Fiddlehead mittens – på enkelt vis…


IMG_3478_edited-1 
Fiddlehead mittens er ferdige! Fine er de, men votene ble enkle det vil si uten fóret som skulle gjøre de ekstra varme og gode i vinter. Grunnen til det er rett og slett at de ble for korte og litt trange, så en ekstra strikket vott inni er det ikke plass til.

IMG_3480_edited-1
Litt ergelig, for jeg hadde gledet meg til ekstra varme votter i vinter.  Jeg skal se om jeg får motivasjon til å strikke et par til etterhvert, men jeg har litt vanskelig for å strikke noe to ganger. Det er mer spennende med nye prosjekter.

IMG_3482_edited-1

Selv om de er litt korte og trange, så ble de faktisk litt vide nederst. Derfor har jeg strikket på en liten vrangbord for å hindre at kald vinterluft får fri innpass. Sånn blir det vel kanskje når man er utstyrt med lange smale hender, da må det tilpasses litt.

Fargesammensetningen på vottene er jeg fornøyd med, selv om jeg gikk litt utenfor komfortsonen, spesielt når det gjaldt den beige fargen. Garnet jeg har brukt, er  Drops alpakka som jeg hadde på lager. Hvis målet er å tømme restekurven er dette en lite effektiv metode.  58 gram garn gikk med og det er kun den mørke lilla jeg kan se at det er forsvunnet litt av.

IMG_3479_edited-1

Vottene gikk relativt raskt å strikke og fargeskift og mønster gjorde det til et morsomt prosjekt.

Jeg strikket disse på pinne 2,75. Hvis jeg strikker et par til vil jeg starte med pinne 2,5 og skifte til 3 eller 3,25 ved første fargeskift. Da skulle det være større sjanse til å få plass til fór.

Når det gjelder sokken i forrige innlegg, er den fortsatt ensom, men jeg jobber mentalt med saken :)

Ha en fin kveld! :)

Kommentarer

Sylvia sa…
Så lekre votter! Jeg har litt, bare litt, samme problemet med votter som med sokker. det ligger flere enslige votter og sokker her hos meg......."Gruff!"
torirot sa…
Kjempefine! Jeg tror jeg har holdt på med mine Fiddleheads i et par år nå. For blir det definitivt ikke, kan skylde på at mine også er litt små, men mest fordi jeg ikke gidder. Å strikke på en vrangbord var et godt tips, tror jeg gjør det jeg også (når de omsider blir ferdige). Nydelige farger på dine, forresten:-)
Så fine de ble! Jeg har vært skeptisk til sånne "blåser-rett-igjenom-votter" siden barndommen, men fôr høres jo unektelig lurt ut. Og kanskje jeg kan klare å strikke to votter på en gang også, så det er håp om å få ferdig et par i vinter? Lykke til med sokken!
Pittelitn♥ sa…
Kjempefine votter, vrangborden gjorde seg fint der:) Skulle ønske jeg også hadde tålmodighet til å strikke med så små pinner!
Ruth sa…
Skikkelig lekre votter. Jeg syns du har valgt stilige farger også - du vet, jeg er lit svak for lilla. :)
Stakkers enslige sokken under her. Jeg har et par sånne liggende jeg også. En blåbærbøå en som egentlig er riktig fin, men jeg har glemt hvor mange masker jeg la opp og mønsteret er borte. JEg har bare ikke helt hjerte til å kaste den fordi fargen er så fin. En KAN jo treffe på et enbent menneske en gang. Rarere ting enn det har da vel skjedd?
Jakken din ble super og jeg har virkelig sansen for knappene. Den sitter jo som et skudd på deg også.
Ha en super uke videre.
Quiltefia sa…
Kjempefine votter!! De må jo bli rinelig tykke når de strikkes dobble!? Kanskje jeg må prøve.... AnneK:-)
Judith sa…
Disse ble jo kjempefine! Nydelige farger! Bruk helt andre farer, så klarer du et par til...
Kjempeflotte vanter... :O)
Likte godt sammensetningen av fargenen dine- Leit at det ikke ble plass til foret da, da hadde de jo blitt ekstra, ekstra varme.

har disse umder favoritter på Ravelry jeg også! Får litt blod på tann når jeg ser deine!

klem
Maria sa…
Så lekker de var.
trinemamma sa…
Wow så fiine de ble!
Sylke sa…
Det var synd at vottene ble trange, for de ble kjempefine! Spennende fargekombinasjon. Vottene kan sikkert brukes nå i overgangen mellom høst og vinter :)

Klem fra Sylke
Kort og Søm sa…
Nydelige votter du har strikket!
Ha en fin kveld,
klem :O)
Kjempefine! Vrangbordtrikset benyttet jeg meg av også, på de siste vottene jeg lagde, det blir så varmt og godt rundt håndleddet.
Det gjør sikkert ikke noe at de ikke ble doble - vi nordmenn har jo greid oss utmerket med enkle selbuvotter i over hundre år, og dessuten leste jeg nylig at alpakka er syv ganger så varmt som ull (hvordan måler man det, tro???). Jeg har forresten et par tynne ullvotter (kjøpt på Helios i dyre dommer) som jeg alltid bruker inni andre votter - jeg er så iskald på hendene. De tar nesten ingen plass, så det kan jo være en mulighet om du skulle fryse.
God onsdag!
Ååååå så nydelige votter du har strikka!!
innfall sa…
Lekre farger, syns den beige gjorde seg veldig godt. Tror nok at de blir varme nok, alpakka er jo kjempevarmt og den ekstra vrangborden rundt håndleddet holder pulsen varm. Du får komme med rapport når du har testet dem i kulden :)
Ulla-Bella sa…
Haha, stakkars ensomme sokken:) Men vottene ble utrolig fine, og det var så fint med den ekstra kanten nederst. Sin egen vri er ofte det beste:)
Mette sa…
Nydelege fargar. Eg likte spesielt kombinasjonen med grønt.
wims sa…
så fine disse ble. knall lekre :)
Torunn sa…
WOW!! Nydelege vottar.