Mormors syskrin

Siden jeg er den i familien som bedriver mest håndarbeidsaktige sysler, er jeg også så heldig å få overta gjenstander som kommer inn under denne kategorien. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Farmors syskrin som er i min eie og nå kommer sannelig et innlegg om Mormor sitt også!

IMG_3328
Etter ominnredning på hytta i sommer, der syskrinet har stått i en årrekke, har jeg  fått overta klenodiet. Det var på grunn av denne ominnredingen servantskapet jeg skrev om i forrige innlegg kom i hus også.

Dette er er relativt stort syskrin som står helt på egne ben. Dette er solide saker og skikkelig godt håndverk av en type som dessverre er vanskelig å få tak i nå for tiden. Syskrinet har mange rom og har også innhold av ymse slag.

IMG_3329
Fine gamle trådsneller og stoppetråd fra den gang stopping av strømper og sokker var en selvfølge og en dyd av nødvendighet.

IMG_3331
Gamle strikkepinner i odde antall er kanskje ikke like sjarmerende.  Siden jeg sverger til mottoet: “godt redskap er halve arbeidet”, holder jeg nok fast ved de gode Knitpicks-pinnene mine og lar disse vandre til de evige jaktmarker.

IMG_3330
Skuffene med knapper vekker nostalgisk minner. Mange av knappene kjenner jeg igjen fra jeg var liten og jeg husker jeg satt og sorterte ut de knappene jeg syntes var finest, mens Mamma sydde.

IMG_3335_edited-1
Omtrent sånn som dette. Disse knappene har aldri vært på noen plagg som jeg kan huske, de var alltid tilgjengelige for sortering. Kanskje det er på tide å strikke noe i blått så noen av knappene omsider kan komme ut å få luftet seg litt?

Er det andre som har arvet eller fått tak i eldre håndarbeidsgjenstander av noe slag? Det kunne vært morsomt å se hva som finnes rundt om kring! :)

Ha en fin helg! :)

Kommentarer

Laila sa…
Så fint "skattkammer" du har fått deg her. Jeg husker bestemor hadde et slikt et, med masse sorteringsknapper oppi. Lurer på om ikke det står hos mamma nå.
Torunn sa…
Så flott!! Knappane var nydelege!!
Quiltefia sa…
Hei!! Så fint syskrin!! Det er fint å ta vare på. Vi har et lignende(mindre) her på hytta, skal ta bilder. Ha en fin helg!! AnneKari:-)
Så koselig innlegg :-) Husker et slikt tilsvarende skrin hos mormor. Har min bestemors garnkurv hos meg. Fikk lyst å lage et like innlegg om den :-)
Bodil sa…
Så flotte syskrin du har fått, og så spennande innhold :) Det er jo mykje historie i eit gamalt syskrin! Ynskjer deg ei fin helg :)
Sylke sa…
Det er spennende med gamle syskrin, spesielt når det inneholder knapper :) Fikk selv kjøpt et gammelt skrin på loppemarkedet for noen år siden, det var morsomt!

Ha en fin helg! Klem fra Sylke
SÅ moro - og så vakkert!
Knappesortering - akk ja, jeg kjenner meg igjen!!
Min mamma har et vidunderlig sybord med masse morsomheter i - det er så mye sjarm i slike gamle ting, men jeg er enig med deg at når det gjelder redskaper - dèr sverger jeg også til kvalitet!!
Og du så makalsøt flott servantskapet ble!!
Håper du har fine høstdager - ha god hvile min venn og mange varme klemmer til deg fra Lokki
Sylvia sa…
Jeg hadde et slikt et da jeg var lita, bare i et mindre format, selvfølgelig! Savner det faktisk av og til.....
Jeg fikk en "blomster-maker" etter min bestemor. Den ble det laget blomster på, og heklet sammen til feks et babyteppe. Tror jeg hadde et innlegg om det for noen år siden...
Hilde C. sa…
Det er så hyggelig med sånne skatter som man har gode minner om. Jeg har min mormors gamle symaskin stående. Den virker ikke, men jeg klarer ikke skille meg av med den heller :-)
Mette sa…
Åh, no trur eg nesten eg må sjekka om bestemora mi sitt syskrin framleis er uavhenda også. Eg elska det syskrinet då eg var barn og kunne sitja i timesvis og systematisera knappar osv.