Helt ferdig jakke! :)

I går kveld ble trådene festet og knappene sydd i etter beste evne. Så da erklærer jeg jakken Hallet’s ledge for ferdig og klar til bruk!

IMG_3353_edited-1
Jeg var litt misfornøyd etter at armene var sydd i, passformen var litt rar og skuldrene var litt bulkete. Så jeg fulgte jeg rådet til Ruth og presset alle sømmer med strykejern og vått håndkle, og da ble det mye bedre.

IMG_3354_edited-1
Etter at knappene var sydd i fikk jeg endelig prøvd den ordentlig og jammen passer den ikke riktig så bra! Jeg må nesten si meg kjempefornøyd, tror dette er den jakken som har passet best hittil.

Halsen ligger ikke 100% pent, jeg har heklet en kant med fastmasker/kjedemasker på innsiden, for den var litt vid og fikk skuldrene til å skli ut litt. Likevel tror jeg at jeg skal klare å leve godt med at den ikke ligger helt flatt.

Det ser ut som det ene ermet er litt lenger enn det andre på bildene, men det er faktisk ikke det. Lange er de, for frossen som jeg er, er jeg jo  i overkant engstelig for at de skal bli for korte.

IMG_3356_edited-1
Forskjellige knapper ble fint synes jeg. Nå har jeg fått vite av Mimouna at de hule blomsterknappene er av aliminium, mens de flate er av tinn. Knapper er, som flere har påpekt mulig å bytte ut hvis jeg skulle bli lei av forskjelligheten. Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg aldri til å ta meg det bryet, der er jeg nok litt lat.

Erfaringer ellers så langt:

  • Ermer er ikke lett å sy i, selv ikke med videohjelp fra Youtube. Jeg knota ganske mye, og syntes heller ikke ermene passet helt så jeg måtte strekke litt her og der. Forrige gang jeg sydde i ermer, brukte jeg attersting på vrangen og det fungerte kanskje like greit?
  • Blandingen av alpakka og ull gjør Nepal til et ganske kompakt garn. Når det er så mye vrangborder og fletter, så blir jakken faktisk litt tung etter min mening. Jeg har strikket en lignende jakke tidligere i Cascade 220, som bare er ull og den er mye lettere.
  • Det er likevel ingen tvil om at Nepal er et varmt garn. Sitter med jakken på, og det er i overkant hett. Tviler ikke på at denne kommer til nytte på kalde vinterdager.
  • Ellers var dette ganske rask og grei strikk på tykke pinner, og flettene gjør jakken litt ekstra fin visuelt sett.

IMG_3348_edited-2

Fakta :

Mønster: Hallet’s ledge
Garn: Nepal, rett i underkant av 12 nøster dvs 600 gram
Pinner: 5,5 på vrangborden, 5 på flettene og 4,5 på hals og knappestolper
Tidsforbruk: ca tre uker
Lenke til prosjektside på Ravelry: Cardi for the cold days

Kommentarer

Den jakka var KJEMPE fin :D og sitter jo som et skudd på deg :D

Ha ei herlig helg ;)
Hanne sa…
Nydelig jakke. Den satt virkelig som ett skudd :D Kjempe kledelig passform til deg :D
trinemamma sa…
Velig flott jakke, gratulerer :-)
sissels sa…
En skikkelig flott jakke som du kledde veldig godt, blir sikkert en god jakke å bruke utover høsten/vinteren dette.
Merete sa…
Tak for din kommentar på min blog, Vibeke. Når jeg ser hvor flot din HL er blevet, så får jeg lyst til at gøre min færdig! Meget sjovt at vi strikker de samme ting.
Desiree sa…
Den ble nydelig som ferdig! Nesten så jeg ble fristet til å strikke den, men den sitter nok ikke så fint på meg som på deg :)

God helg!
Bodil sa…
Så lekker den vart, og så godt du kledde den :) Knappane passa godt og. Den blir god å ha utover vinteren. Ynskjer deg ei fin helg :)
Quiltefia sa…
Grattis!! Jeg er litt misunnelig, men jeg har kommet øitt lenger enn igår!! Den sorte er soft Shetland . Mindre å dra på enn den grå. Annek
Lisbeth Bula sa…
Du har vært kjempeflink og fått et resultat du kan være stolt av! Artig å lese om montering og din egen vurdering av sluttresultatet også. Ha en fortsatt god helg!
LilleAsk sa…
Nydelig jakke og nydelig farge. Gratulerer med vel gjennomført prosjekt. Veldig artig at du har skrevet litt om prosessen med jakka.
Ha en fin helg.
Oj, så fin! Sitter som et skudd, og jeg syns det var ekstra morsomt med de forskjellige knappene. Gratulerer!
Nydelig jakke! Og den passer kjempefint til deg.
Sylke sa…
Hei Vibeke, dette ble en flott jakke! Og den sitter godt på deg. Så bra at du nå har en jakke som kan varme deg på kalde dager :)

Ha en fin helg! Klem fra Sylke
eling sa…
Jakka var kjempefin!
Fint at du skriv så detaljert om prosjektet :)
Kort og Søm sa…
Utrolig fin!
God søndag,
klem :O)
Bergir sa…
Det var en utrolig flott jakke! Så flink du er som fikk armene så pent isydd, det synes jeg er så vanskelig! Mye annet fint du har laget også, masse inspirasjon å hente i bloggen din :-)
Gitte sa…
Det er en utrolig smuk jakke du har strikket. Super lækker farve, og den sidder bare så flot på dig!

Absolut en model der er kommet på min "ønskeseddel" (som er rigelig lang.......)
Hilde C. sa…
Ja den kan du være fornøyd med - kjempefin :-)
Moan sa…
Tenk! Der er den ferdig!
Lekker jakke, og ser ut til å passe perfekt :-)
IngridJR sa…
Så flott den ble! Du er god på disse jakkene! :)
Jane sa…
Å fy søren, den var fin! Helt meg!
Nydelig farge du har valgt, og den sitter jo som ett skudd!
Grattis med vel gjennomført prosjekt. Nå skal jeg myse litt etter oppskrift, denne vil jeg strikke også :D
Ulla-Bella sa…
Den ble utrolig flott:)
Bebiane sa…
Meget flot trøje du har strikket, så fine detaljer. Farven er perfekt til den kolde tid. Fremhæver din krop :-))
Nina sa…
Nydelig jakke, den sitter som ett skudd! Du har nok rett, alpakka har lite krymp i fiberen og vil gi flatere fletter og "slakkere" vrangbord, men jeg synes nå jakken din er HELT nydelig!
Renate sa…
Som seg hør og bør, når man er ny på en blogg, så dykkeer jeg litt i arkivet ditt! :-)

Denne jakka var kjempelekker, både i utforming og i fargevalg! Den kunne jeg godt tenkt meg, men da og gjort den litt lengre. :-)

Jeg legger meg til som følger! :-)