Vrange vrangborder…

Vrangborder har vist seg å være litt vanskelig i min strikkeverden. De oppfører seg sjeldent som forventet. I det siste har jeg hatt tre forskjellige prosjekter med vrangbord og alle har vært vrange og krevd flere forsøk. Først var det den enkle og praktiske Jaques Costeau lua.

Lua er strikket i Wollmeise, som er et tynnere garn enn det som står i oppskriften. Det var derfor logisk for meg at jeg måtte velge den største størrelsen av de to som var oppgitt for å få den stor nok. Jeg ble derfor en smule overrasket da jeg hadde strikket et godt stykke, og oppdaget at den faktisk ble altfor stor!

IMG_3073_edited-2

Neste forsøk ble derfor i den minste størrelsen og med pinner 3,25 istedenfor 3,5. Da ble resultatet bedre. Jeg må jo prøve å finne ut hvorfor det blir sånn, så jeg kan bruke erfaringene til senere strikkeprosjekter. Her har jeg noen teorier om hva årsaken kan være:

- Jeg strikker løst
- Wollmeisegarnet er ikke så “spenstig” og trekker seg ikke så mye sammen ved vrangbordstrikk
- Wollmeisegarnet er beregnet for tynnere pinner enn jeg brukte og det gjør også vrangborden løsere.

Det at jeg strikker løst kan jo forklare mye, men da er det ikke logisk at neste vrangbordprosjekt jeg kastet meg over ble for stramt? Prosjektet er den fine jakka Hallet’s ledge fra høstkolleksjonen til Twist Collective. Garnet jeg bruker her er Nepal fra Drops, kjøpt på salget i mai.

Strikkefastheten til Nepal er 17 på 10 cm mot oppskriftens 18. Siden jeg i tillegg strikker løst var jeg litt engstelig for at ermet, som var prøvelappen min, skulle bli for stort. Den gang ei, alt for stramt ble det. Nepal-garnet virker ganske spenstig og nå lurer jeg på om det er det som er hele hemmeligheten? Har spensten på garnet veldig mye å si for hvor vid vrangborden blir? Sammen med pinnetykkelse selvfølgelig.

Er det noen kloke hoder der ute som har mer erfaring på området enn meg som vet mer om dette?

Nå gjør jeg et nytt forsøk med pinner 5.5 (tykke saker!) i stedenfor 5 og legger opp en størrelse større. Det rare var at strikkefastheten stemte veldig bra i flettemønsteret, men for trangt ble det likevel.

Det siste forsøket var de ribbestrikkete vottene som Annepålandet har vært så grei å legge ut oppskrift på. Hittil har alle forsøk blitt for store. Siste forsøk var i Drops alpaca og pinne nr 3. Jeg gir ikke opp og neste forsøk blir på pinne 2.5 og muligens litt færre masker. Det skal ikke være lett tydeligvis. Det er en grunn til at jeg liker så godt å strikke sjal, de passer stort sett uansett pinnetykkelse og strikkefasthet!

Ha en fin uke! :-)

Kommentarer

Hm, nå skal ikke jeg påberope meg å være noe klokt hode akkurat, men JA, spensten i garnet har alt å si for hvordan vrangborden oppfører seg. Jeg kjenner ikke Wollmeisse-garnet, men har lest at flere sier at det minner om bomullsgarn? Bomull er jo lite spenstig og gir lite elastiske vrangborder. Fargen er forresten kjempefin!! Jeg har strikket Jac. C-luene mine av merinogarn, som er veldig spenstig og fint. Nepal-garnet inneholder jo en del merino, kanskje derfor det ble så stramt? Det kan være veldig stor forskjell på to garntyper, selv om de har oppgitt samme strikkefasthet. Så da må du vel bare prøve deg frem. Lykke til! Den jakka har forresten jeg også veldig lyst på, men nå skal jeg vente og se hva som blir dine erfaringer. Ha en fin mandag!
trinemamma sa…
Min erfaring er at spenstigheten på garnet har veldig mye å si på vrangborden.
Hanne sa…
Har ikke noen lure innspill til det du spør om, men lua ble i hvert fall kjempefin :)
Ønsker deg ei flott uke!
Pludrehanneklem
Bebiane sa…
Flot hue du har strikket, farven er god.
torirot sa…
Har ikke noe å tilføye når det gjelder vrangbordstrikk, men den jakka di kommer til å bli kjempefin når du bare finner ut av det. Nydelig farge! Forresten, om du vasker og blokker den litt, kanskje det hjelper?
Merete sa…
Mit Hallett's Ledge ærme er også blevet ret stramt. Men jeg regner med at det retter sig efter vask og blokning. Fine farver du strikker i.
Anlen sa…
Det er godt at du er ei tolmodig dame:) Det er ikkje enkelt å treffe rett strikkefastheit, nei... Lykke til i vidare forskning!
wims sa…
en sånn lue må jeg ha. Tar med mg dine erfaringer her jeg. Så takk for at du deler. Sjalet under var jo bare helt nydelig. merker at jeg altfor skjeldent har tid til bloggbesøk hos deg :O)

Masse snadder her med andre ord