Ekstrem forvandling?

Det var i hvertfall det jeg håpet på, da jeg sendte Featherweighten i vaskemaskinen tidligere i dag. Å strikke med tynt Wollmeise Lace garn på forholdsvis tykke pinner, ga et ganske hullete og ujevnt resultat. Jeg var derfor spent da jeg tok jakka ut av maskinen etter vask og strakk den ut til tørk på et håndkle.

 
Jakka ble helt klart jevnere, men fortsatt er det en del huller og ujevnheter som jeg  håpet skulle gå bort. Før vask var passformen veldig bra, så det blir spennende å se hvordan den er etter vask. Krysser fingrene for at den ikke har seget noe særlig i noen retninger. Mere info kommer når jeg får tatt bilder med jakka på
I kontrast til det tynne, tynne lace garnet fikk jeg en helt annen type garn fra USA i dag. Eller fikk og fikk, først har jeg ventet i en måned nesten, og så viste det seg at siffrene i postnummeret var byttet om. Dermed var ikke pakken på mitt vanlige postkontor, så da ble det ekspedisjon til St.Hanshaugen postkontor i dag. Godt det var innenfor Oslo i det minste!


Dette er økologisk garn fra Cascade av typen Bulky. Jeg liker at de forskjellige tykkelsene har forskjellige navn. Bulky er tykt garn, strikkefasthet 14 masker på 10 cm. Det er svære garn hesper dette her på 250 gram hver. Jeg tok dermed ikke sjansen på mindre enn en kilo, for å ha nok til å strikke jakke til sønnen.


Mønsteret er Smokin' av Jared Flood fra boka Son of sticht'n bitch. Regner med at det går litt radigere med denne jakken. Jeg har tenkt til å gjøre noen endringer i mønsteret, blant annet skal jeg strikke rundt opp til armene og klippe opp etterpå. Jeg er litt lei av vrangmasker nå.

Jeg har begynt forsiktig med en arm, og på pinne nr 6 går det raskt. Den størstes utfordringen foreløpig har vært å hespe opp garnet. Hespet var for stort for nøstemaskinen, så det stoppet opp litt over halvveis.



Dermed ble det et stort og et lite nøste og jeg må feste litt mere tråder i jakka til slutt.



Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Sylke sa…
Hullene synes i alle fall ikke på bildet - jakka ser fin ut, og for en flott farge!

Klem fra Sylke
Featherweighten ser nydelig ut, syns jeg - og fantastisk farge!

Og så skulle jeg ønske at min røkende mann var typen til å bruke røkejakke, for den var tøff. Og blir sikkert veldig bra i det flotte garnet!
Quiltefia sa…
Hei!! Dette garnet så fantastisk ut!! Hvordan gikk det med tollen?? Det tok lang tid i posten!! Vi får snakkes en dag!! AnneKari:-)
Anonym sa…
Spleis garnet, så slipper du å feste så mange tråder! På Youtube ligger det video som viser hvordan man gjør det.
Hilsen Inger i Trondheim