Litt rufsete og stusselig ser den ut også, siden tynt garn og forholdsvis tykke pinner (3,5) gjør strikkingen ujevn. Vasking og blokking gjør forhåpentligvis underverker til slutt!

I mangel av en liten rundpinne, så strikker jeg med en lang og bruker magic loop. Det er i grunnen veldig lite magisk og ganske enkelt. Her kommer en liten, forhåpentligvis forståelig forklaring på hvordan det gjøres:

IMG_3553
Du trenger en litt lang rundpinne med myk vaier og  for eksempel et uferdig erme.

IMG_3554

Trekk ut en løkke i den enden av rundpinnen det ikke er pinner. Fordel antall masker med ca halvparten på hver side. Med mindre du strikker mønster,votter eller sokker er ikke antallet masker på hver side viktig.

IMG_3555_edited-1
Neste steg:

Venstre pinne: Trekk maskene helt fram til tuppen av pinnen.
Høyre pinne: Skyv maskene tilbake og lag en løkke, sånn at du kan bevege pinnen fritt.

Du er nå klar til å begynne å strikke første halvdel av maskene.

IMG_3557_edited-1
Når du strikker på denne måten, vil du ha en løkke på hver side av strikketøyet mens du strikker.

IMG_3564 
Når du har strikket første halvdel av runden, kommer du til løkken på midten og dermed vil det se ut som på bildet ovenfor.

Da er det bare å gjøre som på starten:

Venstre pinne: Trekk maskene helt fram til tuppen av pinnen igjen.
Høyre pinne: Skyv maskene tilbake og lag en løkke, sånn at du kan bevege pinnen fritt.

Pass på at det fortsatt er en løkke på  midten av strikketøyet i tillegg til den ved høyre pinne.

IMG_3566
Dermed skal det se ut som på bildet over igjen og du er klar til å fortsette pinnen ut. Sånn er det bare å fortsette runde etter runde etter runde til strikketøyet er ferdig (eller du blir lei og trenger pause…).

Har jeg en liten rundpinne som passer, så foretrekker jeg det fordi det går raskere og man slipper å trekke maskene rundt  og lage løkker. I forhold til å strikke med fem pinner, liker jeg magic loop mye bedre. Jeg synes det er klønete med så mange pinner, kjedelig å bytte pinner i ett sett og dessuten får jeg det ikke pent. Det blir løsere masker der jeg har pinnebytte. Dessuten trenger jeg færre pinner med magic loop. Den samme pinne som brukes til å strikke bolen, kan også brukes til ermet. Smart ikke sant?

Siden det har vært litt tungt å få denne jakka ferdig, har jeg vært nødt til å snakke litt strengt til meg selv. Ingen nye prosjekter på pinnene, før denne er ferdig. Julepresanger er eneste unntak, og siden det er mange av dem så blir det spennende å se når jeg får jakka ferdig. Forhåpentligvis blir det før jul.

IMG_3546
Ønsker alle en god helg med bilde av stokkrosen som fortsatt blomstrer så vakkert i hagen! :)

Kommentarer

gyldenkron sa…
Magick loop er genialt, både til sokker, votter og luer. Slipper 4 pinner stikkende ut av tøyet, og unngår også at overgangene fra pinne til pinne vises.
Sommertid sa…
Ja, istemmer veldig her ...magic loop er genialt. Etter jeg fant ut den metoden går alt som skal strikkes på liten rundpinne eller strømpepinner på denne måten. Ekstra kjekt syns jeg det er å få strikket 2 sokker på èn gang.(lider av 2 sokk syndrom).
Så stå på så blir nok jakka di ferdig før jul...er jo noen uker enda.
Quiltefia sa…
Bra innlegg!! Takk for sist!! God helg!! Annekari:-)
Den jakka kommer til å bli kjempefin!

God forklaring på magic loop - jeg er også frelst. Også så kjekt når man strikker mønster i flere farger og har mer enn nok å holde styr på!
safransax sa…
Tror du får en kjempefin jakke når du får strikket ferdig;)
har prøvd å strikke med lang rundpinne og skjønner poenget, men det er veldig uvant. Har vell egentlig ikke bestemt meg for om jeg liker det eller ikke.
Ha en fortreffelig strikkehelg;)
Felisi sa…
Takk for forklaringen! Da har jeg jo brukt magic loop på tåfellingen på x antall tøfler uten å vite om det ;)

Det er ikke ofte jeg kommer meg avgårde på Santinos, men hyggelig å høre at jeg er representert likevel ;)
Tonemi sa…
Den jakken kommer til å bli super lekker...Helt utrolig nydelig farge...Ikke mye igjen nå:)

Ha en strålende helg videre:)
trinemamma sa…
Jakken kommer til å bli utrolig flott. Jeg skal i løpet av helgen hente my old blue jeans-lace som jeg har tenkt skal bli en jakke etterhvert :-)

god helg
Moan sa…
Lykke til videre med jakken.
Takk for intro til magien :-)
Når julegavene er i boks, skal jeg kanskje prøve meg på magiske pinner og sokker?
Ha en aldeles nydelig høsthelg!
Kelsina sa…
Takker for god forklaring på noe jeg ennå ikke har forsøkt. Skal prøve det på sokker hadde jeg tenkt for jeg hater 5-pinner strikking.
Lykke til med fullføring av jakken. Det er ikke bare morsomt med alle de vrange.
Ha en fin helg!
Ulla-Bella sa…
Så fin forklaring du har gitt oss. Nå kan kanskje jeg også prøve den metoden:) Jakka blir nok ferdig til slutt.
Anlen sa…
Du er flink som strikkar på jakka sjølv om du syns det går sakte:) Stå på!
Jeg holder på med å strikke ermer til en genser med Magic Loop, men jeg strikker slik som du forklarer og ermet forblir en "U" og ikke et helt erme. Skal denne åpningen sys sammen til slutt?
Camilla: Det skal ikke bli en u, men et helt erme. Strikker du fram og tilbake? Det skal strikkes rundt, som du strikker på rundpinne eller med strømpepinner. Sjekk på youtube f.eks. da er det nok lettere å forstå. :)