Tysklandstur del 3 – Rothenburg og Rhinen

Det blir en tredje og siste del av Tysklandsturen også, ferden endte jo ikke i Pfaffenhofen. Ferden gikk nordover igjen, men denne gangen også  mot vestre del av landet.

IMG_2012_edited-1 
Dagens stopp var Rohtenburg ob der Tauber, en utrolig sjarmerende liten middelalderby. Bebyggelsen har nesten inntakt middelaldersk arkitektur og er omkranset av opprinnelig bymur. Byen har faktisk plass på UNESCO’s verdensarvliste og et besøk her anbefales på det varmeste.

Byen var heller ikke større enn at selv jeg syntes det var overkommerlig å rusle en tur. Her er det også mange sjarmerende vertshus eller Gasthaus som man kan bo på. Det var ganske fullt da vi bestilte, men  Hotel Gerberhaus som vi endte opp på tilfredstilte alle forventninger. Hotellet som var fra 1700-tallet hadde koselige rom, frokosten ble servert i noe som så ut som en hjemmekoselig spisetue og ikke minst hadde det en liten hage der det ble servert kaffe og te. Dette var nok turens beste hotellbesøk, og det fikk en utallig mengde sjarmpoeng .

IMG_1994

Hotellrommet vårt

IMG_2046

Hotellhagen med café

cafe2

Bildet fra frokostrommet er lånt fra hotellets hjemmeside 

Jeg kunne skrevet mye mer og Rothenburg, men det er mye igjen av turen så vi må dra videre. Tyskland har mye å by på og i dag ventet en kjøretur langs Rhinen og overnatting på en middelaldersk borg.

IMG_2077_edited-1 
Turen ble flott og opplevlesesrik. Det var imponerende mange koslige landsbyer på veien og ikke minst borger og slott. Det fikk meg til å reflektere litt over forskjellene til Norge og hva geografiske og klimatiske forutsetninger har å si for et lands utvikling, uten at jeg skal begi meg ut på dypdykk i denne materien.

IMG_2104_edited-1 

Burghotel auf Schönburg fra middelalderen hadde en fantastisk beliggenhet med utsikt over Rhinen. Franskmennene raserte borgen på 1600-tallet og den ble gjenoppbygd på slutten av 1800-tallet. Fra slutten av 50-tallet har det vært hotell og restaurant her og hele opplegget er veldig autentisk.

IMG_2122_edited-1
Middagen ble inntatt med elveutsikt og på bordet er nøkkelen til hotellrommet som var støpt som en ridder. Hvis du er fristet til å overnatte på et slott har denne siden en god oversikt over mulighetene.

Dagen etter gikk turen til Münster og vi fikk en hyggelig kveld med mannens sønn som studerer her. Münster er spesielt godt tilrettelagt for sykling og kollektivtrafikk og jeg ble ganske misunnelig med tanke på de dårlige forholdene for syklister i Oslo.

Siste natt ble tilbragt på det meget landlige hotell Treenehof ved Friedrichstadt blant hester og kuer.

IMG_2183

IMG_2193

 

 

 

 

 



Noe av det smarteste vi gjorde, var å bestille hoteller som lå litt landlig til eller hadde fasciliteter som en hage eller et svømmebasseng. Disse små små grønne lunger ga meg mulighet til å senke pulsen og til å hente meg inn litt igjen. Noe som var med å gjøre at denne turen gikk over all forventning og ble en fin opplevelse. Jeg ble veldig positivt overrasket over Tyskland og kunne godt tenke meg en ny tur en annen gang.

Kommentarer

trinemamma sa…
Så hyggelig at det var en vellykket tur. Mannen min og jeg har snakket ofte om at vi en gang skal dra på biltur i Tyskland. Barna må bare bli litt større, og jeg må finne maskuline attraksjoner rundt en viss wollmeise-butikk :-)
Torunn sa…
Så mange flotte bilder!! Ser ut til at de har hatt ein fin tur.
For en fantastisk tur dere har hatt! Og tilogmed besøk i Wollmeise butikken :) Det er så mange flotte steder en gjerne skulle vært, men en kan ikke få med seg alt. Da er det artig å kunne få noen glimt og se bilder rundt på bloggene. Det blir vel noen nye Wollmeise sjal å se snart nå :)
Sylvia sa…
Det er så gøy å lese om andres ferieturer, synes jeg (det er vel derfor jeg alltid skriver om mine egne turer) Og det er gøy når den blir vellykket!
Det hotellrommet hadde et sjarmerende hjemmekoselig interiør fra 80-90 tallet, og hagen så fantastisk ut! Jeg elsker vilnisshager, og ikke rettlinjede perfekte hager.
Tenk at du har overnattet på et slott da!
For en tur - og *gisp* for et vidunderlig fargehav av garn i forrige innlegg - det var med lettelse jeg leste at din kjære ikke var blitt skadet under selve handlingen....
Omgivelsene dere reiste i var skjønne - og så lurt med de rolige og landlige hotellene, fint at du fikk pustet ut litt, slik at det var mulig at du kunne bli med på en slik reise!! DET gleder en MEsøster å se vet du :))

Ønsker deg en vidunderlig uke og tusen takk for flotte reisebrev!!
Klem Lokki