Jakken er ferdig strikket….

De viktigste delene av Hallet’s ledge er ferdig strikket hvertfall: bol og ermer.

IMG_3340_edited-1
Den store bøygen for meg er å sy på ermene, så i farten glemte jeg at det skal strikkes både halskant og knappestolper. Sy deler av strikketøy sammen er skummelt, for jeg liten erfaring med det. Og tenk om delene ikke skulle passe sammen?

Jeg fant en lenke som heter “Putting it all together” der det står forklart hvordan man kan sy sammen. Der er det bare vist hvordan man syr sammen når maskene går samme vei. Det gjør det jo ikke i dette tilfellet. Det som imidlertid stod med uthevet skrift og gjentatt to ganger, var at plagget måtte blokkes først. Lydig som jeg er har jeg derfor gjort det, for å starte et sted (og utsette selve syingen…).

Ermene prøver jeg å blokke litt i bredden, siden de som sedvanlig er litt trange. Ellers har jeg bare dandert selve jakken pent og flatet ut kantene med knappenåler. Det foresvever meg at det blir enklere å sy da.

I går kom jeg tilfeldigvis og heldigvis over en video på youtube. Den heter “Seaming a set in sleeve” og den ser ut til å være midt i blinken. Den viser hvordan man syr i ermer når maskene går både den ene og andre veien. Etter denne oppdagelsen ser jeg mye lysere på oppgaven, kanskje er det mulig å få det pent også?

Fortsettelse følger…

Kommentarer

Denne blir jo kjempelekker!! Og fargen er jo *elsk* Gleder meg til å se den ferdig montert og på deg:)
Så hyggelig å lese at du er lydig forresten;)
Quiltefia sa…
Hei!! Så fint det ser ut!! Jeg får ikke til noe neste uke. Skal på seminar!! Så sy den sammen!! Jeg har såvidt begynt på den genseren som jeg fikk mønster av deg. Morsom å strikke. Ha en fin dag!! Anne kari :-)
Desiree sa…
Åj så nydelig! Både mønsteret og farven var bare så lekker!

Ha en fin onsdag!
mimouna sa…
Det der er sånt arbeid som man gruer seg til men som gjerne går mye raskere og lettere enn forventet når du bare kommer i gang. Jakken blir lekker!

Koselig med mormors syskrin under her. Tror vi er mange med lignende minner, koselig!
Nydelig jakke. Og den videoen om sammensying var nyttig. Den skal jeg merke
meg. Synes alltid det er vanskelig å få det pent. Lykke til med sammensyinga!
Ruth sa…
Guri så lekker. Nydelig farge også, jeg tror jeg må ta en nærmere titt på det mønsteret selv. Rett og slett griselekkert.

You Tube er fabelaktig - det har jeg funnet ut også. Skjønt jeg ser etter forklaringer på hovrdan strikkemaskiner virker. :) Det er slettes ikke så vanskelig å sy i ermer og du kan jo dampe delene litt i steden for å blokke dem. Det gårt mye raskere. Gleder meg virkelig til å få se denne helt ferdig.

Ha en super dag.
Moan sa…
Lekker! Ser utrolig kompilsert ut. Ikke tenk på arbeidet som gjenstår, men hvor flott du vil se ut i den :-)
Denne blir fin!!! Har sett den på mange blogger, så den har slått an skikkelig i år.
Fint syskrin i forrige innlegg! Har et par sånne jeg også, og har tenkt at det hadde vært gøy med en "Vis frem gamle ting"-stafett, for det er spennende med gamle sysaker. Får ta noen bilder etter hvert. Ha en fin kveld!
Kort og Søm sa…
Skjønner hva du mener ang det å sy sammen. Sist jeg strikket genser så ble det med varianten der ermer og bol strikkes sammen opp til halsen! Mye enklere..*ler*..
Men du er jo så flink til å strikke, så jeg tenker dettte kommer til å gå veldig bra! :O)

Nydelig kommer jakken til å bli!
Klem :O)
Produktive dyktige du!! - SÅ lekker og så den fargen!! - er svak for den gitt :))
Gleder meg til å se resultatet, kommer sikkert til å bli sveisen - for om du bommer pittelitt er du en ekspert på og ikke gi deg :)) Lykke til - en to tre og sy.....
Varme lykkeklemmer fra Lokki
Ulla-Bella sa…
Denne blir nok flott. Kjempeskummelt å sy ting sammen - så det var godt du fant den videoen. Jeg kan også trenge den snart:)
sipusa sa…
Lykke til med syinga! Delene ser fine ut da:-D Er veldig fint å ha internett når man skal gjøre sånt forresten, for da kan man finne ut det meste. Er veldig glad i internett ja:-D
trinemamma sa…
Å så lekker den blir. Gleder meg til å se det ferdige resultatet:-)
Skal sende sympatiske tanker mens du monterer...
karin sa…
Så mye lekkert siden sist jeg var her! Og servantskapet ditt ble så flott! Kjøkkenhyllene også;)
Sylvia sa…
Du er jammen flink, som tenker før du går igang. jeg bare durer ivei, og regner med at dette går, og så er det ikke helt perfekt foran... men det skal visst se litt hjemmelaga ut, sier jeg til meg selv!
Den blir lekker, da......og sikkert helt perfekt, når den er ferdig.
Bodil sa…
Å, så lekker den var, og for ein flott farge :) Dette greier du nok fint :)
Lisbeth Bula sa…
Dette kommer til å bli såååå lekkert. Gleder meg til neste gang jeg ser den igjen:-)
Gitte sa…
Ser fantastisk ud - stykkerne - som de ligger der. Glæder mig rigtig meget til at se det færdige resultat.
Hønehuset sa…
Så herlig blogg du har! Jakken ser nyydelig ut! Lekker farge. Og pussing og maling av møbler er utrolig gøy, men man kan fort bli overrasket over hvor mye jobb det er!
torirot sa…
Skjønner godt at du kvier det for sammensying - jeg gjør hva jeg kan for å finne sømløse mønstre :-)
Men fin blir den nok!