Tysklandstur del 2 - Wollmeisebutikken

Så var dagen kommet for etappen til Pfaffenhofen. Dette var lørdag og siste dag butikken var åpen før ferien. Jeg var derfor litt spent på om det virkelig var sant eller om de (oh skrekk) hadde tjuvstartet litt på ferien sin.

Vi hadde med oss nøye veibeskrivelsefor å finne fram inne i byen og heldigvis gikk det nesten smertefritt å finne butikken. Åpen var den også – heldigvis!

IMG_1976_edited-1
Her er Tor utenfor butikken med dagens fangst. Jeg må bare få tilføye før det oppstår misforståelser, at armskaden hans ikke oppsto fordi han prøvde å rive meg løs fra garnet i butikken.

IMG_1973


Innenfor var det fulle hyller av  garn, der man kunne velge farge etter ønske. I stor kontrast til tiltstandene ved nettbutikken, som oppdateres en gang i uken og  man må kjempe om det begrensete utvalget som blir lagt ut.

Det var en opplevelse å se så mange forskjellige farger på en gang, for det er jo nettop de fantastiske fargene som gjør Wollmeise så spesielt og ettertraktet. Dette er hyllene med 100% merinoull. Her oppholdt jeg meg mest siden jeg liker dette garnet bedre enn twin, som inneholder 20% nylon.

Når det er sagt, syntes jeg det var litt utplukket da vi var der også. Det var mange av ønskefargene mine de ikke hadde, men som hyllene viser så var det mer enn nok å velge i likevel.

IMG_1969
Valgets kval i sofaen. Utvelgelse måtte dessverre til, det var ikke mulig å ta med alt garnet i butikken hjem. Mannen ble sendt ut for å ta ut penger, siden man ikke kan betale med kort i butikken. Litt rart i grunnen, og det gjorde nok at jeg handlet mindre enn jeg ellers ville gjort, for jeg kunne jo ikke plukke med meg mer garn enn vi hadde kontanter til.

IMG_1967_edited-1
Rett innenfor døra var det garnhesper med en knute eller to, disse ble solgt litt billigere enn de andre.

IMG_1972
Her har vi Twin-garnet. Jeg måtte hit for å få tak i grønnfargen Frosch, som jeg har ventet på så lenge. 

Det var ganske stille i butikken da vi var der. Bare en av innehaverne var der og det var ikke Claudia så vidt jeg forsto. Det var hvertfall ikke hun som farger garnet. Vi hadde en hyggelig prat før det kom flere kunder til butikken.

Butikken er åpen fredag og lørdag, og det optimale hadde vært å besøkt butikken begge dagene. Det var såpass mange farger og mye å velge mellom at jeg skulle gjerne hatt en dag til der jeg kunne handlet det jeg “glemte” første dagen. Men, for all del jeg tror fikk med meg litt å strikke med for en stund framover.

wollmeise
Her er en del av fangsten, og det er ikke til å komme bort fra at det ble en bitteliten overvekt av lilla, turkis og grønt. Et hespe med lace-garn var jeg heldig å få tak i også, og det var nesten det eneste som var igjen i butikken.

Til slutt måtte jeg rive meg løs og forlate lokalet. Vi hadde fortsatt noen mil å kjøre til neste stoppested, dessuten var det kanskje ikke hele reisefølget som syntes butikken var et oppholdssted for hele dagen – merkelig nok!

IMG_1970 
Torget i Pfaffenhofen, der det både var mulig å få tatt ut penger (til garn selvfølgelig) og å få spist en deilig lunsj før vi dro videre til Rothenburg.

Kommentarer

Sommertid sa…
For en herlighet ! ja, det må ha vært en utrolig opplevelse å se alle de fine hespene...fargemessig.

Selv så har jeg gitt opp å få noe via nettbutikken...
og noen Tysklandstur for å kjøpe garn er uaktuellt pr idag.

Nå har du kanskje valgets kval over hvilke ting du skal lage og hvilke farger som skal i bruk...
Ønsker deg en fin helg :)
Miriam sa…
Litt misunnelig på fereituren din :-). Mye nydelig garn du fikk tak i selvom du ikke fikk alt du ønska deg. Kos deg med garnet og gleder meg til å se mange fine prosjekt fremover.
trinemamma sa…
Så mye lekkert garn du fikk kjøpt. Gleder meg til å se de ferdige produktene etterhvert, for du lager veldig mye lekkert.
Je har aldri prøvd wollmeise men d snakkes varmt om d i mange blogger. Utrolig flotte farger! :)
Sylvia sa…
Åååå...jeg ser du koste deg. Og veldig smart med noe å sitte på utenfor butikken, mens fruen er innenfor å hamstrer garn. Er det ikke gøy?
Du kjøpte litt mer enn meg, og jeg fikk heller ikke brukt kortet overalt. men Marianne var med og dro kortet sitt for meg.

Jeg vet ikke om jeg har prøvd wollmeise før, men jeg tror jeg har fått et sjal som er strikket i det. nydelig og bløtt.
Ellers har jeg dilla på cashmere og silke i ullblandinger, og det er jo heller ikke av det billigste. men nå vil jeg ha kvalitet enn kvantitet!!!
Har du noen ideer på hva du skal strikke av garnet ditt?
amylin sa…
Å, det må jo være den ultimate ferieturen! Dit har jeg lyst til å dra en gang også. Så utrolig mange flotte farger! Jeg er forelsket i Wollmeise! Mange nydlelige hesper som fikk nytt hjem hos deg.
Moan sa…
Ooo hellige! *DRØMMER*
Hadde nik insistert på begge dagene, jeg.. Og hadde blitt blakk!
Mette sa…
Wow, eg har aldri forsøkt wollmeise, men for eit paradis av lekre fargar. Kanskje lurt at ikkje VISA-kortet kan gå heilt varmt.....
Mette sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jeg tillhører og de som ikke har prøvd garn fra wollmeise (enda), men dette der da unektelig flott ut. Og garnbutikker er alltid en fin ting.

Gleder meg til å se hva du lager av garnet :-)
LivM sa…
Ja dette må jo være godteributikken for alle garnfrelste. Ser at du fikk med deg et rikelig utvalg hjem. Lykke til!
Takk for fin tur gjennom Tyskland! Bloggreisebeskrivelser er en bra ting - man får et mye mer personlig inntrykk av stedene enn via reisebøker og nettsteder.

Wollmeissebutikken ser ut som paradis på jorden for en strikker. Har hørt litt ulike meninger om selve garnet, men FARGENE er i hvert fall fantstiske. Så jeg har skjønt at jeg må dit en gang i mitt strikkeliv... Kanskje vi skulle arrangere guidet tur dit en gang, kun for strikkere, over flere dager. Det hadde vært noe det. Skal bli spennende å se hva du lager av alle de flotte fargene etter hvert.

Ha en finfin helg - det ser ut som det blir strikkevær...
Kort og Søm sa…
Så mange fine farger!!
Valgets kval hav man skal kjøpe tenker jeg...*smiler*..
God helg,
klem :O)
Sylke sa…
Det ser ut som om du koste deg :) Kanskje bra at du ikke kjøpte garn på kreditt ;)

Klem
Rigmor sa…
Wollmeisebutikken er bare hærlig , var der i mars, og skal en tur nå om noen uker..
Frk.Badegakk sa…
Ååååå! Er det drømmen eller?
Jeg foreslo til sambo at når vi gifta oss kunne vi legge bryllupsreisa om wollmeisebutikken, men jeg vet ikke heeeelt om han kicka på ideen...