Tilbake til froskedammen…

Ikke alle strikkeprosjekter blir ferdigstilt. Etterhvert som jeg har fått stadig flere ting på pinnene om gangen, skjer det stadig oftere at noe blir rekt opp igjen. Det kan være at det var mer kronglete og mindre morsomt å strikke enn antatt, at noe annet ble prioritert eller at fargene ikke ble som forventet.

IMG_3338_edited-1
Det siste var tilfellet med dette forsøket på å strikke et nytt Ulmus-sjal. Ulmus er både enkelt å strikke også blir det veldig fint ferdig synes jeg. Jeg er veldig fornøyd med det forrige. Fargevalgetsom er valgt her,  med Wollmeise Spice market og Frosch har andre brukt før meg, og det har blitt kjempefint ferdig.

Jeg visste i utgangspunktet at dette ikke var helt mine farger, men noen ganger er det morsomt å prøve noen nye kombinasjoner. Det gikk likevel raskt opp for meg  at jeg antagelig ikke kom til å bruke det likevel og ikke har jeg noen toppaktuelle gavekandidater til disse fargene heller. Så da gikk dette prosjektet tilbake til froskedammen.

Uttrykket er fritt oversatt fra det amerikanske uttrykket “putting a project in the frog pond”. Jeg synes dette uttrykket og at de kaller å rekke opp for “to frog” er så artige. På Ravelry får du også en tegning av en liten frosk ved prosjekter som er rekt opp.

I boka: “Stich’n bitch a knitters handbook” av Debbie Stoler, står det forklaring på disse begrepene. Frog har opphav i at lyden frosken lager: ribbit – ribbit ligner på det engelske uttrykket for å rekke opp: rip it – rip it. Frog brukes for å rekke opp hele eller deler av plagg, mens når du putter et uferdig (eller ferdig) plagg i froskedammen så rekkes alt opp og garnet kan brukes til et nytt prosjekt.

IMG_3470_edited-1
Etter at Ulmus var rekt opp, dukket det opp et nytt prosjekt jeg hadde lyst til å prøve, så stakkars Ulmus har havnet langt bak i strikkekøen eller har muligens falt helt ut. Sånt skjer ofte når ting ikke blir som tenkt, da lager jeg ofte noe helt annet i steden.

Dette var et forsøk på det nye sjalmønsteret Clockwork av Stephen West. Veldig enkelt og fint, men etter noen runder fant jeg ut at fargene jeg hadde valgt, ga altfor liten kontrast i sjalet. Tilbake til froskedammen med det, og videre til neste prosjekt. Akkurat nå var det nesten en lettelse at det ikke ble vellykket , for jeg har så mye annet å strikke.

Det er både bursdager som krever litt strikking også nærmer jula seg etterhvert. Ikke minst nærmer kulda seg og da hjelper det ikke at jeg snart har strikket ti sjal. Eller det hjelper jo en del, men det er andre kroppsdeler som trenger litt beskyttelse også.

IMG_3463_edited-1
Derfor har jeg begynt på votter: Fiddlehead Mittens. Jeg strikker med alpakkarester fra lageret, så da passer det godt at det kan brukes seks forskjellige farger. Disse vottene skal være doble, det vil si at det i prinsippet må strikkes fire votter for å få to. Helt ideelt for meg, som alltid fryser på hendene om vinteren.  Ulempene med doble votter er jo at jeg ikke er helt overbevist om at jeg har tålmodighet til å strikke fire stykker, jeg strever vanligvis med to like.

Det er nok best å strikke yttervottene først, så kan jeg jo bruke de uten fór hvis det kniper med tålmodigheten. Tilbake til froskedammen skal de helst ikke, for jeg trenger sårt votter til vinteren! 

Kommentarer

Veldig morsomt å lese, artig betegnelse for opprekking! Du er råflink, må beundre igjen og igjen dine fine strikkeprosjekt!

Takk for trøst og oppmuntring! Det er ikke så aller verst ille, men jeg skulle gjort så mye, og det blir så tydelig hvor lite jeg egentlig tåler. Noe jeg ikke merker så godt når dagene går i hverandre. Jeg skulle malt litt mer i slengen for å avslutte soverom og syromprosjektet, rydda i sysakene mine og ikke minst fjerna ting i fra den stua som vi må ha klar til neste helg. Jeg tar litt og litt... Det går jo så klart, men jeg er litt lei av å være tapper.. Får jeg noen dager på meg er jeg vel tilbake igjen i konstruktiv modus. Klem tilbake!
trinemamma sa…
Jeg synes du er tøff som hiver deg ut på nye og spennende prosjekter for så og innrømme at det ble ikke slik du hadde tenkt..
Moan sa…
Det er ikke alltid like lett å rekke opp... Men heller det enn at plagget aldri blir brukt!
Håper du lykkes med vottene :-)
Ja, men da lærte vi noe nytt i dag også!
Jeg rekker også opp mer enn før - tror det har å gjøre med at jeg allerede har så mye, så jeg har blitt mer kresen på hva jeg gjør ferdig. Fikk lyst til å strikke de sjalet til Stephen West... Og Fiddleheads. Akk ja, det bobler over med ideer etter en runde i Bloggeland.
Ha en fin torsdag!
Ugla sa…
Jeg leste først: Alle strikkeprosjekt ferdig :-)
Måtte virkelig lese en gang til for å sjekke om det var sant, en strikker med alle strikkeprosjekt ferdig hørtes veldig usannsynlig ut :-)
Ulla-Bella sa…
Sånn er livet for en strikker:) Men vottene dine blir du helt sikkert fornøyd med:)
LivM sa…
Vottene dine blir sikkert perfekt. Jeg har panikk for å ha flere enn to arbeider i sving samtidig, for da er jeg redd de ikke blir ferdige. Så langt har jeg ingen ufoer (stolt!!)
Jeg har akkurat bestilt garn for å strikke Clockwork. Gleder meg. Ha en super weekend!