Ugjenkallelig slutt på sommerferien for i år!

Hei, da er jeg tilbake etter en lang sommerlig bloggpause. Fire ukers ferie er i grunnen veldig deilig, det eneste er at det er vanskelig å komme ut av feriemodus igjen.

IMG_2612

I år har vi hatt en ganske variert ferie. Mannen og jeg var først på biltur i Tyskland med blant annet stopp i Pfaffenhofen og hamstring av Wollmeise-garn. Det kommer jeg tilbake til senere, rikelig dokumentert med bilder.

Så har det vært late dager med tenåringene på to forskjellige familiehytter, ved Mjøsa og ved Ytre Oslofjord. Deilig og avslappende har det vært med særdeles lite stress. Været har vært litt variabelt, men med såpass mye sol at det er lite grunn til å klage.

IMG_2399 
Så late dager har det vært at det har gått alvorlig ut over strikkingen også. Jeg hadde med garn til flere prosjekter, men det lå trygt forvart i bagasjen det meste av ferien.

Jeg klarte å få ferdig en ting jeg begynte med før ferien og det var Grapevine, en genser laget etter det velskrevneog enkle mønsteret til Heidi Kirrmaier.

IMG_2820_edited-1
Genseren er strikket med garnet med det lange navnet: Schachenmayr nomotta Rheuma Thermal Wolle. Jeg vant 150 gram av dette garnet i blogglotteri hos Judith for en stund siden og har lurt på hva jeg skulle bruke det til. Da Judith strikket en lignende genser med mindre enn 150 gram av det samme garnet, tok jeg sjansen på at det var nok.

Genseren veier litt over 140 gram, så det holdt akkurat kan man si. Garnet er tynt (2-ply) og veldig mykt, strikking på pinne 3,5 ga en veldig luftig og behagelig genser. Som vanlig var den litt liten, men heldigvis så utvidet genseren seg etter en tur i vaskemaskinen. Noen ganger skal man ha flaks.

Jeg har funnet ut at strikkefastheten min er forskjellig fra prøvelapp til plagg og i tillegg strikker jeg ermene strammere enn bolen. Nå har jeg bestilt noen kvartstørrelser av Harmony Wood-pinner så jeg kan gå opp i pinnestørrelse på ermene for framtiden. Det er stadig noe nytt å lære, det er hvertfall helt sikkert!

Kommentarer

Sylke sa…
Så hyggelig at du fortsatt er der :) Genseren sitter veldig bra og ser behagelig ut. Jeg likte også spesielt godt det øverste bildet ditt.

Ha en god uke! Klem
Judith sa…
Nydelig genser!
Jeg er veldig fornøyd med min, den er deilig å gå med. Kommer til å strikke mer av garnet, men da gjør jeg som deg og strikker på tynnere pinner.
trinemamma sa…
hyggelig at du er tilbake med nye blogg-innlegg. Nydelig genser :-)
Quiltefia sa…
Hei!! Kjempefin genser!! Så bra at du kom deg til Wollmeise!! Tenk så irriterende det hadde vært om døra hadde vært stengt!! Superbra for meg også!! Tusen takk!! Jeg tar kontakt når jeg kommer tilbake til Oslo!! Masse hilsen AnneKari:-)
Mobaat sa…
Nydelig genser. Ser ut som et deilig garn. Høres ut som du har hatt en flott ferie:)
Turid sa…
Så fint at sommeren har vært god. Strikking syns jeg byr på utfordringer noen ganger, spesielt jakker og gensere som skal passe sammen i sømmer. Jeg sliter med det. Har funnet ut at hekling og lettere strikkeplagg passer best for meg.

Takk for hyggelig hilsen hos meg. Ønsker deg en riktig god uke. Masse hilsen Turid
Velkommen tilbake fra ferie!
Høres ut som du har hatt en flott ferie - og jeg må nok ta en tur til Pfaffenhofen etter hvert jeg også, skjønner jeg...
Flott genser! Jeg har omtrent alle Heidi Kirmeiers design på strikkelista mi, og en vakker dag skal jeg strikke dem, alle sammen...

Når det gjelder Hedera vs Monkey, blir det hipp som happ. Begge er helt vanlige sokker - med litt maskemønster på. Og det er du jo ekspert på, med alle dine lekre sjal!

Ha en finfin uke! Skal prøve å komme i hverdagsmodus igjen jeg også :-)
trinemamma sa…
Awarden jeg fikk tidligere i dag har jeg sendt videre til deg:-)
Du har en flott blogg som jeg stadig titter inneom og henter inspirasjon.
Jeg kan nesten ikke vente på reisebrev fra wollmeise himmelen :-)
mimouna sa…
Deilig med en slik lang ferie, og heldigvis kommer rutinene vanligvis fort på plass igjen når hverdagen er tilbake. Lekker genser du har strikket!
Lisbeth Bula sa…
Genseren er kjempelekker.Pent med enkel og så en fin halskant!
Moan sa…
Det garnet har jeg sett på mange ganger. Plagget ser utrolig deilig ut!